فرمول کنار آمدن با بیماری

به گزارش افق بسطام، آنهایی که می توانند حتی با وجود بیماری مهلک، زندگی کرده و پیشرفتی هم داشته باشند خصوصیتی دارند که به آن خاصیت انعطاف پذیری می گویند. این خصوصیت یک شبه به دست نیامده بلکه باید مراحل آن را شناخت و برای آن وقت گذاشت. روش دست یابی به این خصوصیت در آدم ها ی مختلف با هم فرق می کند و هر کسی از راهی متفاوت برای رسیدن به آن حرکت می کند.

فرمول کنار آمدن با بیماری

فرمول کنار آمدن با بیماری

نویسنده: دکتر محمدعلی تقی پور

آنهایی که می توانند حتی با وجود بیماری مهلک، زندگی کرده و پیشرفتی هم داشته باشند خصوصیتی دارند که به آن خاصیت انعطاف پذیری می گویند. این خصوصیت یک شبه به دست نیامده بلکه باید مراحل آن را شناخت و برای آن وقت گذاشت. روش دست یابی به این خصوصیت در آدم ها ی مختلف با هم فرق می کند و هر کسی از راهی متفاوت برای رسیدن به آن حرکت می کند.

یکی از عوامل موثر در بروز این تفاوت ها، اختلاف فرهنگ هاست؛ مثلا نحوه برقراری ارتباط و شیوه بیان احساسات در شرایط سخت می تواند کاملا به فرهنگ آدم ها مربوط باشد. راهکارهای زیر برای دست یابی به خصوصیت فوق الذکر پیشنهاد می شود:

داشتن رابطه خوب با خانواده دوستان، فامیل و اطرافیان بسیار مهم است. حمایت این افراد و شنیدن درددل های شما باعث تقویت خصوصیت ارتجاعی می شود حتی افرادی که پا را فراتر گذاشته در گروه های مختلفی مثل سازمان های خیریه و اجتماعی فعال هستند از خصوصیت ارتجاعی بسیار بالایی برخوردارند.

به این بحران و مسائل آن به نام ماجرایی غیرقابل نفوذ و حل نشدنی نگاه نکنید. شما نمی توانید واقعیت وجود این مشکل بسیار استرس زا را تغییر دهید اما تفسیر و پاسخ به آن کاملا دست خودتان بوده و قابل تغییر است. سعی کنید در ورای مشکل موجود و زمان حال فکر کنید تا متوجه شوید چه طور در آینده شرایط کمی بهتر می شود. اگر دایم در زمان حال و به بیماری فکر کنید آن قدر فکر تان درگیر می شود که راه فکری خود را بسته و در نتیجه درمانده می شوید. به جوانب مثبت فکر کنید و اعتماد به نفس تان را بالا نگه دارید. به قابلیت هایتان اعتماد کنید.

بعضی شرایط قابل تغییر نیست؛ مثلا یک بیماری که به وجود آمده نمی تواند فورا و خود به خود ناپدید شده و برعکس گاهی هم طول می کشد، پس روی شرایطی متمرکز شوید که می توانید آن را تغییر دهید مثل درد، علایم و ... کلا به بیماری به نام موضوع اصلی زندگی تان فکر نکنید و کمی آن را به حاشیه ببرید و زیاد به آن پر و بال ندهید.

اهدافی واقعی معین کنید و برای رسیدن به آن به طور منظم عمل کنید حتی اگر اقدامتان ناچیز به نظر برسد. مثلا قرار است حرکت دست تان را بهتر کنید. هر روز روی یک انگشت تمرین کرده تا به تدریج حرکتی کلی به دست آید.اعمال بی فایده شما را خسته تر می کند. مثلا وقتی قرار است برای درمان اقدام کنید واقعا آن را دنبال کرده و نصفه نیمه رها نکنید.

اتفاقا بیماری و جدال برای غلبه بر آن فرصتی است که آدم ها در آن مهارت های بسیار خوبی به دست می آورند. بسیاری از افرادی که به سختی و مشقت بیماری را تجربه کرده اند، گزارش می کنند که ارتباطات شان بهتر شده، در برخورد با مسایل سخت قوی تر شده اند، ارزش و اعتماد به نفس شان بالا رفته، قدر زندگی را بیشتر دانسته و از نظر روحی شرایط بهتری پیدا کرده اند.

آنچه را که می خواهید، مجسم کنید و به نیازها و احساسات تان توجه داشته باشید. به فعالیت هایی که دوست دارید و شما را آرام می کنند، بپردازید. در صورت امکان به طور مرتب ورزش کنید. وقتی مراقب خودتان باشید جسم و روحتان آماده مبارزه با مسائل می شود.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1620

به "فرمول کنار آمدن با بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمول کنار آمدن با بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید