همکاری های علمی و پژوهشی محققان ایرانی با 4 کشور توسعه یافت

به گزارش افق بسطام، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، این حمایت ها ارتباط علمی بین المللی را توسعه می دهد و زمینه انجام پروژه های تحقیقاتی بین کشور ها را ایجاد می نماید.

همکاری های علمی و پژوهشی محققان ایرانی با 4 کشور توسعه یافت

در همکاری فناورانه با کشور ژاپن فراخوانی منتشر شد که شامل دو قالب حمایتی است. حمایت در قالب فراخوان انجمن ترویج علم ژاپن و حمایت در قالب همکاری باز.

بر این اساس انجمن ترویج علم ژاپن (JSPS) سالیانه فراخوانی منتشر می نماید که از فعالیت های پژوهشی محققان دو کشور حمایت می گردد. کلیه حوزه های علوم طبیعی، علوم انسانی و علوم اجتماعی اولویت این همکاری است. بعلاوه در قالب همکاری باز حوزه های علمی که در فراخوان با انجمن ترویج علم ژاپن را پوشش نمی دهد شامل می گردد.

در همکاری با کشور روسیه هم تا کنون 2 فراخوان منتشر شده است. در این فراخوان با بنیاد پژوهش های بنیادی روسیه همکاری می گردد. در فراخوان با این نهاد از طرح های در زمینه هایی چون ریاضیات، فیزیک و اخترشناسی، شیمی و مواد پیشرفته، زیست شناسی، اقتصاد، تاریخ، مکانیک، هوا و فضا و مطالعات پیشرفته نفت و گاز حمایت می گردد.

بعلاوه در 8 سال اخیر صندوق همکاری های علمی هم با کشور آلمان داشته است.

همکاری با آموزشگاه علوم چین، همکاری با وزارت علم و فناوری چینوگ و همکاری با بنیاد ملی علوم طبیعی چین هم از دیگر اقداماتی است که صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برای توسعه تعاملات علمی و پژوهشی با این کشور انجام داده است.

این همکاری ها علاوه بر توسعه و توسعه تعاملات علمی، زمینه را برای استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی های پژوهشی فراهم می نماید و باعث هم افزایی علمی می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر