نگاهی به عملکرد بی نظیر ربات یوزپلنگ ام.آی.تی

به گزارش افق بسطام، در سال های اخیر، ربات های چهارپایی که محققان با الهام از حرکت یوزپلنگ ها و دیگر حیوانات آنها را توسعه داده اند، پیشرفت چشمگیری داشته اند. این ماشین ها اکنون می توانند راه بروند، برقصند، با موانع برخورد ننمایند و درب را باز نمایند. اما در خصوص دویدن با سرعت بالا و حرکت در بسیاری از زمین های مختلف که برای ربات ها کمی پیچیده تر هستند، هنوز از همتایان پستانداران خود عقب هستند.

نگاهی به عملکرد بی نظیر ربات یوزپلنگ ام.آی.تی

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محققان آزمایشگاه هوش مصنوعی ام آی تی اخیرا روی گام های سریع یک مینی یوزپلنگ رباتیک(robotic mini-cheetah) خود کار نموده اند. محققان اکنون یک سیستم یادگیری تقویتی بدون مدل ایجاد نموده است که به یوزپلنگ مینی ام آی تی(Mini Cheetah) اجازه می دهد یاد بگیرد که چگونه سریع بدود و با راه رفتن در زمین های چالش برانگیز سازگار گردد.

برنامه ریزی یک ربات برای حرکت سریع تر و مطمئن تر در زمین های مختلف و تغییر راه رفتن و سرعت آن امری بسیار سخت است. این فرآیند خسته نماینده است زیرا اگر یک ربات در یک زمین خاص از کار بیفتد، یک مهندس باید دلیل خرابی را شناسایی کند و به صورت دستی برنامه را اصلاح نموده و ارتقا دهد تا با تغییرات سازگار گردد و این یک فرآیند زمان بر است.

یک رویکرد بهتر، یادگیری به وسیله آزمون و خطا است که احتیاج به حضور انسان برای معین دقیق نحوه رفتار ربات در هر موقعیتی را از بین می برد. اگر ربات بتواند در محدوده بسیار وسیعی از زمین ها مورد آزمایش قرار گیرد و حرکت کند این مشکل نیز حل می گردد چرا که ربات می تواند به طور اتوماتیک رفتار نموده و حرکات خود را زمانی که با یک زمین تازه روبرو می گردد تغییر دهد.

رویکرد تازه مبتنی بر یادگیری به ربات اجازه می دهد تا با استفاده از یک شبکه عصبی ساده به عنوان کنترل نماینده، اجرا در یک شبیه ساز را یاد بگیرد. به لطف ابزارهای شبیه سازی مدرن، یک ربات می تواند تجربه 100 روزه را در زمین های مختلف تنها در سه ساعت جمع آوری کند. رفتار ربات از تجربه شبیه سازی شده بهبود می یابد و رویکرد تازه نیز امکان استقرار موفقیت آمیز آن رفتارهای آموخته شده را در دنیای واقعی فراهم می نماید.

این ربات چهار پا می تواند خود را با زمین های ناپایدار مانند شن سازگار کند و پس از حرکت و برخورد با موانع بهبود یابد. همانطور که در ویدئوی زیر مشاهده می کنید، سیستم تازه می تواند با تغییراتی که در خود ربات وجود دارد، مانند پای معلول، سازگار گردد.

این روش مبتنی بر یادگیری از روش های قبلی طراحی شده به وسیله انسان بهتر عمل می نماید و به این مینی یوزپلنگ رباتیک اجازه می دهد تا رکورد سرعت تازهی را ثبت کند. این سیستم، مینی یوزپلنگ ام آی تی را قادر می سازد تا با سرعت 3.9 متر بر ثانیه(8.7 مایل در ساعت) بدود که به گفته محققان، بالاترین سرعت گزارش شده تا به امروز است. علاوه بر این، ربات یاد شده می تواند با سرعت بالا حتی در زمین های لغزنده مانند یخ نیز بچرخد.

رویکرد تازه فقط شامل آموزش دویدن به ربات ها نیست. محققان آغاز به استفاده از این پارادایم در سایر سیستم های رباتیک از جمله دست های رباتیکی نموده اند که طی آن ربات ها می توانند بسیاری از اشیای مختلف را بردارند و جا به جا نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1894

به "نگاهی به عملکرد بی نظیر ربات یوزپلنگ ام.آی.تی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به عملکرد بی نظیر ربات یوزپلنگ ام.آی.تی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید