عباد هاشمی نسب: با صنایع دستی دردهایم را فراموش می کنم ، زندگی شبیه دار قالی است

به گزارش افق بسطام، عباد هاشمی نسب هنرمندی ست که از 13 سال پیش تا کنون با وجود بیماری ام اس در حوزه صنایع دستی فعالیت می نماید.

عباد هاشمی نسب: با صنایع دستی دردهایم را فراموش می کنم ، زندگی شبیه دار قالی است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، او در رشته قلم زنی فعالیت می نماید و معتقد است این رشته برایش آرامبخش بوده است و از تلفیق کار دست با فلز دردهایش را کمتر حس می نماید.

از چه زمانی شروع به فعالیت در رشته قلم زنی کردید؟ و آیا تحصیلات مرتبط با این رشته داشتید؟

در سال 84 دچار بیماری ام اس شدم، و تقریبا یکسال قبل از آن در حوزه منبت کاری و معرق فعالیت می کردم، اما کم کم به سمت قلم زنی علاقه پیدا کردم و احساس کردم ارتباط بیشتری با نقره و فلزات ارزشمند برقرار می کنم و تقریبا همزمان با شروع بیماری فعالیت در قلم زنی را هم شروع کردم.

رشته تحصیلی من ریاضی بود اما بخاطر علاقه ای که به هنر و کرافیک داشتم تغییر رشته دادم و رشته گرافیک فارغ التحصیل شدم.

برخورد دیگران با بیماری و فعایت شغلی شما چگونه است؟

عادتا اکثرا فکر می نمایند که این بیماری یا هر بیماری سخت دیگری محدودیت ایجاد می نماید، اما اصلا چنین چیزی نیست؛ بیماری نه تنها محدودیت نیست که گاهی باعث می گردد انسان تسبت به علائق و تواناییهای خود راحتتر سوق پیدا کند.

کشف استعداد و تواناییهای هر فرد در این شرایط راحتتر است چرا که فرد دنبال این است که بوسیله یک فعالیت هم دردهای خود را فراموش کند و هم بتواند امرار معاش کند.

در تمامی سالهایی که بیمار بودم قلم زنی یک آرامبخش روانی بوده که سختترین لحظات زندگیم را آسان نموده است، تلفیق کار دست با فلز باعث می گردد دردهایم را فراموش یا حداقل کمتر حس کنم.

البته این مختص قلم زنی نیست، هر فعایتی که با هنر سر و کار داشته باشد و حاصل کار دست یک هنرمند باشد، انسان را به تعالی می برد و آرامش را نصیب انسان می نماید.

در حال حاضر چه فعالیتهایی دارید؟

در حال حاضر در گالری ماه خاتون فعالیت می کنم، در این گالری بچه ها کم توان ذهنی پرورش پیدا می نمایند، در کنار این افراد این پرورش برای افراد بیمار هم امکان پذیر است، این پرورشها و آموزشها یک مسکن روحی ست که باعث می گردد راحتتر با بیماری یا کم توانی کنار آمد، در این گالری در کنار خانوم. به افرادی که علاقمند باشند آموزش می دهم.

راز موفقیتت در این حوزه با توجه به سختیهای موجود چیست؟

راز موفقیتم بعد از لطف خدا مدیون مهر پدر و مادرم هستم، اما اگر از نظر شخصی بخوام جوابگو باشم باید بگویم علاقه به هنر و جذابیتی که در هنر وجود داشت باعث شد من به این سمت و سو کشیده شوم و امروز شادابی ام را مرهون فعالیت در حوزه هنر اصیل ایرانی بدانم.

همواره دوست داشتم با دستانم خلق کنم و این خلق کردن باعث آرامش من شده است.

اگر بخواهی زندگیت را به دو قسمت قبل بیماری و فعالیت در حوزه صنایع دستی و بعد از آن تقسیم کنی، هرکدام را به چه رنگی شبیه تر میدانی و چرا؟

مسلما در هر دو قسمت سیاه و سفید نیست، در هر دو قسمت زندگی من رنگی بوده است، در دوران قبل بیماری و فعالیتم در رشته قلم زنی رنگها سردتر بود، اما بعد از بیماری و فعالیتم زندگی من پر از رنگهای شاد و گرم است، شاید دلیل اصلی این حس فعالیت در این حوزه است.

اگر زندگیت یکی از صنایع دستی کشور بود، به نظرت کدام یک شبیه تر به زندگیت است؟

درسته که سالهاست با فلز کار میکنم و مدتی هم چوب را کاملا شناختم اما نسبت به قالی دید خاصی دارم، قالی پر از هنر و عشق و تنوع رنگ و طرح و نقشه است، پر از تجربه قالی بافان کوچک و بزرگی که پست دار قالی نشسته اند و بافته اند، هرچه راجب قالی و قالی بافی بگویم کم گفتم، به نظر من قالی با آن طرحه های بی نظیرش بخشی از بهشت است، من زندگیم را شبیه روند بافت یک قالی می بینم.

به عنوان یک هنرمند فعال در حوزه صنایع دستی به نظر شما امروزه ارتباط هنرمند و مخاطب چگونه است؟

متاسفانه امروزه بین مخاطب و هنرمند یک پرده ای افتاده که باعث ایجاد فاصله شده است، پرده ای بنام غم نان.

غم نان باعث می گردد مخاطب هر چقدر هم علاقه داشته باشد نتواند براحتی اثر یک هنرمند را که آنهم تنها با فروش اثرش امرار معاش می نماید خریداری کند، این مساله باعث می گردد هم هنرمند در امرار معاشش بماند و هم مخاطب روحش سیراب نگردد.

من صنایع دستی را دوست دارم، امیدوارم این صنعت ملی روز به روز بیشتر پیشرفت کند

امیدوارم مسوولین این حوزه شرایطی را فراهم نمایند که هم هنرمند بتواند اثرش را عرضه کند و هم مخاطب بتواند خانه اش را با صنایع دستی ایرانی بیاراید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 169

به "عباد هاشمی نسب: با صنایع دستی دردهایم را فراموش می کنم ، زندگی شبیه دار قالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عباد هاشمی نسب: با صنایع دستی دردهایم را فراموش می کنم ، زندگی شبیه دار قالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید