برگزاری آیین سنتی یئل چرشنبه سی در پلدشت

به گزارش افق بسطام، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ماکو گفت: آیین سنتی یئل چرشنبه سی منطقه آذربایجان در پلدشت برگزار گردید.

برگزاری آیین سنتی یئل چرشنبه سی در پلدشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، علی خورابلو رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ماکو با اشاره به برگزاری مراسم سنتی یئل چرشنبه سی در پلدشت اظهار کرد: این مراسم به همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماکو و با یاری انجمن بومگردی قالابوم این شهرستان در روستای پناه کندی از توابع بخش مرکزی شهرستان پلدشت برگزار گردید.

او اضافه کرد: یکی از ظرفیت های گسترش بومگردی ها و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه شناسایی، احیا و حفظ و معرفی آداب و سنن قدیمی است که ریشه در باورهای اعتقادی و یگانه پرستی مردم آذربایجان با تاریخی هزاران ساله دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ماکو با اشاره به پتانسیل های گردشگری، میراث ناملموس و احیا و معرفی فرهنگ و رسوم منطقه در جذب توریست و اجرای طرح های بومگردی در روستاهای هدف ادامه داد: روستای پناه کندی به جهت قرارگیری در جوار راه اصلی ارتباطی پلدشت به جاده ترانزیتی تبریزـماکو و دارا بودن سد و آب بند بزرگ تاریخی ثبت ملی ظرفیت بالقوه ای در زمینه بوم گردی دارد که یکی از دلایل انتخاب این روستا برای اجرای مراسم یئل چرشنبه سی بود.

او با بیان اینکه سد تاریخی پناه کندی می تواند به عنوان کمپ گردشگری تاریخی معرفی گردد، مطرح کرد: در صورت تامین و تخصیص اعتبار در شهرستان و منطقه مرمت های جزئی لازم و طرح ساماندهی محوطه در راستای تبدیل به سایت تاریخی و گردشگری در دستور کار خواهد بود.

در ادامه این مراسم دهیار و شورای روستا به طرح بعضی مسائل و نارسایی های روستا پرداختند که اهم آن عدم وجود زیرگذر برای دسترسی اهالی به آن طرف جاده و سد پناه کندی بود و همچنین وی خواهان نصب تابلوی گردشگری سد تاریخی شد.

فرزین حسین پور از اعضای فعال گروه قالابوم نیز به نمایندگی اعضا با اشاره به اهداف گروه در احیای آیین و سنت های کهن منطقه آت را وظیفه هر انسان فرهنگ دوستی دانسته و از حضور پرشور مردم تقدیر کرد.

شعرخوانی هنرمندان و شعرا و بایاتی خوانی اشعار مرتبط با یئل چرشنبه سی، موسیقی سنتی ساز آشیقی و سورنا، پخت نان سنتی، آرد کردن گندم و پخت نان ساج چورکی، مسابقه تاپ تاپماجا، یاللی فولکولوریک و وزین آذربایجانی، آتش افروزی مربوط به مراسم یئل چرشنبه سی از دیگر برنامه های این مراسم بود و برنامه آیینی یئل چرشنبه سی با پذیرایی شرکت کنندگان، مراسم یومورتا دویوشو، شال سالاماق و خونچاپایی آپارماق با همکاری گرم و صمیمانه اهالی انتها یافت.

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 184

به "برگزاری آیین سنتی یئل چرشنبه سی در پلدشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری آیین سنتی یئل چرشنبه سی در پلدشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید