تاثیرات منفی داروهای بدنسازی در روابط زناشویی

به گزارش افق بسطام، مدرس دانشگاه و روانشناس گفت: مصرف طولانی مدت دارو های استروئید با تبعات روانشناختی متعددی همراه است از جمله مهمترین این پیامد ها رشد افسردگی یا رفتار های پرخاشگرانه است که بر روابط زناشویی تاثیر منفی می گذارد.

تاثیرات منفی داروهای بدنسازی در روابط زناشویی

به گزارش ،کاوه قادری مدرس دانشگاه و روانشناس گفت: مصرف افراطی دارو های بدنسازی (استروییدها) با ایجاد تحریک پذیری و تنش در ورزشکاران آن ها را بیشتر مستعد خشم و پرخاشگری می نماید که این رفتار در خانواده هم بروز پیدا نموده و تبعات ناخوشایندی به بار می آورد.

او افزود: در یکی از تحقیقات اجرا شده در سال 2012 گروهی از روانشناسان دریافتند که ورزشکاران مصرف نماینده این دارو ها در مقایسه با کسانی که مصرف نداشتند به میزان بیشتری خشم و پرخاشگری از خود بروز می دهند و در طول روز تحریک پذیرتر هستند.

قادری تاکید نمود: این افراد با کمترین تحریک بیرونی و ناکامی سریعا برون ریزی نموده و پرخاشگری کلامی و فیزیکی از خود نشان می دهند.

او یادآور شد: تبعات این مساله در روابط بین فردی و روابط زناشویی بدین صورت خواهد بود که این افراد در زندگی زناشویی به میزان بیشتری از خشم برای حل مسائل خود استفاده نموده و تحمل ناکامی پایینی دارند.

این روانشان بالینی گفت: اگر این افراد در زندگی زناشویی تعارض هایی با همسر و فرزندان داشته باشند احتمال بروز خشم و پرخاشگری بیشتر است و این مساله ممکن است با تخریب رابطه و ایجاد فضای ترس در خانواده به اعتماد و امنیت خانواده ضربه وارد کند.

او گفت: در مواردی این رفتار های پرخاشگرانه چنان تشدید می گردد که افراد به ویژه جوانان با قرار دریافت در قالب باند ها و گروه های دوستی به درگیری های جمعی و مجرمانه می پردازند.

قادری با اشاره به تحقیقاتی که در این زمینه اجرا شده و اثر مصرف دارو های استروئیدی بر بروز رفتار های مجرمانه نیز تایید شده است، افزود: واضح است که فقط مصرف این دارو ها عامل گرایش به جرم نبوده، اما توانسته به عنوان یکی از متغیر های تاثیرگذار نقش آفرینی کند و تبعات منفی به همراه داشته باشد.

او یادآور شد: طبیعی است که رفتار های مجرمانه اثرات منفی بر روابط زناشویی داشته و با دامن زدن به رفتار های پرخطر در مصرف نمایندگان تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت.

قادری افزود: از سوی دیگر این دارو ها در درجه اول و در ابتدای مصرف با عوارض ضد افسردگی همراه بوده و در کوتاه مدت سبب افزایش اعتماد به نفس، انرژی، خلق و انگیزه و کاهش احتیاج به خواب می شوند، اما در بلند مدت با ایجاد نشانگان تحمل منجر به مصرف اعتیادی می گردد.

او گفت: مصرف دارو های بدنسازی پس از مدتی و تغییر گذرگاه های عصبی، دیگر نقش اولیه را به همراه نداشته و نه تنها سبب کاهش افسردگی نشده بلکه آن را تشدید می نمایند و در مواردی سبب به وجود آمدن نشانه های مانیک و شیدایی شده و زمینه ساز اختلال دوقطبی ناشی از مصرف دارو می شوند.

این مدرس دانشگاه افزود: در موارد معدودی نیز برخی افکار پارانویاگونه و بدبینانه در این افراد گزارش شده که با ایجاد بدبینی و بی اعتمادی در روابط بین فردی و روابط زناشویی نقش مخربی ایفا می نماید.

او تاکید نمود: این افراد ممکن است بعد از مصرف طولانی مدت دارو های بدنسازی بی هیچ دلیل واضحی به همسر خود بدبین شده و معتقد باشند وی در حال خیانت است و یا معتقد باشد که دشمنانی دارد که می خواهند به وی آسیب بزنند.

قادری ایادآور شد: از آنجا که این دارو ها در مواردی با کاهش بازداری اجتماعی و ضعف در قضاوت همراه هستند ممکن است به تکانشگری منجر شده و زمینه آسیب به همسر و دوستان توسط مصرف نمایندده منجر گردد.

او با اشاره به اینکه مصرف طولانی مدت این دارو ها این باور را در فرد ایجاد می نماید که آسیب ناپذیر و غیرقابل شکست است، گفت: این احساس ممکن است با نوعی احساس خودشیفتگی و بی تفاوتی به احتیاج های همسر و فرزندان همراه شده و زمینه ساز افزایش نارضایتی زناشویی گردد.

قادری یادآور شد: این عوارض لزوما در همه موارد و میزان های مصرف رخ نمی دهد و از اثرات بلند مدت مصرف این داروهاست، اما در کل خطرات جبران ناپذیری در پی دارند و مصرف آن ها توصیه نمی گردد.

برخی افراد و ورزشکاران از استرویید های آنابولیک استفاده می نمایند تا توده و قدرت عضلانی شان را بیشتر نمایند این نوع استرویید ها در بدن ترشح می گردد و نوع اصلی آن تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) است.

استرویید هایی که برخی نوجوانان و ورزشکاران استفاده می نمایند، نوع صنعتی و ساختگی تستوسترون است.

منبع: ایرنا

ز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 398

به "تاثیرات منفی داروهای بدنسازی در روابط زناشویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات منفی داروهای بدنسازی در روابط زناشویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید