چگونه از خودروهای مجهز به موتور توربوشارژر مراقبت کنیم؟

به گزارش افق بسطام، استفاده از پیشرانه های مجهز به توربوشارژر در چندسال اخیر به دلیل سختگیری های قوانین دولتی و منطقه ای و راندمان بهتر این نوع پیشرانه ها، به سرعت در حال رشد یافتن است. با این حال مراقبت از موتورهای توربوشارژر نکات مربوط به خود را دارد.

چگونه از خودروهای مجهز به موتور توربوشارژر مراقبت کنیم؟

سورن توربو و دنا پلاس توربو دو مورد از محصولات داخلی هستند که پیشرانه آن ها به سیستم توربوشارژر مجهز شده است. در آینده نزدیک نیز شاهد عرضه شاهین سایپا با پیشرانه توربوشارژر هستیم. بعضی خودروهای چینی نیز به این سیستم مجهز هستند.

به همین دلیل در این مطلب تصمیم داریم تا نکات لازم برای نگهداری و مراقبت از یک خودرو مجهز به پیشرانه توربوشارژر را برای شما بیان کنیم. استفاده از خودروهای توربو نکات ریز و درشت زیادی دارد که بهتر است تمامی آن ها رعایت شوند.

این نکات از نوع سوخت استفاده شده آغاز می شوند و به مواردی همچون طریقه گرم کردن و خنک کردن موتور، چگونگی گاز دادن و حتی تعویض دنده گسترش می یابند. با عدم رعایت هرکدام از مسائل گفته شده، سیستم توربو خودرو شما آسیب خواهد دید.

امروزه خودروسازان سعی می نمایند تا سیستم های توربوشارژر را طوری طراحی نمایند که در مقابل موارد گفته شده مقاومت کافی از خود نشان دهد و برای یک رانندگی معمولی ایدئال باشد. بیشتر خودروهای وارداتی و مدرن بازار کشورمان از چنین سیستمی بهره مند هستند.

نظر خودروسازان مختلف در مورد دوام سیستم های توربو و مراقبت از موتورهای توربوشارژر

یکی از مدیران بی ام و در این خصوص می گوید: ما امروزه در زمینه نگهداری از خودروهای مجهز به توربوشارژر به مشتریان مشاوره می دهیم اما دستورالعمل هایی همانند آنچه در گذشته وجود داشت، دیگر وجود ندارد.

یکی دیگر از خودروسازان آلمانی یعنی آئودی نیز چنین اعتقادی را با اندکی احتیاط می پذیرد. این شرکت می گوید که موتورهای توربوبوشارژر امروزی احتیاج به اقدامات خاص یا مراحل عملیاتی کردن ندارند و با موتورهای توربو قدیمی متفاوت هستند.

با این وجود آئودی به مالکان خودروهای توربو توصیه می نماید که دستورالعمل های عمومی را برای به حداقل رساندن استهلاک، شکستگی یا فرسایش خودرو رعایت نمایند و البته میزان آلایندگی های خروجی از اگزوز نیز به حداقل برسد.

البته چنین رهنمودهایی چندان پیچیده نیستند و حول محور یک جمله خلاصه می شوند: از اتومبیل خود به خوبی مراقبت کنید. اگرچه فناوری ساخت خودروهای طی دهه های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته، اما همچنان خودروها ترکیبی از قطعات مکانیکی مختلف هستند و به تعمیر و نگهداری احتیاج دارند.

خودروهای فرانسوی به پیچیدگی مشهور هستند و سیتروئن نیز یکی از برندهای مشهور فرانسوی است. مدیر بخش خدمات و خدمات فنی سیتروئن انگلیس در مورد عملکرد سیستم های توربوشارژر امروزی می گوید: موتورهای سری THP پژوسیتروئن به سیستم های خنک نماینده مجزایی مجهز هستند که وظیفه خنک سازی پیشرانه را به خوبی انجام می دهد.

بنابراین دیگر احتیاجی نیست که پیشرانه توربوشارژر خود را با رعایت نکات و الزامات خاص خنک کنید. این سیستم به طور اتوماتیک هنگام خاموش شدن خودرو فعال می گردد و عمل خنک سازی را انجام می دهد.

از سوی دیگر، توربوهای امروزی سیستم کنترل نماینده الکترونیکی دارند که فشار هوا را مدام زیر نظر دارد؛ به همین دلیل هنگامی که راننده پا را بر پدال گاز فشار می دهد، عمل ورودی هوا مؤثرتر از سیستم های قدیمی انجام خواهد شد.

بهینه سازی باید اصولی و مهندسی انجام گردد

ریکاردو مارتینز بوتاس استاد مهندسی توربوماشین در گروه مهندسی مکانیک دانشگاه امپریال لندن و یک چهره جهانی شناخته شده در زمینه فناوری توربو است. او در مورد سیستم های توربوشارژر امروزی می گوید: امروزه سیستم های مدیریتی موتور از تمام قطعات پیشرانه محافظت می نمایند؛ اما در مورد توربوشارژر که یک بهینه سازی روی موتور به حساب می آید، این محافظت همیشگی نخواهد بود.

بهینه سازی یک پیشرانه یا یک سیستم اصول طراحی آن سیستم را تغییر می دهد و بنابراین ممکن است به واسطه یک رویداد ناخواسته، اوضاع از کنترل خارج گردد. به همین دلیل باید همواره با سیستم توربوشارژر به دقت برخورد کنید.

این تقویت هنگامی که بدون دانش کافی انجام گردد، برای خودرو مضر خواهد بود. هرگونه تغییر در روغن موتور، اضافه کردن مکمل سوخت یا تغییر در برنامه ریزی کامپیوتر سیستم اصلی خودرو را از حالت مهندسی شده خارج می نماید.

هنگامی که سیستم توربوشارژر به پیشرانه افزوده می گردد، سیلندرها تحت فشار بیشتری قرار می گیرند و ضروری است تا توسط تیمی از متخصصان، آزمایش های لازم برای درک میزان پایداری اجزای موتور در این حالت انجام گردد.

پروفسور مارتینز بوتاس می گوید: افزودن توربوشارژر به خودروهای قدیمی که پیشرانه آن ها از سیستم های کنترلی الکترونیکی مدرن بهره مند نیست، موتور را به شدت دچار آسیب می نماید. تنها خودروهایی که طی ده سال گذشته با پیشرانه توربوشارژر استاندارد به فراوری رسیده اند قابل اطمینان هستند.

اصول کلیدی مراقبت از موتورهای توربوشارژر

پروفسور ریکاردو مارتینز بوتاس پنج نکته کلیدی را برای نگهداری و مراقبت بهتر از خودروهای توربوشارژر ارائه می دهد. این نکات اغلب مربوط به خودروهای توربو قدیمی یا اتومبیل های دستکاری شده هستند که به توضیح زیر هستند.

  • یک، ماشین خود را قبل از رانندگی گرم کنید، اجازه دهید تا موتور کار کند و دمای روغن به سطح مطلوب برسد. این مورد به خصوص در مورد خودروهای قدیمی که دستکاری شده اند بسیار حیاتی است.
  • دو، موتور را فورا خاموش نکنید و اجازه دهید تا خنک گردد. سیستم خنک نماینده تمامی خودروها پس از خاموش شدن فعالیت نمی نماید؛ بنابراین بهتر است تا به خصوص در مورد خودروهای قدیمی، اجازه دهید تا موتور به آرامی خنک گردد.
  • سه، زمان زیادی را با دنده سنگین رانندگی نکنید چرا که اجزای موتور در این حالت به شدت تحت فشار هستند و استهلاک قطعات موتور به میزان زیادی افزایش می یابد.
  • چهار، از سوخت با عدد اکتان پایین استفاده نکنید. این سوخت ها آسیب چندانی به توربو وارد نمی نمایند اما قطعات اصلی موتور را دچار آسیب خواهند کرد. در نتیجه این ادوات هنگامی که تحت فشار قرار بگیرند، به آسانی نابود می شوند.
  • پنج، اگر با مشکل لگ یا تأخیر توربو روبرو هستید، پدال گاز را بیش از حد فشار ندهید، این مسأله قدرت خودرو را زمانی که به آن احتیاج ندارید آزاد می نماید. تأخیر توربو یک مشکل شناخته شده در خودروهای قدیمی است.

منبع: MOTOR1

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 974

به "چگونه از خودروهای مجهز به موتور توربوشارژر مراقبت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از خودروهای مجهز به موتور توربوشارژر مراقبت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید