آیا نرخ سود بانکی تغییر می کند؟

به گزارش افق بسطام، مهدی رئیس زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت نیوز در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و پیشنهادی که به بانک مرکزی شد می گوید: پیشنهاد این که نرخ سود دوگانه شود به این صورت که برای اشخاص حقوقی کاهش داده شود و برای اشخاص حقیقی توافقی باشد بین بانک و مشتری، خوشبختانه با مخالفت رییس کل بانک مرکزی همراه شده و به نظر نمی رسد این تصمیم به سرعت گرفته شود.

آیا نرخ سود بانکی تغییر می کند؟

وی ادامه می دهد: دوگانه شدن نرخ سود بانکی به این صورت که برای اشخاص حقوقی 15 درصد و برای اشخاص حقیقی به صورت توافقی، که می تواند 20 درصد نیز باشد موضوع خطرناکی بوده که در گذشته سابقه آن وجود دارد و موجب جابجایی منابع بانکی می شود.

رییس زاده می افزاید: کاهش و دوگانگی نرخ سود بانکی، حداقل در بخش خصوصی که در جریان آن هستم باعث می شود، بخش خصوصی و آن ها که اختیارشان دست خودشان حساب های حقوقی خود را به حساب های حقیقی منتقل کنند ت از نرخ سود بالاتر بهره ببرند.

رییس زاده: این که شورای پول و اعتبار کف و سقفی را برای نرخ سود تعیین کند، شاخص مطلوبی است و باعث می شود بانک ها تا حدودی در رقابت انعطاف داشته باشند و برای حفظ منافع خود و بازدهی منافع با مشتریان خود در آن چارچوب تصمیم گیری کنند.

این کارشناس عنوان می کند: ما هیچوقت از دوگانگی نرخ، سابقه و تجربه خوبی نداریم. کشور در حال حاضر به علت ویروس کرونا در شرایط رکودی قرار گرفته است. از سوی دیگر تحت تحریم های شدید نیز هستیم. عدم بازدهی در بازارهای دیگر موجب هجوم به بازار سرمایه و رشد شاخص شده است. بنابراین با توجه به رکود تورمی که در پیش داریم، اکنون زمان مناسبی برای کاهش نرخ سود بانکی نیست.

وی در ادامه اضافه می کند: این که شورای پول و اعتبار کف و سقفی را برای نرخ سود تعیین کند، شاخص مطلوبی است و باعث می شود بانک ها تا حدودی در رقابت انعطاف داشته باشند و برای حفظ منافع خود و بازدهی منافع با مشتریان خود در آن چارچوب تصمیم گیری کنند.

رییس زاده در خاتمه تاکید می کند: ما باید طوری تصمیم بگیریم که در سیستم بانکی منابع در آن حد جابجا یا خالی نشود که به بازار سهام روی بیاورند و اینار سیستم بانکی دچار مشکل شود. بهتر است که این وزنه تعادل را بین بازار پول و سرمایه داشته باشیم.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 786

به "آیا نرخ سود بانکی تغییر می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نرخ سود بانکی تغییر می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید