چقدر و چگونه موها را باید شست؟

به گزارش افق بسطام، یکی از چیزهایی که زیاد از متخصصان پوست و مو می پرسند، چگونگی شست و شوی موهاست. بهتر است موها را با صابون شست یا شامپو؟ با شامپوی ایرانی یا خارجی؟ هر روز یا یک روز در میان؟ یا چنگ زدن یا به نرمی؟ و...

چقدر و چگونه موها را باید شست؟

چقدر و چگونه موها را باید شست؟

یکی از چیزهایی که زیاد از متخصصان پوست و مو می پرسند، چگونگی شست و شوی موهاست. بهتر است موها را با صابون شست یا شامپو؟ با شامپوی ایرانی یا خارجی؟ هر روز یا یک روز در میان؟ یا چنگ زدن یا به نرمی؟ و...

در سال های گذشته و برای مدت زمان طولانی، مواد تمیز نماینده مو و پوست معنایی جز صابون نداشتند و می دانیم که این ماده دارای ضعف های زیادی مانند ضعف شست و شو در آب های سخت دارد. صابون در آب سخت به خوبی کف نمی کند و باعث بر جای گذاشتن یک رویه چرب ناخوشایند می گردد که به خوبی شسه نمی گردد. اگر مو با صابون شسته گردد، این لایه ناخوشایند روی مو ایجاد می گردد و ظاهری بی جان و بی روح را بر جای می گذارد. اما مواد حالت دهنده و پاک نماینده، مو و کف سر را تمیز می نمایند و باعث شانه شدن راحت تر موهای خیس و افزایش حجم آن بدون ایجاد الکتریسیته ساکن در زمان خشک شدن می شوند.

شامپو از چه اجزایی تشکیل شده است ؟

70 تا 80 درصد شامپوها را آب تشکیل می دهد؛ و اما بعد:

* عوامل پاک نماینده: علت اصلی که مردم از شامپو استفاده می نمایند بهره گیری از خاصیت پاک نمایندگی و تمیز نمایندگی آن است. سورفاکتانت ها سبوم یا همان چربی و چرک را از مو و کف سر بر می دارند و در واقع این سورفاکتانت ها هستند که برای پاکیزگی کف ایجاد می نمایند. سورفاکتانت ها مواد فعال سطحی هستند که می توانند در سطح خود وارد واکنش شوند و کشش سطحی را کاهش دهند. سورفاکتانت ها از ترکیباتی که تحت اسم اسیدهای چرب شناخته شده اند، مشتق می شوند. اسید های چرب موادی طبیعی به تعداد می فرایند که از منابع مختلف گیاهی یا حیوانی به دست می آیند. موادی که امروزه به این منظور به کار می فرایند از روغن نارگیل، روغن هسته خرما یا روغن دانه سویا مشتق شده اند. مواد دیگری هم برای افزایش قوام شامپوها استفاده می شوند؛ مانند متیل سلولز.

* عوامل حالت دهنده: این مواد به شامپو اضافه می شوند تا ضمن کم شدن آثار منفی سورفاکتانت ها، باعث افزایش حالت پذیری و بهبود شرایط موها شوند. این عوامل عبارت اند از: پلی مرها، سیلیکون ها و آمین اکسیدها.

* عوامل دلپذیرنماینده شامپو: رنگ، اسانس ها و عوامل صدفی نماینده.

* نگهدارنده ها: از آنجا که قست عمده شامپوها را آب تشکیل می دهد، جهت پیشگیری از فساد شامپو به وسیله میکروب ها و قارچ ها ضروری است مواد نگه دارنده هم به شامپوها اضافه گردد. در گذشته از موادی مانند فرم آلدیید استفاده می شد که به علت سرطان زایی مصرف آن منع شده است. یکی از عللی که بعضی از افراد به بعضی شامپوها حساسیت نشان می دهند، آلرژی به مواد نگه دارنده شامپوهاست.

* مواد فعال با خواص طبی: بعضی شامپوها دارای خواص طبی هستند مانند شامپوهای ضدشوره که حاوی سلنیوم سولفید، پیریتویین زینک، کلیمازول یاکتوکونازول می باشند. تعدادی از شامپوها حاوی پانتول می باشند که در رشد و افزایش رطوبت مو ارزشمند است. گاه عصاره های گیاهی مانند گزنه، آلوئه ورا، رزماری (اکلیل کوهی)، نعناع، فلفل، رازیانه، بابونه، سدر، روغن بادام، کاندولا، روغن زیتون، جوجوبا، مریم گلی، برنج، گندم، عصاره انار و زعفران هم به شامپوها اضافه می شوند.

چه کسی؟ چه شامپویی؟

در خصوص اینکه هر فرد باید از چه نوع شامپویی استفاده کند، باید گفت که این انتخاب بستگی به عوامل متعددی دارد. مثلا آیا فرد مبتلا به شوره سر می باشد یا خیر؟ آیا از بیماری خاصی در کف سر رنج می برد یا خیر؟ به اسم مثال، عده ای از افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس کف سر هستند و پوسته های فراوانی در کف سر دارند. آیا موهای فرد چرب، خشک یا معمولی است؟ آیا فرد موهایش را رنگ نموده است یا خیر؟

اگر به برچسب شامپوها دقت نموده باشید، روی آن ها مخصوص موهای چرب، خشک، معمولی یا موهای آسیب دیده و رنگ شده نوشته شده است. این ویژگی ها را بر اساس ترکیبی از سورفاکتانت ها و مواد نرم نماینده، به دست می آورند و بهتر است هر فرد بر اساس نوع مویش شامپوهای مخصوص آن مو را انتخاب نماید؛

مثلاً اگر موهای شما چرب است، شامپوی مخصوص موهای چرب، چربی سر شما را بهتر پاک خواهد نمود و بر عکس اگر موهای خشکی داشته باشید و از شامپوی موهای چرب بهره ببرید، شدیداً موهایتان خشک و غیر قابل شانه کردن خواهد شد. به طور معمول، اگر موهای معمولی دارید، توصیه ما شست و شوی یک روز در میان موهاست.

چنگ زدن موها عمدتاً از مواد کراتینی مرده تشکیل شده است. بنابراین کوتاه کردن مو که کراتینی مرده است تاثیری بر سلول های فعال موجود در فولیکول مو و رشد بهتر عملکرد آن ها نمی گذارد ولی کشیدن موها روی این سلول ها تاثیر دارد. به همین علت شستن موها باید به آرامی انجام گردد، نه با شدت. نیای به ماساژ شدید موها در موقع شستن نیست. به همین ترتیب، خشک کردن مو را هم باید با آرامش انجام داد. به خصوص افرادی که موهای تنک یا نازک دارند باید در خشک کردن مو دقت کافی داشته باشند و مو را با ضربات ملایم حوله خشک نمایند و حوله را به سر نمالند. از مصرف آب خیلی داغ باید پرهیز کرد زیرا شستن مکرر مو با آب خیلی داغ به مو آسیب می رساند.

شامپو نباید وارد چشم گردد (حتی شامپوهای ملایمی که باعث سوزش چشم نمی گردد) و باید به طور کامل از روی سر شسته گردد؛ زیرا باقی ماندن شامپو حتی به اندازه کم روی سر باعث التهاب پوستی می گردد. به همین علت بهتر است بعد از شستن، موها را به مدت سه یا چهار دقیقه آبکشی کنیم.

منبع:راه کمال تعداده 36

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1633

به "چقدر و چگونه موها را باید شست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چقدر و چگونه موها را باید شست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید