چگونه برترین ضد آفتاب برای پوست جوش دار را انتخاب کنیم؟

به گزارش افق بسطام، برخی از ضدآفتاب ها می توانند منافذ پوست را مسدود نمایند و باعث آکنه شوند، اما این موضوع نباید شما را از خرید این محصول منصرف کند. چون ضدآفتاب نه تنها از شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت می نماید، بلکه خطر سرطان پوست و پیری زودرس را کاهش می دهد. اگر پوست تان مستعد آکنه است، باید در انتخاب ضدآفتاب محتاط باشید و لیست مواد تشکیل دهنده آن را به دقت بخوانید. برای اینکه در خصوص برترین ضد آفتاب برای پوست جوش دار اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا انتهای این مقاله از خبرنگاران مگ با ما همراه باشید.

چگونه برترین ضد آفتاب برای پوست جوش دار را انتخاب کنیم؟

چرا برخی از ضدآفتاب ها باعث آکنه می شوند؟

امولینت ها (نرم نماینده ها)، مواد نگهدارنده و عطرهای موجود در ضدآفتاب در ایجاد آکنه نقش دارند. برخی از فیلترهای شیمیایی اشعه ماوراء بنفش (UV) هم که در ضدآفتاب ها استفاده می شوند، ممکن است به بروز آکنه منجر شوند.

علاوه بر این، نگهداری نادرست از کرم ضد آفتاب می تواند مواد شیمیایی و سایر ترکیبات تشکیل دهنده آن را تجزیه کند و باعث بروز آکنه گردد. به عنوان مثال، اگر بطری یا تیوپ ضدآفتاب را داخل یک ماشین داغ یا زیر نور خورشید در کنار ساحل استخر بگذارید، گرما باعث تجزیه ترکیبات محصول و بی اثر شدن آن ها می گردد.

برترین ضد آفتاب برای پوست جوش دار؛ کدام ترکیبات در بروز آکنه نقش دارند؟

وجود برخی از مواد مسدود نماینده منافذ در کرم ضدآفتاب ممکن است باعث آکنه گردد. با این حال، به یاد داشته باشید که تجمع بیش از حد آلودگی، سبوم (چربی طبیعی پوست) و سلول های مرده و رشد باکتری ها در ایجاد آکنه نقش اصلی را بازی می نماید و استفاده از محصولات حاوی مواد مسدودنماینده منافذ باعث بدتر شدن شرایط می گردد. بنابراین اگر می خواهید برترین ضدآفتاب برای پوست های جوش دار را داشته باشید، باید مراقب باشید که محصول انتخابی شما حاوی مواد زیر نباشد:

  • روغن ها و کره های کومدوژنیک: بسیاری از ضدآفتاب ها حاوی موادی مانند کره کاکائو، روغن جوانه گندم، روغن سویا و روغن نارگیل هستند که همگی می توانند منافذ پوست را مسدود نمایند یا باعث تشدید آکنه شوند. به همین علت، توصیه می گردد از این مواد دوری کنید و به سراغ محصولاتی بروید که حاوی روغن آفتابگردان، روغن جوجوبا، روغن دانه رزهیپ یا روغن هسته انگور هستند.
  • روغن های معدنی و سیلیکون ها: روغن های معدنی و سیلیکون ها از رایج ترین ترکیباتی هستند که در کرم های ضدآفتاب یافت می شوند. این 2 ماده از خروج عرق از منافذ پوست جلوگیری می نمایند. درنتیجه، عرق و آلودگی ها داخل منافذ به دام می افتند و پوست را تحریک می نمایند.
  • بنزوفنون ها: بنزوفنون ها دسته ای از فیلترهای UV هستند که در بسیاری از کرم ها و لوسیون های ضدآفتاب وجود دارند. رایج ترین آن ها اکسی بنزون و آووبنزون است.
  • PABA و سایر مواد شیمیایی: اگر پوست تان حساس و مستعد آکنه باشد، برخی از مواد مانند پارا-آمینوبنزوئیک اسید (پابا) و متوکسی سینامات (که معمولا در ضدآفتاب ضدآب یافت می گردد) می توانند باعث آکنه شوند.
  • موم زنبور عسل و سایر موم های گیاهی: موم های گیاهی و موم زنبور عسل برای پوست بسیار مفید هستند، اما ممکن است در پوست های حساس و مستعد آکنه باعث مسدود شدن منافذ شوند.

به یاد داشته باشید که برخی از افراد می توانند به راحتی مواد فوق را تحمل نمایند، در حالی که دیگران ممکن است به آن ها واکنش نشان دهند. کسانی که پوست چرب یا مختلط دارند بیشتر از سایرین در معرض خطر آکنه ناشی از ضدآفتاب هستند. چون چربی اضافی پوست با کرم ضدآفتاب ترکیب می گردد و منافذ را مسدود می نماید. علاوه بر این، افراد دارای پوست حساس هم ممکن است به این مشکل مبتلا شوند، چرا که پوست آن ها به برخی از ترکیبات موجود در ضدآفتاب واکنش نشان می دهد.

انتخاب برترین ضد آفتاب برای پوست جوش دار و نحوه استفاده از آن

برای اینکه بتوانید به راحتی برترین کرم ضد آفتاب برای پوست جوش دار را تهیه کنید، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

1. در پی محصول فاقد چربی و غیرکومدوژنیک باشید

وقتی از خرید برترین ضد آفتاب برای پوست چرب و جوش دار صحبت به میان می آید، اولین توصیه این است که برای استفاده روزمره یک محصول فاقد چربی (Oil-free) انتخاب کنید تا از تجمع چربی اضافی روی پوست جلوگیری گردد. بعلاوه ضروری است در پی کلمه غیرکومدوژنیک (Noncomedogenic) روی برچسب محصول بشد. این اصطلاح به این معنی است که محصول انتخابی شما احتمالا باعث مسدود شدن منافذ پوست نمی گردد.

از کرم های ضدآفتابی که برای بدن فرموله شده اند روی صورت خود استفاده نکنید. چرا که این محصولات معمولا خیلی غلیظ، سنگین و چرب هستند و احتمال بروز آکنه یا بدتر شدن آن را افزایش می دهند.

2. از ضدآفتاب هایی که به شکل فلوئید، ژل یا اسپری هستند بهره ببرید

لوسیون ها و کرم های ضدآفتاب برای پوست های معمولی تا خشک گزینه مناسبی به شمار می روند. اما اگر پوست تان چرب است، توصیه می گردد از ژل یا فلوئید ضدآفتاب بهره ببرید که سبک هستند و بدون اینکه روی پوست تاثیر منفی بگذارند جذب آن می شوند. اسپری ضدآفتاب هم می تواند برای شما مناسب باشد، اما باید مراقب باشید که آن را به مقدار کافی روی پوست اسپری کنید تا هیچ بخشی بدون ضدآفتاب نماند.

3. یک ضدآفتاب طیف گسترده خریداری کنید

برای محافظت از پوست ضروری است همواره به سراغ محصولاتی بروید که دارای برچسب طیف گسترده (Broad spectrum) باشند. این نوع محصولات از پوست در برابر هر 2 نوع اشعه ماوراء بنفش یعنی UVA و UVB محافظت می نمایند. UVA به پوست آسیب می رساند و باعث پیری زودرس آن می گردد، در حالی که UVB اغلب در بروز آفتاب سوختگی نقش دارد و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

4. از ضدآفتاب با SPF بالاتر از 30 بهره ببرید

SPF یا فاکتور حافظتی در برابر نور خورشید مقدار محافظت در برابر اشعه UVB را نشان می دهد. هر چقدر SPF بالاتر باشد، ضدآفتاب انتخابی شما بهتر می تواند از پوست تان در برابر عوارض نور خورشید محافظت کند. آموزشگاه پوست آمریکا توصیه می نماید که هر روز از ضدآفتاب با SPF حداقل 30 بهره ببرید، چون با این کار جذب اشعه ماوراء بنفش خورشید به وسیله پوست حدود 97 درصد کاهش می یابد. به یاد داشته باشید که برای محافظت از پوست ضروری است در روزهای ابری یا بارانی هم ضدآفتاب بزنید.

5. اگر پوست تان حساس است، از اکسی بنزون و PABA دوری کنید

اگر پوست حساسی دارید، به اگزما، پسوریازیس یا روزاسه مبتلا هستید یا پوست تان به علت استفاده از داروهای ضدآکنه تحریک شده است، توصیه می کنیم به سراغ ضدآفتاب های حاوی اکسی بنزون و PABA نروید. چون تحقیقات در خصوص برترین ضد آفتاب برای پوست حساس و جوش دار نشان داده است که این مواد باعث تحریک پوست می شوند.

اگر پوست شما نسبت به محصولات فوق حساس است، از ضدآفتاب فیزیکی یا مینرال بهره ببرید. در این محصولات از دی اکسید تیتانیوم یا زینک اکساید به عنوان ماده فعال استفاده می گردد. این مواد در مقایسه با سایر ترکیبات تاثیر کمتری روی پوست های حساس دارند.

6. مرطوب نماینده های حاوی ضدآفتاب را امتحان کنید

وقتی در پی برترین ضد آفتاب برای پوست جوش دار می شد، این محصول ممکن است تنها چیزی باشد که به آن احتیاج دارید. استفاده از مرطوب نماینده حاوی ضدآفتاب در وقت و هزینه های شما صرفه جویی می نماید و احتمال بروز آکنه را کاهش می دهد. تنها نکته مهم این است که این محصول هم نباید چرب باشد.

به یاد داشته باشید که احتیاج افراد به ضدآفتاب با یکدیگر فرق دارد. افرادی که تمام روز خود را داخل ساختمان سپری می نمایند، در مقایسه با کسانی که در فضای باز فعالیت می نمایند، احتیاجهای بسیار متفاوتی دارند. مرطوب نماینده های حاوی ضدآفتاب برای استفاده روزانه مناسب هستند، اما ممکن است نتوانند در روزهای بسیار آفتابی یا کنار ساحل از پوست شما محافظت نمایند. در این شرایط باید یک محصول مقاوم در برابر آب و ضدعرق را انتخاب کنید و هر 2 ساعت یک بار آن را روی پوست خود بمالید.

7. از ضد آفتاب همراه با محصولات ضدآکنه بهره ببرید

هنگامی که از محصولات موضعی ضدآکنه استفاده می کنید، باید روی پوست تان ضدآفتاب هم بزنید. ابتدا داروی ضدآکنه را روی پوست بمالید و 20 دقیقه صبر کنید تا کاملا جذب گردد. سپس از یک ضدآفتاب مناسب بهره ببرید.

کلام انتهای

اگر بعد از استفاده از یک کرم ضدآفتاب خاص دچار آکنه شدید، به مواد تشکیل دهنده آن نگاه دقیق تری بیندازید. در برخی از ضد آفتاب ها نگهدارنده های مصنوعی، عطرها، رنگ ها و مواد شیمیایی دیگری وجود دارد که باعث آکنه می شوند. بعلاوه این محصولات ممکن است حاوی امولینت هایی باشند که وقتی در انتها روز به درستی شسته نمی شوند، منافذ پوست را مسدود می نمایند. اگر هنوز در انتخاب برترین ضد آفتاب برای پوست جوش دار مردد هستید و احتیاج به هدایت دارید، از متخصص پوست و مو یاری بگیرید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: verywellhealth, stylecraze

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 آذر 1402 بروزرسانی: 22 آذر 1402 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 2122

به "چگونه برترین ضد آفتاب برای پوست جوش دار را انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه برترین ضد آفتاب برای پوست جوش دار را انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید