2 سال از حضور پرماجرای مریخ نورد پشتکار در سیاره سرخ گذشت

به گزارش افق بسطام، Credit: NASA/JPL-Caltech

مریخ نورد قدرتمند پشتکار ناسا که مأموریت های نوآورانه ای را در سیاره سرخ انجام داده، حالا 2 سال از مأموریت خود را سپری کرده است و فراتر از برنامه ریزی اولیه، همچنان پیش می رود.

2 سال از حضور پرماجرای مریخ نورد پشتکار در سیاره سرخ گذشت

دو سال پیش در چنین روزی، مریخ نورد پشتکار (Perseverance) یا استقامت ناسا در عملیاتی پرمخاطره خود را به سطح سیاره سرخ رساند. 18 فوریه 2021 (1 اسفند 1399) یک جرثقیل آسمانی با موتورهای موشکی، پشتکار و همراه کوچک تر درون شکم آن یعنی بالگرد مریخ پیمای نبوغ (Ingenuity) را کف دهانه جزرو (Jezero) مریخ فرود آورد و سپس با فاصله ایمن از آن به سطح مریخ افتاد.

تلسکوپ کامار مدل CRG 70900

6,590,000

تومان

تلسکوپ اکیوتر مدل Maksy 60

6,000,000

تومان

خرید تلسکوپ از خبرنگاران

مشاهده همه

به نوشته اسپیس، از آن زمان، کاوشگر پشتکار با ابعادی به اندازه یک خودرو همراه با بالگرد نبوغ، درست مانند تیم های زمینی به شدت مشغول فعالیت بوده اند. پشتکار آزمایش های گوناگونی مانند تولید اکسیژن به اندازه یک درخت و بررسی خاک مریخ را انجام داده و نبوغ هم به تازگی پیروز به چهل و سومین پرواز خود شده است. حالا رسیدن به نقطه عطف دو سال فعالیت در مریخ، فرصتی برای بازبینی مأموریت مریخ 2020 (Mars 2020) و نگاه به شگفتی آفرینی های آن است.

کن فارلی (Ken Farley) دانشمند پروژه پشتکار از مؤسسه فناوری کالیفرنیا در بیانیه ناسا به همین مناسبت گفت: پشتکار صدها ویژگی زمین شناختی جالب را بررسی و از آن ها داده جمع آوری، 15 هسته حاوی سنگ را ذخیره و اولین انبار نمونه ها را در جهانیی دیگر ایجاد کرده است. با آغاز کارزار علمی در منطقه بعدی، معروف به منطقه بادبزن بالایی (Upper Fan) در 15 فوریه (26 بهمن) انتظار داریم خیلی زود این دستاوردها بیشتر گردد.

همان طور که فارلی اشاره کرده است، جمع آوری نمونه یکی از اهداف اصلی مأموریت پشتکار به شمار می رود. این مریخ نورد در حال حفاری هسته های سنگی و جمع آوری سنگ و خاک مریخ است تا در اوایل سال 2033 میلادی، از طریق برنامه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) به زمین آورده شوند.

کتاب ماجراجویی در مریخ اثر هناخان و دیوید بورجنیکت انتشارات قدیانی

7 %

30,000

28,000 تومان

مشاهده و خرید

پشتکار تا کنون 18 مورد از 38 لوله نمونه برداری تیتانیومی خود را پر کرده است. از این میان، 15 لوله همان طور که فارلی اشاره کرده است، دارای نمونه های سنگی هستند، دو لوله محتوی خاک یا سنگ پوشه مریخی هستند و یکی هم با نمونه جوی مریخ پر شده که پس از شکست نخستین عملیات حفاری، در آن ذخیره شده است.

کاوشگر پشتکار پنج لوله شاهد را هم با خود حمل می کند تا در آینده به تیم مأموریت برای مقایسه و بررسی موجود بودن آلاینده های احتمالی زمینی در لوله های نمونه برداری کمک کنند.

طبق برنامه ریزی اولیه قرار است آژانس فضایی اروپا در سال 2027 یک مدارگرد بازگشت به زمین (Earth Return Orbiter) یا ERO را پرتاب کند و سال بعد از آن، ناسا یک فرودگر بازیابی نمونه (Sample Retrieval Lander) یا SRL مجهز به موشک را به سمت مریخ بفرستد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، پشتکار نمونه خود را به SRL که درون دهانه جزرو با عرض 45 کیلومتر فرود خواهد آمد، تحویل خواهد داد. سپس SRL ذخایر مریخی را به مدار می فرستد تا ERO آن ها را گرفته و به زمین بیاورد.

اما هیچ تضمینی وجود ندارد که پشتکار در اواخر دهه 2020 همچنان سالم باشد و انبار کردن نمونه ها به همین منظور درنظر گرفته شده است. به عنوان یک نسخه پشتیبان، مریخ نورد به تازگی 10 لوله نمونه را در بخشی از دهانه جزرو که تیم مأموریت آن را تری فورکس (Three Forks) می نامد، رها کرده است. در صورت نیاز، دو هلیکوپتر مانند نبوغ مانند که همراه SRL پرتاب می شوند، یکی یکی این لوله ها را جمع آوری کرده و برای پرتاب به فرودگر می برند.

پس از رسیدن نمونه ها به زمین، دانشمندان در آزمایشگاه های مجهز سراسر جهان آن ها را تجزیه وتحلیل می کنند. بسکمک از این پژوهشگران در پی نشانه هایی از حیات مریخی باستانی خواهند بود، زیرا جزرو زمانی یک محیط قابل سکونت بوده و میلیاردها سال پیش یک دریاچه بزرگ و دلتای رودخانه داشته است.

هرچند ربات شش چرخ خودش هم در پی چنین نشانه هایی در دهانه جزرو می گردد، اما این کار بسیار پیچیده است. تأیید وجود حیات در مریخ، ممکن است فراتر از توانایی یک ربات تنها، با محموله علمی محدود باشد و به همین دلیل است که رساندن نمونه ها به زمین برای ناسا و اخترزیست شناسان در سراسر جهان، از اولویت بالایی برخوردار است.

ساک خرید مدل مریخ نورد کد 1186

69,000 تومان

مشاهده و خرید

پشتکار به زودی طی کارزار علمی نو خود از کف دهانه به بالای دلتای باستانی، یعنی محیطی که هنوز کاوش نکرده است، خواهد رفت. اما این کاوشگر و همراه پرنده آن، تنها ربات های ناسا نیستند که سطح مریخ را کاوش می کنند.

مریخ نورد کنجکاوی هم که تقریبا هم اندازه پشتکار است، از آگوست 2012 (مرداد 1391) در حال کاوش در دهانه گیل (Gale Crater) به وسعت 96 مایل (154 کیلومتر) به نام گیل بوده است. اندکی پس از فرود، این مریخ نورد تشخیص داد که در گذشته باستانی و برای مدت طولانی، دهانه گیل یک سیستم دریاچه و رودخانه ای بالقوه قابل سکونت داشته است.

پس از آن و از سپتامبر 2014، کنجکاوی مشغول بالا رفتن از کوه شارپ (Mount Sharp) به ارتفاع 5.5 کیلومتر است تا لایه های مختلف سنگ ها را در طول مسیر بررسی کند و در پی سرنخ هایی درباره تغییرات محیطی مریخ در طول زمان باشد.

تلسکوپ کامار مدل CRG 60700

3,700,000 تومان

مشاهده و خرید

پرسش های متداول درباره مریخ نورد پشتکار

مریخ نورد پشتکار در سیاره سرخ چه می کند؟

چندین مأموریت علمی گوناگون از طریق این کاوشگر اجرا شده است اما مهم ترین هدف آن بررسی نشانه های حیات میکروبی باستانی در مریخ و جمع آوری نمونه هایی برای بازگردانی به زمین است.

آیا پشتکار به زمین بازمی گردد؟

خیر، این مریخ نورد تا سرانجام عمر خود روی مریخ باقی می ماند اما ناسا و آژانس فضایی اروپا در مأموریت دیگری نمونه های ذخیره شده از طریق پشتکار را به زمین بازمی گردانند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 بهمن 1401 بروزرسانی: 30 بهمن 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 2032

به "2 سال از حضور پرماجرای مریخ نورد پشتکار در سیاره سرخ گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 سال از حضور پرماجرای مریخ نورد پشتکار در سیاره سرخ گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید