فضانوردان چینی اقامت خود در ایستگاه فضایی را با اتصال به وای فای شروع کردند

به گزارش افق بسطام، فضانوردان دومین مأموریت سرنشین دار چین برای تکمیل ایستگاه فضایی تیان گونگ طی اقامتی 6 ماهه وارد این آزمایشگاه مداری شدند و در نخستین اقدام دستگاه های خود را به وای فای ایستگاه متصل کردند.

فضانوردان چینی اقامت خود در ایستگاه فضایی را با اتصال به وای فای شروع کردند

آژانس فضایی مأموریت های سرنشین دار چین (CMSA) بیان کرد که سه فضانورد سوار بر فضاپیمای شنژو 13 (Shenzhou-13) بامداد امروز وارد ماژول اصلی ایستگاه فضایی این کشور شدند.

فضاپیمای شنژو 13 شب گذشته از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) به فضا پرتاب شد پس از حدود 8 ساعت، در یک عملیات اتوماتیک ساعت 06:56 امروز به وقت محلی پکن (02:26 به وقت تهران) با موفقیت به تیان هه (Tianhe) به عنوان ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین پیوست.

در این پرواز ژای ژیگانگ (Zhai Zhigang) به عنوان فرمانده، وانگ یاپینگ (Wang Yaping) و یه گوانگفو (Ye Guangfu) به عنوان ساکنان تازه ایستگاه فضایی چین حضور داشتند. این دومین مأموریت سرنشن دار چین به آزمایشگاه مداری خود محسوب می گردد و طی آن برای نخستین بار یک فضانورد زن به ماژول تیان هه وارد شد.

درست مانند دیگر افراد هنگام ورود به خانه تازه، نخستین کار فضانوردان چینی پس از ورود به ایستگاه، آنالیز محل خواب خود و اتصال به وای فای بود. این سه فضانورد سپس هدفون های بی سیم را برای ارتباط با پایگاه زمینی راه اندازی و استفاده کردند.

یانگ لیوی (Yang Liwei) مدیر دفتر مهندسی فضایی مأموریت های سرنشین دار چین گفت: پس از گفت وگوی کوتاهی که ایمنی آن ها را به مرکز کنترل زمینی گزارش می دهد، خدمه به زودی نخستین ناهار خود را در خانه تازه می خورند.

در حالی که فضاپیمای شنژو 13 در پایین هسته اصلی تیان هه متصل شده است، فضاپیماهای باری تیان ژو 2 (Tianzhou-2) و تیان ژو 3 (Tianzhou-3) هم به اطراف ماژول متصل هستند.

به گفته توسعه دهندگان فضاپیمای شنژو از آموزشگاه فناوری فضایی چین (CAST)، آن ها یک راستا دیدار تازه و حالت پرواز مدور را برای انجام عملیات اتصال سریع در جهت شعاعی طراحی نموده اند. در عین حال که این اتصال یک والس فضایی زیبا محسوب می شد، پیچیدگی بسیاری نسبت به اتصال عادی جلو-عقب در مأموریت های شنژو 12 و تیان ژو 2 و 3 داشت.

آموزشگاه فناوری فضایی چین اعلام کرد: در روش اتصال جلو-عقبی، یک نقطه تعلیق 200 متری برای فضاپیما وجود دارد که باعث می گردد حتی در زمانی که موتورها کار نمی نمایند، جهت گیری پایداری در مدار داشته باشد. اما دیدار شعاعی چنین نقطه توقفی در میانه راه ندارد و احتیاج به پایش پیوسته جهت گیری و موقعیت مداری دارد.

برای چنین مانوری فضاپیما باید با مجموعه ای از مانورها از حالت پرواز افقی به عمودی تغییر جهت دهد و با وجود چالش های نوری زیاد هنگام این مانورها، بتواند در لحظه مشخصی نقطه هدف را برای اتصال ببیند. به گفته چین موفقیت این روش تازه، توانایی گسترده پهلوگیری فضاپیماهای چین را نشان می دهد.

فضانوردان مأموریت شنژو-13 به مدت 6 ماه در ایستگاه فضایی چین اقامت خواهند داشت و آوریل 2022 به زمین بازمی گردند. این زمان دو برابر مدت اقامت خدمه مأموریت شنژو 12 است. این مأموریت یکی از 11 مأموریتی است که برای تکمیل ایستگاه فضایی تیان گونگ (Tiangong) چین انجام می گردد. طی اقامت 6 ماهه، فضانوردان دو تا سه راهپیمایی فضایی انجام خواهند داد و بدین ترتیب وانگ یاپینگ نخستین زن چینی لقب می گیرد که در یک فعالیت برون ایستگاهی مشارکت خواهد نمود.

عکس کاور: فضانوردان دومین مأموریت سرنشین دار چین به ماژول مرکزی تیان هه ایستگاه فضایی چین

Credit: CMSA

منبع: Global Times

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1667

به "فضانوردان چینی اقامت خود در ایستگاه فضایی را با اتصال به وای فای شروع کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضانوردان چینی اقامت خود در ایستگاه فضایی را با اتصال به وای فای شروع کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید