معروف ترین هلی پد جهان در برج العرب، 20 ساله شد

به گزارش افق بسطام، برج العرب با ارتفاع 321 متر در سال 1999 در دبی افتتاح شد و یکی از عوامل تأثیرگذاری که باعث معروفیت جهانی آن شده، هلی پد این هتل است.

معروف ترین هلی پد جهان در برج العرب، 20 ساله شد

دبی در سال 1993 تفاوت فاحشی با مرکز دنیای امروز داشت. صنایع ساختمانی و اقتصادی آن نیازمند پیشرفت زیادی بودند و برای اینکه به مقصدی برای افراد ثروتمند و قدرتمند تبدیل گردد، باید خود را اثبات می کرد. مرکز تجارت دنیای دبی با ارتفاع 149 متر، بلندترین سازه دنیا و اولین آسمان خراشی بود که تا آن موقع در دبی ساخته شده بود. در همان سال، دفتر حاکم دبی با شرکت معماری بریتانیایی آتکینز گلوبال تماس گرفت و از آن ها خواست، ساختمانی طراحی نمایند که پیوندی برجسته بین مردم سراسر دنیا و دبی برقرار نموده و این شهر را روی نقشه دنیا مطرح کند.

سایمون کریسپ، مدیرعامل آتکینز در خاورمیانه به یاد دارد، مقامات دبی از شرکت او می خواستند که مشابه تالار اپرای سیدنی در استرالیا یا برج ایفل در فرانسه، نماد بصری قدرتمندی در امارات متحده عربی بسازند. تیمی از معماران بین المللی به صورت مخفیانه طی هفت سال، جزیره ای مصنوعی و یک آسمان خراش 321 متری ساختند.

برج العرب در سال 1999 فعالیت خود را آغاز کرد و طی دو دهه پس از آن به جاذبه ای برای اشراف و چهره های سرشناس دنیا تبدیل شد. این هتل اکنون نمادی از اوج لوکس بودن است و این موضوع را می توان از سوئیت های مجلل تا کوسه های کمیابی که در آکواریوم این مجموعه وجود دارد، احساس کرد. اما یکی از ویژگی های برج العرب، بیشتر از بقیه به معروفیت آن یاری نموده است: هلی پد.

در ارتفاع 212 متری از سطح دریا، هلی پد (Helipad) یا همان سکوی فرود بالگرد، از برج العرب بیرون زده است و با شکل بادبانی این برج تفاوت دارد. آنتونی کوستا، مدیرعامل برج العرب می گوید:

چالش اصلی ساخت هلی پد این بود که باید مطمئن می شدند از نظر ساختاری محکم و راسخ است و با معماری کلی هتل هم خوانی دارد. این هلی پد با پهنای 24 متر می تواند حداکثر 7.5 تن وزن را تحمل کند.

سایمون کریسپ درباره هلی پد برج می گوید:

در ساخت هلی پد باید شاخص های ساختاری و فرود ایمن رعایت می شد. علاوه بر این هلی پد باید ازنظر بصری شناور به نظر می رسید و به همین علت مجبور بودیم از کمترین فولاد مهارنماینده قابل رؤیت استفاده کنیم.

علمکرد اصلی هلی پد به عنوان بخشی از خدمات دربانی هتل تعریف شده است و مهمانان می توانند از فرودگاه با رولز رویس خود را به این هتل برسانند یا از هلی کوپتر استفاده نمایند. در واقع، راستا هوایی از گزینه های محبوب مهمانان است و در طول ماه به دفعات از هلی کوپتر برای جابه جایی آن ها استفاده می گردد. علاوه بر عملکرد اصلی هلی پد، این محل را بیشتر به خاطر هنرهنمایی های متعدد روی آن می شناسند که طیف وسیعی از فعالیت های خطرناک تا هیجان انگیز را شامل می گردد. راجر فدرر در سال 2005 در یک بازی محبت آمیز با آندره آغاسی در زمین تنیسی مسابقه داد که برای این منظور روی هلی پد ایجاد و به وسیله هلی کوپتر فیلم برداری شد. در سال 2012 نیز رقابت تنیسی بین راجر فدرر سوئیسی و نواک جوکوویچ در همین مکان برگزار گردید.

این هلی پد حتی به زمین گلف نیز تبدیل شد تا گلف بازهای مطرح، تایگر وودز و روری مک ایلروی برفراز خلیج فارس با هم به رقابت بپردازند. در سال 2017 هم رینگ بوکسی برای جلسه تمرین مبارزه آنتونی جاشوا بریتانیایی ساخته شد. کوستا می گوید:

چالش برانگیزترین فعالیتی که تا به امروز روی هلی پد صورت گرفته است، در سال 2013 رخ داد، زمانی که یک خودروی مسابقه فرمول یک از راه هوایی به هلی پد آورده شد تا دیوید کولتارد، راستاهای دایره ای را روی سطوحی که به طور خاص ساخته شده بودند، دور بزند. برای اطمینان از امنیت فعالیت این ورزشکار، مهندسان آتکینز مجدداً از هلی پد بازدید کردند.

از آن موقع این مکان به جاذبه ای برای انواع ماجراجویان تبدیل شده و پلتفرمی برای ثبت رکورد یک پرش کایت بردینگ، پرش با دوچرخه BMX از هلی کوپتر و چتربازی بوده است. کوستا می گوید:

درخواست های هنرنمایی زیادی رد شده است. هر یک از درخواست ها از نظر لجیستیکی، سلامت و امنیت و امکان انجام آن آنالیز و سپس درباره آن ها تصمیم گیری می گردد.

این هنرنمایی ها باعث معروفیت دنیای هلی پد شده اند؛ اما عملکرد آن فقط محدود به این موضوع نمی گردد و مسئولان هتل روش های امن تری را برای لذت بردن از آن معرفی نموده اند؛ به طوری که از سال 2014، امکان برگزاری مجالس عروسی در این هلی پد فراهم شده است و قیمت پایه آن از 55 هزار دلار آغاز می گردد، هرچند طبق گزارش ها، هزینه بعضی مراسم به چندین میلیون دلار نیز رسیده است. علاوه بر این، امکان اجاره این مکان برای مهمانی های خصوصی با تزیینات سفارسی وجود دارد. کوستا می گوید که تولد 50 سالگی یکی از مهمانان در سال گذشته از لحظات موردعلاقه و به یاماندنی برای او بوده است. او ادامه می دهد:

هلی پد را با عبارت تولدت مبارک و نام شخص مذکور رنگ آمیزی کردیم تا او بتوانند هنگام فرود هلی کوپتر، آن را بخواند.

برگزاری چنین مناسبت های لوکس و پرهزینه ای شاید احمقانه و بی معنی به نظر برسد، اما برج العرب به عنوان یکی از بزرگ ترین نمادهای دبی موظف است تا ابهت و شکوه خود را به نمایش بگذارد. در واقع، رویدادهایی که در هلی پد انجام می شوند، کلاس و معروفیت دبی را در زمینه ارائه تجربه های خارق العاده بالا می برند. وزارتخانه های دولتی اغلب در برگزاری رویدادهای هلی پد، با هتل همکاری نموده و از آن برای کارزارهای تبلیغاتی خود استفاده می نمایند.

برج العرب در ابتدا با هدف شناساندن دبی و امارات متحده عربی در نقشه دنیا ساخته شد و 20 سال بعد از آغاز به کار آن، این هدف محقق شده و بخش زیادی از این معروفیت را مدیون مشهورترین هلی پد دنیا است.

اگر برای سفر به دبی برنامه ریزی می کنید، می توانید تور دبی را در خبرنگاران جستجو نموده و برترین آفر تور را از میان آژانس های معتبر مسافرتی با پایین ترین قیمت بخرید. بعلاوه برای داشتن برنامه ریزی دقیق تر برای سفر خود، خبرنگاران لیست کاملی از جاهای دیدنی دبی را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن ها، سفر راحت تر و بهتری به دبی داشته باشید.

تور دبی با کمترین قیمت

منبع: کجارو / edition.cnn.com / edition.cnn.com
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1873

به "معروف ترین هلی پد جهان در برج العرب، 20 ساله شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین هلی پد جهان در برج العرب، 20 ساله شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید