فوم بتن و کاربرد آن

به گزارش افق بسطام، فوم بتن از مصالح ساختمانی تازه و مدرن می باشد که معایبی هم دارد.به منظور مصارف مختلف در ساختمان که به دلیل دارا بودن خواص فیزیکی منحصر به فرد خود،کاربردهای زیادی دارد. از جمله مزیت اصلی این نوع بتن، بالا بودن مقاومت بتن و بعلاوه پایین بودن ضریب انتقال حرارتی از محیط داخلی و بالا بودن قابلیت عایق گرما و صدا بودن آن است. این نوع بتن که در کف ساختمان هم استفاده می گردد، بتن ترکیب از سیمان، ماسه بادی، ماسه نرم، آب و فوم(ماده شیمیایی فراوری کننده کف) به دست می آید.

فوم بتن و کاربرد آن

وجود حباب زا در بتن، ضمن اختلاط با آب در دستگاه مخصوص، با سرعت زیادی حباب های هوازا فراوری کرده و کف حاصل که کاملا پایدار می باشد. حاصل اختلاط ملات سیمان و ماسه بادی در دستگاه مخلوط کن ویژه، خمیری روان یا فوم بتن را تشکیل می دهد. این نوع بتن به صورت درجا ئر محل پروژه با قالب های فلزی یا پلاستیکی قابل استفاده می باشد.

این نوع متریال که به تازگی وارد مصالح ساخت و ساز و صنعت ساختمان شده است. دو دسته فوم بتن در بازار موجود میباشد که عبارتند از :

1. فوم کفی :

برای فراوری کف در بتن از ماده ای به نام فوم استفاده می گردد. برای فراوری بتن فومی ابتدا فوم با آب رقیق شده و سپس در محفظه ای به یاری فشار ناشی از کمپرس هوا یا در اثر هم زدن سریع، تبدیل به کفی می گردد که در آن حبابهایی با قطر در حد میلیمتر و کمتر فراوری شده اند .

برای فراوری فوم کفی پایدار در ساختار داخلی ماده کف زا و یا بطور مستقل یک ماده پایدار کننده کف استفاده می گردد تا حبابهای فومی پایدار باشند. هدف از پایدار شدن حبابها بدین معناست که حبابها در اثر جابجایی و اختلاط، شکل خود را حفظ کنند و اصطلاحا کف نخوابد. معمولا کف پایدار حاصل ، خامه ای شکل می باشد.

2. فوم گازی:

بتن گازی نوعی بتن سبک می باشد که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد. بتن سبک گازی و بتن گازی در دو شکل متفاوت بلوک AAC و بلوک NAACساخته می شوند که ویژگی های مشابه دارند.

از جمله مزایای فوم بتن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- این نوع بتن عایق حرارتی مناسب برای ساختمان

2- دارا بودن خواص عایق صوتی بسیار بالا

3- مقاومت بالا در برابر اشتعال (مقاومت 4 ساعته در برابر 1200 درجه سانتی گراد)

4-یاری به سبک کردن سازه

5-ایزوله شدن تاسیسات موجود در کف ساختمان

6- مقاوم در برابر نفوذ آب و عایق رطوبتی

7- قابلیت برش پذیری آسان برای اجرای تاسیسات

8- برترین انتخاب برای انبوه سازان و بلند مرتبه سازی

9-از نظر مالی نسبت به سایر متریال ها ارزان و مالی می باشد.

10-سرعت اجرا و عملیات ساخت و ساز افزایش می یابد.

روش فراوری و عمل آوری فوم بتن :

برای فراوری فوم بتن در وهله اول آب و سیمان با نسبت معین شده با هم در دستگاه میکسر مخلوط می کنیم. سپس فوم ژنراتور دستگاه با آب مخلوط شده و به وسیله پمپ هوازا از لوله مخصوص که دارای ساچمه های ریز می باشد با فشاربالا عبور داده می گردد این عمل باعث بدست آمدن کف و حباب در بتن می گردد . کف بوجود آمده در میکسر با سیمان و آب مخلوط می گردد که در حین اختلاط حباب های بسیار ریز در سر تا سر ملات بوجود می آید و بعد از عمل آمدن، به وسیله پمپ به طبقات پمپاژ و روی سطح ریخته می گردد. خاصیت اصلی فوم این است که حباب های هوا را تا زمان گیرش بتن در پایدار میماند.

کاربرد های فوم بتن در صنعت ساختمان :

بتن کفی دارای کاربردهای گسترده ای است که از جمله می توان موارد زیر را نام برد:

1-ساخت بلوک های سبک و غیر باربر و پانلهای جدا کننده

2-شیب بندی پشت بام و سرویس بهداشتی

3-کف سازی طبقات و پارکینگ

4-پر کردن حفره و ترانشه ها در پروژه های عمرانی

5-عایق سازی تأسیسات گرمایشی و سرمایشی

منبع: آجر رو آجر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1607

به "فوم بتن و کاربرد آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوم بتن و کاربرد آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید