صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می زند

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می زند، خواستار تصمیم گیری جدی قوای سه گانه در این زمینه شد.

صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می زند

بهرام پارسایی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به برخورد قوه قضائیه با تخلفات خودروسازها اظهار کرد: فساد گسترده در صنعت خودروسازی موضوعی غیر قابل انکار است که عوامل موثر در آن هم بسیار زیاد است. لذا صرف برکناری یک مدیرعامل خودروسازی و بازداشت او کفایت نمی کند و باید ریشه های اصلی فساد مشخص گردد.

وی اضافه کرد: باید روشن گردد پولی که خودروسازها از مردم گرفته اند، بدهی آنها به قطعه سازان و پولی که از بانک ها گرفته اند که مجموعا 80 هزار میلیارد تومان می گردد کجاست؟ و چرا با وجود این حمایت ها 30 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند یا ارزی که به خودروسازان اختصاص یافته کجا هزینه شده؟، آیا همه قطعه سازان توانسته اند از آن استفاده کنند؟ چرا بعضی قطعه سازان پولشان را نقد گرفته اند و با قیمت غیر متعارف قطعاتشان را فروختند و بعضی دیگر طلبکارند به نحوی که اکثرا اقدام به تعدیل نیرو و اخراج نیروهایشان می کنند.

کننده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید روشن گردد خودروهایی که نقدی فروخته شده با چه شرایطی بوده که بعد از چند ثانیه از عرضه آنها، فروخته شده و کسی هم پیروز به ثبت نام نشده است و بعد با دو برابر قیمت و سود کلان در بازار به فروش رسیده است. خودروسازان می گویند به دلیل نداشتن قطعه خودرو را تحویل نمی دهیم در حالیکه طبق ضوابط در صورت عدم وجود قطعه اجازه پیش فروش خودرو ندارند. اینها نیاز به ریشه یابی دارد و اینکه چطور به آنها اجازه داده شده فروش نقدی داشته باشند در حالیکه خودروهای پیش فروش شده را نداده اند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا بعد از این همه حمایت، صنعت خودروسازی نتوانسته پیشرفتی کند و خواست مصرف کننده را تامین کند؟ یادآور شد: جای تاسف است که امروز خواسته اغلب مردم ما داشتن خودروی خارجی است. این نشان می دهد حقوق مردم به انحای مختلف تضییع شده و کسی هم پاسخگو نبوده است. اگر واقعا بخواهد به این فساد گسترده رسیدگی گردد بسیار فراتر از دستگیری یک یا چند مدیرعامل است.

پارسایی با بیان اینکه پرونده خودروسازی در کمیسیون اصل 90 اطلاعات کامل و خوبی را در خود جای داده است یادآور شد: ما جلسات مختلفی با وزیر صنعت داشتیم. خودروسازان نیز وعده هایی دادند که به آن عمل نکردند. آنها گفتند اگر اجازه دهید پنج درصد زیر قیمت بازار بفروشیم در هر مرحله قیمت را پنج درصد کاهش می دهیم تا قیمت بازار را پایین بیاوریم ولی این اتفاق هرگز محقق نشد و هر روز شاهد گرانتر شدن خودرو هستیم.

وی از درخواست خود برای تشکیل جلسه ویژه خودرو بین کمیسیون اصل 90 و رئیس قوه قضائیه خبر داد و اعلام نمود: قوه قضائیه باید پیگیری کند بدهی 25 هزار میلیارد تومانی خودروسازی به مردم، بدهی 25 هزار میلیارد تومانی خودروساز به قطعه ساز و همچنین بدهی 30 هزار میلیارد تومانی خودروسازها به بانک کجاست؟ مردم هم در چند نوبت تجمعات اعتراضی مقابل مجلس و وزارت صنعت داشته اند و ما شاهد عدم پاسخگویی وزارتخانه و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده بودیم.

این کننده مجلس ادامه داد: بعضی ها می گویند با این همه مسائل مردم چرا به موضوع خودرو چسبیده اید. صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می زند. ما شاهد آمار تلفات سالانه 17 هزار نفری ناشی از تصادفات خودرو هستیم و به ازای این خسارت جانی خانواده های بی سرپرست، بچه ها یتیم و آسیب های اجتماعی گسترده خواهیم داشت. همچنین سالانه 330 هزار مصدوم در تصادفات رانندگی و 11 هزار مرگ به علت آلودگی هوا داریم که 80 درصد آلودگی هوا هم مربوط به خودروهاست. بعضی می گویند آمار بالای تلفات ناشی از تصادفات به خطای رانندگی بر می گردد اما اگر خودرو ایمن باشد با 100 درصد خطای رانندگی هم از جان سرنشین محافظت می کند. در تمام دنیا هم خودرو را بر این اساس می سازند، اما آیا در خودروهای داخلی می توان تست تصادف اجرا کرد؟.

پارسایی خواستار تصمیم گیری جدی قوای سه گانه در مورد وضعیت صنعت خودروسازی شد و گفت: میزان مصرف بنزین ما روزانه 90 میلیون لیتر است در حالیکه تعداد خودرو در کشور ترکیه از ما بیشتر است ولی مصرف سوخت آنها از ما خیلی کمتر است که یکی از دلایل آن استفاده از خودروهای هیبریدی یا مصرف پایین سوخت خودروهاست. علاوه بر این به علت سیستم های فیلتر و کاتالیزور، بنزین مصرفی آنها کمترین آلایندگی را هم ایجاد می کند. اگر در کشور ما نیمی از مصرف روزانه 90 میلیون لیتر بنزین کم می شد حدود 200 هزار میلیارد تومان در سال از هزینه ای که به ملت تحمیل می گردد کم می شد.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در پایان با بیان اینکه صنعت خودروسازی خواست مصرف کننده را تامین نمی کند و در عین حال مصرف کننده محکوم به خرید خودروی داخلی است یادآور شد: این در شرایطی است که مصرف کننده باید پول را از قبل پرداخت کند و معمولا با تاخیر خودرویش را تحویل بگیرد. در حال حاضر یک جامعه 80 میلیون نفری درگیر وضعیت خودروسازی است و جا دارد این موضوع به صورت ریشه ای حل گردد. من معتقدم تنها راهش این است که خودروسازی از حالت انحصاری خارج گردد زیرا امکان ندارد فضا انحصاری باشد و با هر راهکار دیگری بتوانیم از این بن بست خارج شویم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: بروزرسانی: 5 مهر 1398 شناسه مطلب: 176

به "صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می زند"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید