برنامه های وزارت صمت برای مهار آثار کرونا بر اقتصادایران

به گزارش افق بسطام، خبرنگاران: با توجه به اثراتی که کرونا بر کسب وکار به وجود آورده وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه هایی برای مقابله با پیامدهای این پدیده جهت زنجیره تامین و کاهش فراوری کالاها در نظر گرفته که در این خصوص می توان به ساماندهی لجستیک تجاری و زنجیره های تامین کشور اشاره نمود، سامانه ای که ایجاد آن به توسعه سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا و ایجاد فرآیند ساماندهی شرکت های لجستیک و ایجاد شرکت های لجستیک می انجامد.

برنامه های وزارت صمت برای مهار آثار کرونا بر اقتصادایران

به گزارش خبرنگاران در بخش تقویت سیستم های نظارتی کالا و خدمات و نظام توزیع از فراوری و واردات تا مصرف نیز این وزارتخانه سعی دارد تا ایجاد و توسعه سامانه های مرتبط با بازرسی کالا و خدمات اعم از سامانه جامع انبارها و... ، توسعه سامانه های مرتبط با بازرسی کالا و خدمات اعم از سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات و... و نوین سازی شیوه های بازرسی کالا و خدمات با استفاده از تجهیزات روز را اجرایی کند تا به این طریق مشکل این بخش نیز رفع گردد. نهضت ساخت داخل یکی دیگر از مواردی است که این وزارتخانه برای مقابله با کرونا در نظر گرفته است که این بخش شامل فعال سازی واحدهای راکد صنعتی، تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام پیشران و منتخب و فعال کردن ظرفیت خالی واحدها می گردد.

از دیگر موارد در نظر گرفته شده برای زنجیره تامین و کاهش فراوری کالاها که از سوی این وزارتخانه مورد توجه قرار گرفته می توان به احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، تسهیل حداکثری در مجوزدهی به کسب وکارها و واحدهای متقاضی در حوزه تامین کالاهای اساسی و بهداشتی، بسترسازی برای ورود کسب وکارها به اقتصاد دیجیتال و استفاده از ظرفیت و کاربردهای فناوری های نوین مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و پرداخت های دیجیتال اشاره نمود.

در زمینه کاهش تقاضای داخلی نیز این وزارتخانه تحریک تقاضای خرید کالاهای مصرفی با دوام ساخت داخل شامل یخچال و فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، کولر آبی و فرش -برنامه سال 99 مد نظر قرار داده و در کنار آن توسعه تجارت الکترونیکی را در اولویت قرار داده است. این وزارتخانه برای توسعه تجارت الکترونیکی تحریک تقاضای خرید اینترنتی، تقویت اعتماد مصرف کنندگان به خرید اینترنتی، حمایت از ورود اصناف آفلاین به فضای تجارت الکترونیکی و تسهیل اخذ مجوزهای کسب وکارهای الکترونیکی را در اولویت قرار داده است. در کنار موارد مذکور حمایت از ایجاد و توسعه استارت آپ ها در حوزه تامین و توزیع کالا و خدمات نیز در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

کاهش تقاضای خارجی از دیگر برنامه های مقابله با پدیده کرونا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. برای این زیر گروه نیز مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از ارکان مدنظر قرار گرفته و برای آن سه زیر گروه افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی کالا و خدمات (به 15 کشور همسایه و هند و چین)، گسترش قرارداد تهاتر کالا- کالا برای مبادلات وارداتی و صادراتی و توسعه موثر صادرات و تامین امنیت اقتصادی صادرکنندگان به کشورهای هدف (15 کشور همسایه+ اوراسیا+ هند و چین) در نظر گرفته شده است. از دیگر ارکان می توان به به کارگیری رایزن های بازرگانی و وزارت امور خارجه جهت پشتیبانی از صادرکنندگان و تقویت ظرفیت های صادراتی به کشورهای همسایه و توسعه اعتبار خریدار محصولات صادراتی اشاره نمود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 898

به "برنامه های وزارت صمت برای مهار آثار کرونا بر اقتصادایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های وزارت صمت برای مهار آثار کرونا بر اقتصادایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید