فعال ترین آتشفشان های دنیا را بشناسید

به گزارش افق بسطام، آتشفشان های فعال

بدون شک هر کدام از ما در طول زندگی بارها و بارها نام آتشفشان را شنیده ایم و تصوراتی از آن در فکر داریم. فعالیت های آتشفشانی بر اثر برون انداختن سنگ های مذاب درونشان صورت می گیرد، پس از مدتی در طی زمان کوه های آتشفشانی روی زمین بوجود می آیند.چنانچه صفحه های سخت پوسته زمین در نقاطی واگرایی یا همگرایی داشته باشند این پدیده در آن منطقه ها قابل مشاهده است و آتشفشان بوجود می آید. در اینجا خبرنگاران شما را با 8 مورد از آتشفشان های فعال کره زمین آشنا می نماید.

فعال ترین آتشفشان های دنیا را بشناسید

آتشفشان های فعال چه ویژگی هایی دارند؟

هر آتشفشان سه بخش دارد که شامل این موارد است:

دهانه آتشفشان: که نوک آن است.

اتاقک مواد مذاب: محل تجمع مواد مذاب پیش از فوران است.

مجرای مرکزی آتشفشان: راه اتصال اتاقک به دهانه است.

آتشفشان های فعال چگونه پدید می آیند؟

سنگهای آذرین در درون زمین با حرارت زیاد وجود دارند. نام این سنگ ها ماگما تفتال است، ماگما وقتی به سطح زمین برسد به حالت جامد شده و سرد می گردد نام جدیدی به خود می گیرد که گُدازه نام دارد. به این صورت یک آتشفشان بوجود می آید.

آنچه که در زمان فوران مواد آتشفشانی انفجار را بوجود می آورد وجود حباب های گاز در ماگما و گدازه های آتشفشان است. آتشفشان ها تاثیر و نقش زیادی دارند که تغییرات آب وهوایی یکی از این تاثیرات است، بارش باران و رعد و برق از تاثیرات دیگر آتشفشان است که ممکن است در بوجود آمدن این پدیده ها نقش داشته باشد.

بعلاوه حرکت سریع گدازه های آتشفشانی ممکن است باعث مرگ انسان هایی گردد که در اطراف کوه های آتشفشانی زندگی می نمایند زیرا خاکستر ناشی از فعالیت آتشفشان تنفس کشیدن را با سختی روبرو می نماید.

آتشفشان های فعال کدامند؟

1- مونالوا بزرگترین آتشفشان فعال (Mauna Loa)

آن طور که محققان و زمین شناسان گفته اند مونالوا بزرگترین آتشفشان کره ما است، این آتشفشان در قسمتی از جزایر هاوایی است. مقدار قاعده مخروط مونالوا 600 کیلومتر و ارتفاع قله اش نسبت به سطح اقیانوس آرام 10 کیلومتر است. آتشفشان مونالوا و قسمت هایی از جزایر هاوایی حاصل موادی هستند که به وسیله فوران های دراز مدت در طی یک میلیون سال پیش تا حال بوجود آمده اند. فوران آتشفشان مونالوا در سال 1950 همه روستاهای اطراف خود را به نابودی کشاند. در ادامه با آتشفشان های فعال بیشتری آشنا می شوید.

2- پوپوکاتپتل یکی از فعال ترین ها (Popocatépetl)

پوپوکاتپتل یکی از فعال ترین آتشفشانی ها است که در بین یخچال های طبیعی قرار گرفته است. فاصله این آتشفشان فعال تا مرکز مکزیک 36 کیلومتر است! دوست داشتید در مکزیک همسایه پوپوکاتپتل بودید؟! کوه پوپوکاتپتل که زادگاه آتشفشان پوپوکاتپتل است از نظر زمین شناسان یکی از فعالان این پدیده است چون از سال 1519 تا حال بیشتر از 20 بار این آتشفشان فوران نموده است. سال 2000 پوپوکاتپتل آخرین فوران خودش را به نمایش گذاشت که با تدبیر و دستور دولت برای پیشگیری از آسیب های جدی ناشی از فوران این آتشفشان پر کار، بومیان منطقه مجبور شدند خانه و کاشانه را رها نموده و آواره دشت و بیابان شوند و به شهرهای اطراف پناه ببرند. 41 هزار تن مردم این نقطه مهاجرت اجباری را به ذوب شدن ترجیح دادند ولی هنوز بیش از نه میلیون تن در این منطقه در معرض خطر انفجار پوپوکاتپتل بی قرار و فعال به زندگیشان ادامه می دهند. بلندترین قله کوه پوپوکاتپتل 5500 متر است با توجه به خارج شدن دود و گاز گوگرد از دهانه آتشفشان کوه پوپوکاتپتل به باور زمین شناسان این امکان هست که این آتشفشان که یکی از آتشفشان های فعال است دوباره فوران کند.

3- تال یکی از آتشفشان های فعال و پیچیده (Taal Volcano)

آتشفشان تال در جزیره لوزون فیلیپین به باور زمین شناسان یک آتشفشان پیچیده است. این کوه و حشت انگیز اما زیبا که دومین کوه فعال آتشفشانی فیلیپین محسوب می گردد بیشتر مواقع دود غلیظی از دهانه اش بیرون می آید که زمین شناسان به گردشگران توصیه اکید دارند از این زیبای خفته فاصله بگیرند چون امکان فوران آن بسیار زیاد است. این زیبای بد کردار از سال 1572 میلادی تا حالا 33 بار فوران نموده که حاصل کارش نابودی سرتاسر منطقه برای چندین بار بوده است و بیشتر از شش هزار تن را به کام مرگ کشانده است.

4- مونته سرات کشف کریستف کلمب (Monte Serrat volcano)

این آتشفشان در دریای کاراییب است و کسی که این آتشفشان را کشف کرد کریستف کلمب کاشف معروف بود که نخستین کسی بود که در قرن 15 این آتشفشان را شناخت و نام مونته سرات را به این آتشفشان داد. سال 1995 در این منطقه اوضاع وخیم شد و ساکنانش آن جا را ترک کردند. وقتی این ساکنان قصد بازگشت به خانه و کاشانه را کردند و به شهرشان پلیموث برگشتند به جای شهری زیبا با منطقه ای کاملا ویران و نابود شده روبرو شدند.

5- آتشفشانی فعال در قله کامرون (Cameroon volcano)

این کوه آتشفشانی در طی 200 سال گذشته تا حال 20 بار فوران نموده و یکی از آتشفشان های فعال دنیا است. کوه کامرون یک کوه آتشفشانی است که در خلیج گینه واقع شده است و نام قله آن فاکو است دریاچه نیوس در پای این کوه واقع شده است و گاز دی اکسید کربن از سطح آب آن متصاعد می گردد که این مساله باعث مرگ 1746 تن شده است.

6- آتشفشان گالراس (Galeras)

در جنوب کلمبیا و نزدیک مرز اکوادور یکی از آتشفشان های فعال دنیا واقع شده است که گالراس نام دارد. محققان زمین شناس فعالیت این کوه را حداقل یک میلیون دانسته اند. گالراس چندین فوران داشته و اولین فورانش سال 1580 بوده است و مقام فعال ترین آتشفشان کلمبیا را به خود اختصاص داده است.

7- آتشفشان ساکوراجیما (Sakurajima volcano)

شهر تاریخی کاگوشیما در جزیره کیوشو ژاپن سه آتشفشان فعال دارد که نام آن ها ساکوراجیما است. از بین این سه مینامی دیک فعال ترین است. زمین شناسان آتشفشان ساکوراجیما را به عنوان آتشفشان وزووی شرق می دانند.

8- ایافیاتلایوکوتل ایسلند (Eyjafjallajökull)

یکی دیگر از آتشفشان های فعال ایافیاتلایوکوتل در سرزمین یخی ایسلند است. این آتشفشان در دوره های گوناگون فوران های بزرگی داشته و آخرین آن سال 2010 بوده است که یکی از بزرگترین فوران های خود را به نمایش گذاشت. این آتشفشان یکی از آتشفشان های فعال دنیا است. آتشفشان های فعال در دنیا بیشتر از این تعداد است و ما در اینجا 8 تا از آن ها را به شما معرفی کردیم.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1859

به "فعال ترین آتشفشان های دنیا را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعال ترین آتشفشان های دنیا را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید