تاثیرات مخرب زیست محیطی دپوی گوگرد در فضای باز

به گزارش افق بسطام، انبارهای روباز و غیراستاندارد دپوی گوگرد فضای وسیعی از منطقه عسلویه را به رنگ زرد گوگردی درآورده و باعث آلودگی هوا و زمین شده این درحالیست که آلاینده شاخص آلودگی هوا نیز در عسلویه دی اکسید گوگرد است. یک پژوهشگر محیط زیست گفت: در هیچ جای جهان گوگرد در فضای باز و بدون هیچ گونه سرپوشی دپو نمی گردد.

تاثیرات مخرب زیست محیطی دپوی گوگرد در فضای باز

محمد درویش در گفت و گو با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه در هیچ جای جهان شاهد دپوی گوگرد گرانول بدون هیچ سرپوشی نیستیم، اظهار کرد: زمانی که وارد منطقه عسلویه می شوید تمام سطح منطقه پر از ذرات زرد رنگ گوگرد است که روی سطح خاک ریخته و همه جا پخش شده است.

وی ادامه داد: این ذرات گوگرد به راحتی وارد منابع آب سطحی و خلیج فارس می گردد همچنین پرنده ها نیز به اشتباه این ذرات را مورد تغذیه قرار می دهند و این امر می تواند آثار زیانبار بسیاری را به همراه داشته باشد و در نهایت وارد زنجیره غذایی انسان گردد و او را نیز متاثر کند.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه ذرات گوگرد می تواند سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار دهد، توضیح داد: این ذرات هم بر منابع آب و خاک و هم بر حیات وحش منطقه و در نهایت تمام اجزای اکوسیستم از جمله انسان ها آثار مخربی بر جای می گذارد.

درویش همچنین تاکید نمود: روی این انبار روباز گوگرد حتی یک چادر کشیده نشده است بنابراین در مواقعی که باد می وزد این ذرات گوگرد به راحتی همانند طوفان ماسه در منطقه پخش می گردد و حتی در حاشیه جاده ها نیز قابل مشاهده هستند.

وی با اشاره به اینکه پخش شدن ذرات گوگرد در هوا، خاک و آب خطرات بسیار جدی به دنبال دارد، توضیح داد: تمام نهادهای بازرسی که باید شرایط این انبار روباز گوگرد را پیگیری می کردند و تمام کسانی که مسئولیت امنیت و سلامت مردم را در این کشور برعهده دارند از جمله واحد سلامت، ایمنی و محیط زیست HSE وزارت نفت که تمهیدی برای مهار این پدیده خطرناک درنظر نگرفته اند، سازمان حفاظت محیط زیست که از اهرم های نظارتی خود استفاده ننموده است، استانداری و وزارت بهداشت که در برابر این مساله سکوت کردند، مقصر هستند.

درویش در سرانجام ضمن بیان اینکه د پوی گوگرد در فضای باز و پخش شدن ذرات گوگرد در منطقه عسلویه خطرات زیانبار بسیاری هم برای محیط زیست و هم سلامت مردم در پی دارد، تاکید نمود: تا به امروز ذرات گوگرد بر سیستم تنفسی و زندگی مردم این منطقه اثرات ماندگاری برجای گذاشته است. با این حال هرقدر نسبت به بهبود کیفیت زیستی مناطق عسلویه، پارس جنوبی، کنگان و ... دیر اقدام گردد تبعات و هزینه های جبران آن سنگین تر خواهد شد.

به گزارش خبرنگاران، محمّد خدری- دادستان عسلویه- برای متولیان انبار روباز گوگرد این منطقه که مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه است، فرصت دو ماهه ای جهت ساخت انبار سرپوشیده مشخص نموده است و بنا شده پس از این فرصت افرادی که کوتاهی نموده اند تحت تعقیب قضایی قرار گیرند.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1309

به "تاثیرات مخرب زیست محیطی دپوی گوگرد در فضای باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات مخرب زیست محیطی دپوی گوگرد در فضای باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید