امیکرون پنهانکار مسری تر از خود امیکرون، جهان با موج جدیدی از کرونا روبرو می شود

به گزارش افق بسطام، زیرسویه BA.2 که به عنوان امیکرون پنهان کار معروف شده، در هفته های گذشته بسیار توسعه پیدا کرده است و باعث نگرانی هایی در سطح جهان شده است.

امیکرون پنهانکار مسری تر از خود امیکرون، جهان با موج جدیدی از کرونا روبرو می شود

گروه علم و پیشرفت خبرنگاران؛سازمان جهانی بهداشت روز 5 آذر 1400 طی جلسه ای در ژنو با انتشار بیانیه ای رسما سویه B.1.1529 را با نام اُمیکرون (Omicron Variant) معرفی کرد و این سویه تازه در رده های نگران کننده (Variant of Concern) در کنار سویه های آلفا، بتا، دلتا و گاما قرار داد. سازمان جهانی بهداشت در این بیانیه نیز به تمام کشورهای جهان توصیه کرد تا با افزایش نظارت و بررسی ژنتیکی سویه به درک بهتر سویه تازه کمک کنند، همه گیری جهانی این سویه و پیدایش سویه دیگری که زیر مجموعه امیکرون است، نگرانی های تازه ای پدید آورده که در این گزارش به آن اشاره می کنیم:

زیرسویه اٌمیکرون پنهانکار؛ نگرانی تازه جهان

زیرسویه امیکرون پنهان کار با نام BA.2 در نوامبر سال گذشته شناسایی شد، در هفته های اخیر بسیار پیشرفته و باعث نگرانی هایی در سطح جهان شده است. مقامات بهداشتی انگلیس این زیر شاخه تازه را به عنوان گونه تحت بررسی تعیین کرده اند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که گونه امیکرون ویروس کرونا دارای سه زیر سویه BA.2، BA.1 و BA.3 است، حدود 99 درصد از موارد توالی یابی شده حاوی زیر سویه BA.1 هستند. زیرسویه BA.2 در کشورهای انگلیس، دانمارک، نروژ و سوئد تشخیص داده شده است، محققان در فرانسه و هند نیز در مورد شیوع سریع این زیرسویه هشدار داده اند و اعلام کرده اند که این زیرسویه به زودی از دیگر سویه های امیکرون پیشی می گیرد.

گونه تازه جایگزین امیکرون می شود

محققان احتمال می دهند که زیرسویه BA.2 به زودی به گونه غالب تبدیل خواهد شد، این زیرسویه دارای 32 جهش مشترک با زیرسویه BA.1 است. علاوه بر این، دارای 28 جهش منحصر به فرد است. متخصصان معتقد هستند که هنوز برای اعلام نمودن تفاوت های BA.1 و BA.2 زود است و لازم است اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب شود. شواهد ارائه شده از مقامات دانمارک نشان می دهد که هیچ تفاوتی بین بیماران بستری شده مبتلا به BA.2 و BA.1 وجود ندارد.

مسری تر است اما بیماری زایی بیشتری ندارد

BA.2، سویه ای که برای اولین بار در دسامبر (ماه آذر) شناسایی شد در حداقل 54 کشور و 24 استان ایالات متحده شناسایی شده است؛ نرخ رشد نسبتاً بالاتری در تمام منطقه ها مشاهده شده در انگلیس داشت، به این معنی که موارد در مقایسه با BA.1 که معمولاً به عنوان نوع امیکرون شناخته می شود، سریعتر افزایش می یافتند. علیرغم شواهدی مبنی بر افزایش قابلیت انتقال، نوع فرعی تازه تقریباً در انگلیس غالب نبود. این مورد به عنوان نوع نگران کننده طبقه بندی نشده اما مقامات به دقت آن را زیر نظر دارند.سوزان هاپکینز، مشاور ارشد پزشکی می گوید: ما اکنون می دانیم که BA.2 دارای نرخ رشد فزاینده ای است که در تمام منطقه ها انگلیس قابل مشاهده است. اگرچه اندازه بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر آن کم است، اما موارد ابتلا هنوز در برخی منطقه ها و برخی گروه های سنی بالا است، بنابراین مهم است که با رفع محدودیت ها، با احتیاط عمل کنیم. هنوز هیچ داده ای در مورد شدت بیماری ناشی از BA.2 وجود ندارد اما آزمایشات در حال انجام است.

واکسینه نشده ها در خطر هستند

موسسه سرم استیتنس (SSI) اعلام نمود: نشانه هایی مبنی بر مسری تر بودن زیر سویه BA.2، به ویژه برای افراد واکسینه نشده وجود دارد، با این حال این گونه می تواند افرادی را که واکسینه شده اند نیز به اندازه بیشتری آلوده کند.

BA.2 یک یا یک و نیم برابر برابر مسری تر از نوع اصلی

دانشمندان دانمارکی این هفته گزارش دادند که اطلاعات اولیه نشان می دهد، زیر سویه BA.2 یک یا یک و نیم برابر بیشتر از نوع اصلی مسری باشد؛ تایرا گرو کراوس از موسسه بهداشت دانمارک در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: محاسبات اولیه نشان می دهد که BA.2 یک و نیم برابر بیشتر از BA.1 مسری تر است. اگر مسری تر باشد، ممکن است به این معنا باشد که موج عفونت ها بیشتر خواهد بود و در مقایسه با پیش بینی های قبلی تا فوریه ادامه خواهد داشت.

خطر سبقت تلفات امیکرون از دلتا در آمریکا/ تاخت وتاز امیکرون در اروپا و کمبود پرسنل درمانی

امیکرون که در سراسر ایالات متحده پیشرفته در حال افزایش آمار مرگ و میر روزانه کووید19 بیش از موج سویه دلتا در پاییزِ سال گذشته میلادی در این کشور است و با این شرایط احتمال دارد که تعداد فوتی های این بیماری برای روزها یا حتی هفته ها نیز در ایالات متحده فرایند افزایشی داشته باشد. میانگین هفت روزه مرگ و میر تازه و روزانه کووید-19 در ایالات متحده از اواسط ماه نوامبر سال گذشته میلادی (2021) رو به افزایش بوده و در روز پنجشنبه به 2267 نفر رسید که این تعداد از پیک قبلی در ماه سپتامبر با 2100 مورد فوتی در زمانی که دلتا، سویه غالب در آمریکا بود، فراتر رفت. اکنون تخمین زده می شود که سویه امیکرون تقریباً عامل تمام سرایت های کروناویروس در آمریکا است و حتی اگر این بیماری برای بیشتر مردم بیماری زایی کمتری داشته باشد اما این واقعیت که بیشتر قابل انتقال است به این معناست که افراد بیشتری بیمار شده و جان خود را از دست می دهند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1848

به "امیکرون پنهانکار مسری تر از خود امیکرون، جهان با موج جدیدی از کرونا روبرو می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیکرون پنهانکار مسری تر از خود امیکرون، جهان با موج جدیدی از کرونا روبرو می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید