پیروزی تاریخی چین در نبرد قاطع برای برطرف فقر

به گزارش افق بسطام، خبرنگاران، گروه بین الملل -چانگ هوآ: پیروزی بر فقر یکی از آرزوهای زیبای مردم چین و تمام دنیایان است. دولت چین اهمیت زیادی برای حمایت از فقرا و مسئله برطرف فقر قائل بوده و طی 70 سال اخیر توانسته با موفقیت 850 میلیون نفر را از فقر رها نموده و سهمی 70 درصدی از کل جمعیت رها شده از فقر در دنیا را به خود اختصاص دهد.

پیروزی تاریخی چین در نبرد قاطع برای برطرف فقر

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

از سال 2012 به این سو، دولت چین مسئله مبارزه قاطع با فقر را به عنوان یکی از امور محوری در حوزه حکمرانی خویش طبقه بندی نمود و در همین چارچوب متعهد شد تا سال 2020 عظیمترین و قدرتمندترین نبرد تاریخ بشر علیه فقر را به پیروزی برساند. اکنون از رهگذر 8 سال کوشش مداوم، چین طبق برنامه و در زمان مقرر، وظایف مربوط به هدف مبارزه قاطع با فقر در دوران جدید را به خاتمه رسانده و اکنون به توفیقِ برطرف کامل فقر از جمعیت روستایی مطابق استانداردهای مورد نظر دست یافته است.

در حال حاضر مناطق فقیر سابق در چین به طور کامل از میان رفته اند و مفهوم فقر مطلق و همچنین فقر کلی منطقه ای نیز رخت بربسته و قریب به 100 میلیون نفر دیگر از این جمعیت نیز از دام فقر رها شده اند. امروز معضل فقر که طی هزاران سال گریبانگیر ملت چین بود، به گونه ای تاریخی برطرف شده و مردم چین از این بابت بسیار مفتخر بوده و به خود می بالند. دستاوردهای عظیم چین در حوزه برطرف فقر همچنین با ستایش گسترده جامعه بین المللی نیز روبرو شده است.

تحت فرامین و نظارت شخصی شی جین پینگ رییس جمهور چین، پکن سال ها به اتخاذ مجموعه ای منسجم از سیاست های موثر و دارای ویژگی چینی در راستای مبارزه با فقر مبادرت ورزیده و با بکارگیری مجموعه ای از تدابیر نوآورانه و مخصوص به شکل گیری تجربه چین در امر برطرف فقر دست یافته است. در این چارچوب نخستین عامل، پایداری بر اصل کاهش فقر به وسیله تداوم توسعه بوده است. چین در واقع با ایجاد ساختار اقتصاد بازار سوسیالیستی و روشی متناسب با شرایط کشور چین جهت توسعه مالی، نهایتا توانست رشد مالی پایدار و سریع در ابعاد ملی را محقق کرده که به نفع اقشار کم درآمد بوده است. دومین عامل موثر در این زمینه پافشاری بر نبرد هدفمند با فقر بوده است. دولت چین همیشه بر بهره گیری موثر از منابع محدود برای یاری رسانی به فقیرترین مناطق و جمعیت نیازمند آن تاکید داشته تا از رهگذر چنین رویکردی ضمن بهبود زیرساخت ها و خدمات عمومی، بهینه سازی شرایط فراوری در مناطق محروم را در دستور کار خود قرار داده و نهایتا برای ارتقای توان فقیران و جهت توسعه به آنان یاری برساند. سومین عامل در این رابطه تداوم رویکردهای نوآورانه در عرصه فقرزدایی بوده است. چین در فرایند فقرزدایی، همیشه بر مبنای راهبرد توسعه ملی خود و ویژگی های مختلف هر منطقه، با بهره گیری از روش های آزمون محور و نوآورانه به بهبود و ارتقای سیاست های خویش پرداخت و با تشویق جامعه به حضور در این عرصه، به گونه ای مداوم کارآیی سیاست های برطرف فقر را ارتقا داده است.

از اوایل امسال، فراگیری ناگهانی ویروس کرونا سیر طبیعی توسعه اقتصاد ملی چین را با اختلالاتی روبرو ساخت و برای بسیاری از افراد نسبت به اینکه آیا چین در تحقق اهداف خود در عرصه برطرف فقر تا زمان مقرر پیروز خواهد بود، نگرانی هایی را برانگیخت. اما دولت چین همزمان با مبارزه با فراگیری کرونا، با قاطعیت عملیات برطرف فقر را نیز پیگیری نمود و بطور بی وقفه بر میزان حمایت های خود از اقشار فقیر که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته بودند؛ اضافه کرد. از ماه ژانویه تا سپتامبر امسال میلادی، میزان یاری های دولت چین در چارچوب طرح های حمایتی از این قشر بالغ بر 184.4 میلیارد یوآن بوده است که نسبت به میزان مشابه (در سال گذشته) رشدی 18 درصدی را نشان می دهد. به همین دلیل با ورود 1 میلیون و 470 هزار نفر جدید به چتر حمایتی تامین اجتماعی، مجموع افرادی که از یاری های اضطراری شرایط خاص بهره مند شده اند بالغ بر 7 میلیون و 460 هزار فرد گزارش شده است. دولت چین با اتکا بر سیاست های عملیاتی و منطقی و همچنین قدرت اجرایی قوی موجود در کادرهای اجرایی تا حد امکان به کاستن از تاثیرات منفی فراگیری ویروس پرداخته و در عین حال تحقق روان اهداف کشور در زمینه برطرف فقر در موعد مقرر یعنی پیش از ایام انتهای امسال را نیز تضمین نمود.

هر چند که پیروزی عظیم و با اهمیت چین در عرصه برطرف فقر، مبنایی مستحکم را برای تحقق همه جانبه هدف جامعه نسبتا مرفه فراهم آورده است؛ اما ما برای تثبیت نتایج جریان برطرف فقر و وظایف مربوط به آن همچنان با مشکلاتی روبرو هستیم. شی جین پینگ نیز تاکید کرده است که برطرف فقر انتها راه نیست، بلکه شروع یک زندگی جدید و مبنایی برای مبارزه ای خستگی ناپذیر است. در حال حاضر مسئله توسعه نامتعادل و ناکافی همچنان موضوعی برجسته است، ما در ادامه فرایند یاد شده باید ضمن تداوم قدرتمند صنعت فقرزدایی، با اتخاذ مجموعه ای از سیاست های پشتیبان از جمله افزایش میزان آموزش و اشتغال جهت جمعیت رهاشده از فقر، به تداوم فرایند تثبیت دستاوردهای برطرف فقر در کشور بپردازیم. ما اطمینان داریم مردم چین به عنوان ملتی که در جستجوی سعادت است، برای ساختن فردایی بهتر و زیباتر قطعا به مبارزه خویش در این راه ادامه خواهد داد.

چین عظیمترین کشور در حال توسعه دنیا و از جمله کشورهایی است که نقشی موثر و پیشرو را در حوزه مسئله فقرزدایی به نمایش گذاشته است. بر اساس استاندارد بانک دنیای، میزان نقش چین در عرصه فقرزدایی دنیا از رقم 70 درصد فراتر رفته و همین امر چین را به عنوان کشوری که بیشترین جمعیت فقرزدایی شده را در خویش جای داده، معرفی کرده است. آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دستاوردهای چین در زمینه برطرف فقر را با تعابیری بلند مرتبه ستوده و در بیانی ستایش آمیز از چین به عنوان کشوری که طی 10 سال گذشته بیشترین سهم را در کاهش فقر دنیای ایفا نمود؛ یاد کرده است. چین پس از اتمام ماموریت و دستیابی به اهداف خود در حوزه برطرف فقر در امسال، در واقع 10 سال زودتر از موعد مشخص شده، هدفِ کاهش فقر در برنامه توسعه قابل پایدار 2030 سازمان ملل متحد را محقق ساخته است. در این میان و در جریان حرکت چین در جهت برطرف فقر، جامعه دنیای نیز حمایت های قابل توجهی را از چین به عمل آورد؛ چین نیز به طور مداوم با رویکردی صادقانه و ملموس با اقدامات خود در زمینه کاهش میزان فقر در دنیا این حمایت ها را جبران کرده است. پکن به تازگی گزارش اقدامات چین: در راه نابودی فقر مطلق را منتشر کرد و از این طریق به شکلی جامع اقدامات و تجربیات خود در عرصه های مختلف کاهش فقر را به اشتراک گذاشته است. از سوی دیگر چین به همین دلیل به ایجاد صندوق توسعه و صلح چین - سازمان ملل متحد و صندوق همکاری های جنوب - جنوب و علاوه بر آن طرح ابتکار همکاری کشورهای شرق آسیا در زمینه کاهش فقر و برنامه همکاری عام المنفعه فقرزدایی چین و آفریقا اقدام کرده و به همکاری در چارچوب این طرح ها ترغیب می نماید. از سوی دیگر، چین در آفریقا به ساخت 24 مرکز نمونه کشاورزی یاری کرد که موجبات بهره وری بیش از 500 هزار نفر از اهالی محلی را از مزایای این مراکز در پی داشت. علاوه بر این موارد، چین از کانال های چندجانبه و دوجانبه یاری به کشورهای در حال توسعه برای ارتقای توانایی خود را در دستور کار قرار داده و از این طریق به همکاری های فقرزدایی بین المللی یاری رسانده است. چین از سال آینده چهاردهمین برنامه پنج ساله و اهداف بلندمدت 2035 خود را اجرایی خواهد نمود که بدون شک این برنامه ها نیز به منزله وارد نمودن نیرویی جدید به توسعه اقتصاد دنیای بوده و موجبات دستیابی دنیایان به دستاوردهایی جدید در حوزه فقرزدایی را فراهم خواهد نمود.

چین بطور کامل و بدون کم و کاست اقدامات مطرح شده از سوی شی جین پینگ در چارچوب همکاری های جنوب - جنوب را پیاده سازی خواهد نمود و در این راستا، حمایت و یاری های خود از فرایند نابودی فقر و توسعه مالی در کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشورهای توسعه نیافته را تداوم خواهد بخشید. در همین فرایند چین نسبت به تداوم ایجاد پروژه های شاخص و نمونه در صنعت فقرزدایی اقدام کرده و از این طریق خونی تازه در رگ های برنامه توسعه پایدار سازمان ملل متحد تا سال 2030 را جاری خواهد نمود. در جهت برطرف فقر، هیچ کشوری نباید عقب بماند. ما امیدواریم که همراه با کوشش مشترک، تمام کشورهای دنیا ضمن تسریع در فرایند فقرزدایی، شرایط زندگی بهتری را برای مردم خود فراهم نمایند.

*سفیر چین در ایران

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1182

به "پیروزی تاریخی چین در نبرد قاطع برای برطرف فقر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیروزی تاریخی چین در نبرد قاطع برای برطرف فقر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید