بازدید مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی و رئیس دانشگاه بیرجند از کاوش آموزشی تپه گبری مود شهرستان سربیشه

به گزارش افق بسطام، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی و رئیس دانشگاه بیرجند از کاوش آموزشی تپه گبری مود شهرستان سربیشه بازدید کردند.

بازدید مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی و رئیس دانشگاه بیرجند از کاوش آموزشی تپه گبری مود شهرستان سربیشه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، در این بازدید که فرماندار و سایر مسئولان شهرستان سربیشه و بخش مود نیز حضور داشتند؛ حسن رمضانی مدیر کل میراث فرهنگی طی این بازدید گفت: تپه گبری مود در دشت مود شامل دو تپه با ارتفاع کم و نزدیک به هم است که در سال 1381 با شماره 6364 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

او اضافه کرد: این تپه در سال 1376 از طرف میراث فرهنگی خراسان حدس و مشخص حریم شده و در سال 1391 با آنالیز های روشمندی که در محدوده تپهA اجرا شده، قدمت تپه بازه زمانی هزاره چهارم تا ساسانی مشخص شده که نشان از اهمیت این تپه و مشابهت داده های آن با یافته های به دست آمده با محوطه هایی چون کلاته شاهپوری، کرگه چهارفرسخ، قلعه نه در نهبندان، تپه یحیی کرمان، کوه خواجه و دهانه غلامان در سیستان، نادعلی و قلعه کهنه قندهار در افغانستان و دامبی کوه در بلوچستان دارد.

در این بازدید همچنین آخرین دستاوردهاو نتایج اولین فصل کاوش تپه گبری توسط محمد فرجامی سرپرست گروه کاوش نیز تشریح شد.

بنا به گفته فرجامی یکی از باستان شناسان و سرپرست گروه کاوش اولین فصل کاوش از ابتدای اسفندماه به مدت یک ماه به منظور آموزش درس شیوه عملی کاوش های باستانشناسی در تپه های باستانی توسط گروه باستانشناسی دانشگاه بیرجند و به منظور لایه نگاری و شناخت استقرارهای این تپه باستانی در محدوده تپه شماره دو(B) در حال اجرا است.

او اضافه کرد: در این فصل یک ترانشه لایه نگاری به صورت پلکانی بر روی ان تپه ایجاد شده که بقایای یک ساختار دفاعی دایره ای شکل مربوط به دوره اشکانی شامل حصار دایره ای شکل که با مصالح خشت و لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده و علاوه بر این پشتیبان های حصار با یاری لاشه سنگ و شن در پشت حصار خشتی و یک خندق در پیرامون این ساختار دفاعی دایره ای شکل مورد شناسایی قرار گرفته است.

فرجامی گفت: تمام این ساختارها در داخل یک حصار دفاعی دیگری محصور شده اند. یافته های منقول این فصل کاوش شامل داده های سفالی است که عمدتا مربوط به دوره اشکانی می باشد، قطعات متعدد دست¬آس های بزرگ و کوچک دیگر یافته این تپه است.

سرپرست گروه کاوش اضافه کرد: خراسان جنوبی به دلیل قرارگرفتن در محدوده خراسان بزرگ(مرکز قدرت گیری اشکانیان) یکی از مهم ترین مناطق استقرار در دوره پارتی بوده که تپه گبری را می توان یکی از استقرارهای مهم منطقه در این دوران دانست.

منبع: میراث آریا
انتشار: 7 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 46

به "بازدید مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی و رئیس دانشگاه بیرجند از کاوش آموزشی تپه گبری مود شهرستان سربیشه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی و رئیس دانشگاه بیرجند از کاوش آموزشی تپه گبری مود شهرستان سربیشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید