تاثیر مصرف آنتی بیوتیک بر جنین در دوران بارداری

به گزارش افق بسطام، خوب است بدانید که مصرف بعضی آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری کاملا ایمن و بی خطر است و از مصرف بعضی دیگر بایستی اجتناب کنید، در ادامه اطلاعات بیشتری بدست می آورید.

تاثیر مصرف آنتی بیوتیک بر جنین در دوران بارداری

دلیل مصرف آنتی بیوتیک در بارداری

بارداری دورانی ویژه برای زن است، زیرا بدن او دستخوش تغییرات بسیاری می گردد. در این دوران بدن نسبت به عفونت ها آسیب پذیرتر است و احتیاج به درمان عفونت ها با آنتی بیوتیک دارد، زیرا عدم درمان به موقع، جنین را در معرض خطر قرار می دهد. باید در نظر داشته باشید که مزایای استفاده از آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری در اغلب اوقات بیشتر از مضرات آن است، بنابراین حتی در سه ماهه سوم بارداری نیز می توان برای مدت زمان کوتاهی آن را تجویز کرد. البته استفاده از آنتی بیوتیک ها، نباید به صورت خود سرانه باشد و حتما باید با تجویز پزشک صورت گیرد.

ایمنی مصرف آنتی بیوتیک در بارداریمصرف بعضی آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری، سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد و استفاده از آن ها در این دوران توصیه نمی گردد. پزشک با توجه به شدت و اندازه عفونت، مناسب ترین نوع آنتی بیوتیک را برای شما تجویز می نماید.

بایستی در نظر داشته باشید که عدم درمان بیماری و عفونت در دوران بارداری، ضرر بیشتری متوجه مادر و جنین می نماید. علاوه بر این، عوارض جانبی هر دارو به اندازه مصرف دارو، مدت زمان مصرف آن و مرحله بارداری بستگی دارد.

رده بندی ایمنی آنتی بیوتیک ها در بارداریآنتی بیوتیک ها دارو هایی ضروری هستند و برای سال ها در دوران بارداری مورد استفاده قرار گرفته اند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بعضی از آنتی بیوتیک ها را در دسته های A، B، C، D و X، بر اساس ایمنی آن در دوران بارداری، قرار داده است. دارو های دسته A و B برای استفاده زنان باردار ایمن در نظر گرفته می شوند. در سال 2011، کنگره پزشکان متخصص زنان و زایمان امریکا (ACOG) ایمنی آنتی بیوتیک هایی که معمولا در دوران بارداری تجویز می شوند را تایید کرد. این تاییدیه بر اساس اطلاعات زیر صورت گرفت.

پژوهش های اجرا شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی

آنالیز و مطالعه بر روی زنان بارداری که از آنتی بیوتیک ها استفاده نموده اند و عدم بروز نقص بر روی جنین

استفاده چندین ساله از آنتی بیوتیک ها در بارداری

لیست آنتی بیوتیک های ایمن در حین بارداریدر دوران بارداری، آنتی بیوتیک ها تنها بایستی به وسیله پزشک تجویز شوند و پزشک به شما اطمینان دهد که مصرف آن در دوران بارداری ایمن است.

طبق اعلام ACOG، آنتی بیوتیک های ایمن در دوران بارداری شامل موارد زیر می شوند:

پنی سیلین

آموکسی سیلین

اکساسیلین

آمپی سیلین

کافلکس

آنسف

روتسفین

جنتامایسین

نومیسین

نیتروفورانتئین

کلیندامایسین

سفالکسین

آنتی بیوتیک های ناایمن در دوران بارداری با اینکه آنتی بیوتیک ها از دارو های ضروری برای درمان بیماری ها هستند، اما بایستی به عوارض جانبی آن ها آگاهی داشته باشید. مصرف بعضی آنتی بیوتیک ها در سه ماهه اول و سوم بارداری توصیه نمی گردد و از بعضی دیگر در تمام دوران بارداری بایستی اجتناب کرد.

آنتی بیوتیک های زیر در رده D طبقه بندی می شوند که مصرف آن ها در دوران بارداری توصیه نمی گردد:

استروتومایسین و کانامایسین موجب آسیب به عصب شنوایی می گردد که منجر به کاهش شنوایی در نوزادان می گردد.

تتراسیکلین، مینوسیکلین، داکسی سایکلین و اکسید تتراسایکلین باعث تغییر رنگ دندان های نوزاد می گردد.

سولفونامید باعث اختلال در متابولیسم صفراوی و کبد جنین می گردد و بعلاوه ممکن است باعث ایجاد زردی در نوزاد گردد.

Macrobid و Macrodantin بر گلبول های قرمز جنین تاثیر می گذارد.

عفونت های رایج در دوران بارداریشایعترین عفونت هایی که در دوران بارداری رخ می دهند و احتیاجمند درمان با آنتی بیوتیک هستند، به توضیح زیر است:

عفونت واژن - مترونیدازول برای درمان عفونت های واژن مانند واژینوز باکتریایی و تریکومونایز استفاده می گردد. پیش از این اعتقاد بر این بود که این دارو نقایص مادرزادی در جنین ایجاد می نماید، اما پس از مدتی ایمن اعلام شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله درمان عفونت واژن - دلیل، علائم و راه های پیشگیری از عفونت واژن را مطالعه کنید.

عفونت مجاری ادراری - این یک بیماری شایع در زنان باردار است. آنتی بیوتیک های رایج برای درمان عفونت ادراری در دوران بارداری عبارتند از:

نیتروفورانتوئین (بعلاوه به نام های ماکروبید / مکروانتین شناخته می گردد) - مصرف آن تا پیش از هفته 36 بارداری توصیه می گردد و پس از آن ممکن است بر روی گلبول های قرمز جنین تاثیر منفی بگذارد.

Trimethoprim (بعلاوه به نام Bactrim / Septa شناخته می گردد) - این دارو اغلب در جذب اسید فولیک تداخل ایجاد می نماید و ممکن است باعث ایجاد نقص لوله عصبی در جنین گردد. توصیه می گردد که روزانه یک قرص مولتی ویتامین و یک مکمل اسید فولیک، برای جبران تاثیر دارو، مصرف گردد.

هشدار های مصرف آنتی بیوتیک در بارداریپزشکان توصیه می نمایند زنان باردار هنگام مصرف یک آنتی بیوتیک دستورالعمل های خاصی را دنبال نمایند. اقدامات احتیاطی زیر برای اطمینان از سلامت مادر و کودک در حین مصرف آنتی بیوتیک در بارداری توصیه می گردد:

تنها در صورتی از آنتی بیوتیک بهره ببرید، که هیچ گونه داروی جایگزینی وجود ندارد.

سعی کنید از یک دارو برای درمان بهره ببرید، به جای مصرف چندین داروی همزمان.

عفونت ویروسی را با آنتی بیوتیک ها درمان نکنید.

در سه ماهه اول بارداری از مصرف آنتی بیوتیک ها اجتناب کنید.

با کمترین دوز موثر دارو، درمان را شروع کنید.

تحت نظر پزشک آنتی بیوتیک را مصرف کنید.

از مصرف دارو های بدون نسخه در طول درمان با آنتی بیوتیک اجتناب کنید.

دارو های ایمن تر را انتخاب کنید (ترجیحا گروه A)

سخن آخردر دوران بارداری از خود درمانی اجتناب کنید. در صورت بروز بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید و تنها از دارو های تجویز شده با دوز تعیین بهره ببرید. بدین ترتیب سلامت شما و جنین تضمین می گردد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1681

به "تاثیر مصرف آنتی بیوتیک بر جنین در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر مصرف آنتی بیوتیک بر جنین در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید