کرونا؛ بختکی بر جان گردشگری دیار سنگ و آب

به گزارش افق بسطام، کرونا مهمان نامبارک نوروزی تا به امروز علاوه بر دریافت جان هزاران نفر، همچون بختکی بر جان گردشگری دیار سنگ و آب هم افتاده است.

کرونا؛ بختکی بر جان گردشگری دیار سنگ و آب

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، اتفاقات تلخ سال 98 و بختک کرونا به اعتقاد بعضی از کارشناسان، توریستی ایران را به کما فروبرده است. آینده بی نشان توریستی ایران چه خواهد شد!؟ مسئولان با گذر از بحران کرونا درباره کشوری که روی سرمایه های میراث طبیعی و فرهنگی خوابیده چه تصمیماتی درباره صنعت توریستی خواهند گرفت!؟ صنعت توریستی ایران یکی از قربانیان کروناست که به تبع استان کرمانشاه نیز قربانی این ویروس شوم و منحوس شده است. در این راستا گفت وگوهایی با مسئولین تأسیسات توریستی و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه انجام دادیم تا میزان خسارت های وارده و نحوه حمایت و پشتیبانی دولت از این صنعت پاک را جویا شویم.

درآمد توریستی در هاله ای از ابهام و ناامیدی

مدیر یک اقامتگاه بوم گردی در شهرستان صحنه در این باره گفت: همواره خود را برای ایام نوروز برای پذیرایی و اسکان میهمانان نوروزی آماده می کنیم، در بهمن 98 با کلی امید و روحیه در نمایشگاه بین المللی توریستی تهران شرکت کردیم به امید اینکه از هموطنان دعوت کنیم به استان کرمانشاه سفر نمایند و در اقامتگاه آرتین دینور پذیرای آن ها باشیم.

یاور عبیری اضافه نمود: این ویروس شوم همه محاسبات ما را برای استقبال از مسافران به هم ریخت و هر چه برنامه ریزی نموده بودیم به حالت تعلیق درآمد.

وی با ابراز نگرانی از بلاتکلیفی و عدم توان پرداخت اقساط خود، توضیح داد: متأسفانه از راننده ای که در کنار اقامتگاه فعالیت داشت تا بانوی سرپرست خانواده ای که محصولاتش را آماده نموده بود در ایام نوروز به فروش برساند همه متضرر شده ایم.

این فعال توریستی استان کرمانشاه گفت: اتاق های خالی اقامتگاه های استان و قسط های پرداخت نشده وام های کارآفرینی دستاورد ویروس کرونا برای فعالین صنعت توریستی بوده است.

اقتصاد روستاهای توریست پذیر مختل شده است

دهیار روستای هدف توریستی نسمه در شهرستان پاوه نیز که هرساله میزبان هزاران توریست است، گفت: کرونا نه تنها بر روی اقامتگاه ها تأثیر گذاشته بلکه متأسفانه اقتصاد نخست روستا که توریستی بوده را نیز مختل نموده است.

سابق حسینی اضافه نمود: وقتی یک اقامتگاه برنامه ریزی و هزینه می نماید، انتظار دارد در ایام پیک مسافرت درآمد کسب کند.

وی اعلام کرد: تمام مشاغل مرتبط با خدمات روستایی به توریستان دچار خسارت شده اند، بخصوص روستاهای توریست پذیر، هم اکنون با تعطیلی و رکود کامل روبرو شده ایم و از طرفی هم اقساط بانکی و عدم درآمد برای تسویه هزینه ها مسائل دوچندان نموده است.

خسارت میلیونی به اقامتگاه بوم گردی رزرو شده

مدیر یک اقامتگاه بوم گردی در شهرستان روانسر نیز که سومین سال فعالیت خود را سپری می نماید، گفت: ما در سال اول سرویس رایگان و تبلیغات داشتیم و سال دوم (نوروز98) متأسفانه سیل تعطیلات نوروز را نیز تعطیل کرد.

ناصر احمدی اضافه نمود: اقامتگاه ماسال اول و دوم یک خانه بود با نواقص زیاد ولی با سختی های فراوانی که متحمل شدیم توانستیم آن را به یک اقامتگاه با تمام امکانات تبدیل کنیم.

وی گفت: اقامتگاه سابات، 10 روز پایانی اسفندماه 98 و 21 روز نخست فروردین 99 به طور کامل رزرو شد ولی با ظهور این ویروس منحوس، همه چیز خراب شد و ما ماندیم و ده ها میلیون وام پرداخت نشده.

خسارت 10 میلیاردی کرونا به بعضی هتل های کرمانشاه

مدیر یک هتل در کرمانشاه نیز اظهار کرد: کرونا به صنعت توریستی خسارات زیادی وارد نموده که بیشترین آسیب را مراکزی همچون هتل ها می بینند که هزینه ایجاد و نگهداری بالایی دارند.

اشکان لطفی اضافه نمود: هتل ما هم از روزهای اول کرونا، تمهیداتی اندیشید و با تهیه دستگاه تب سنج و وسایل ضدعفونی به طور مرتب اتاق ها و سالن ها، راهروها و سرویس ها را ضدعفونی کرد.

وی ادامه داد: اما در روز 28 اسفند98 به صورت داوطلبانه به همراه دیگر هتل ها اقدام به تعطیلی مرکز خود کردیم.

لطفی در مورد خسارات وارده به این مرکز خدماتی گفت: ضریب اشغال هتل در اسفند 97 حدود 50 درصد بوده که در اسفند 98 به 20 درصد رسیده و تقریباً با اُفت 60 درصدی روبرو شدیم.

وی اظهار کرد: خسارت برآورد شده هتل در بخش اقامتی، فروش اتاق و سوئیت در اسفندماه 98 حدود 747 میلیون است، در بخش رستوران، سالن های همایش و آمفی تئاتر نیز 250 میلیون تومان خسارت دیده ایم.

لطفی در سرانجام توضیح داد: هیچ یک از کارکنان هتل را تعدیل نکردیم، با نگاه حمایتی همه پرسنل را به مرخصی تشویقی فرستادیم.

برگزاری ده ها رویداد توریستی در استان کرمانشاه در سال99

معاون توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان کرمانشاه نیز اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس در ایران و تأثیر منفی این بیماری بر فضای کسب وکار کشور صنعت توریستی نیز بی نصیب نماند و شاید بیشترین ضرر را متحمل شد.

علی صابر اضافه نمود: یکی از تدابیر حمایتی کشوری در راستای یاری به تأسیسات توریستی پرداخت خسارت به آن ها است که اکنون کلیه واحدهای استان در سامانه ای که برای این منظور تعبیه شده، ثبت نام نموده اند.

او گفت: از دیگر موارد حمایتی که در استان تصمیم گیری شده، برگزاری تور در استان همدان برای شناسایی و معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی کرمانشاه خواهد بود.

برگزاری ده ها رویداد ملی در استان، برگزاری رویداد بین المللی توریستی روستایی و اکوتوریسم و درنهایت برگزاری نمایشگاه توریستی در استان کرمانشاه از دیگر برنامه های امسال است که معاون توریستی کرمانشاه به آن ها اشاره نمود.

دولت با بسته حمایتی از فعالان توریستی و صنایع دستی موافقت کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان کرمانشاه نیز گفت: با پیگیری های دلسوزانه و مستمر دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی دولت با بسته حمایتی از واحدها و فعالان توریستی و صنایع دستی موافقت کرد.

امید قادری اضافه نمود: این بسته حمایتی باهدف حفظ اشتغال نیروی انسانی شاغل در حوزه توریستی و صنایع دستی تهیه و تدوین شده است.

او همچنین اضافه نمود: امهال سه ماهه مالیات اعم از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش اضافه نموده و تعویق سه ماهه بازپرداخت تسهیلات بانکی ازجمله موارد حمایتی این بسته هستند.

قادری توضیح داد: همچنین امهال 23 درصد حق بیمه کارفرمایی پرسنل شاغل در واحدهای توریستی و صنایع دستی از دیگر موارد این بسته حمایتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تعویق پرداخت قبوض خدماتی (آب، برق و گاز) را به مدت سه ماه و پس ازآن به صورت اقساطی از دیگر موارد مطرح شده دربسته حمایتی دولت مطرح نمود و گفت: همچنین امکان استفاده واحدها و فعالان توریستی و صنایع دستی از اوراق تضمینی سرمایه در گردش، گواهی اعتبار مولد(طرح گام) و امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ 12 درصد در این طرح لحاظ شده است.

قادری در سرانجام گفت: علاوه بر این تمدید سه ماهه موارد فوق الذکر به شش ماه نیز توسط وزارتخانه در دست پی گیری است که با نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 758

به "کرونا؛ بختکی بر جان گردشگری دیار سنگ و آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا؛ بختکی بر جان گردشگری دیار سنگ و آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید