تبعات غیبت خواهان و خوانده در دادگاه چیست؟

به گزارش افق بسطام، یک وکیل دادگستری درباره تبعات غیبت خواهان و خوانده در جلسه دادگاه توضیحاتی داد.

تبعات غیبت خواهان و خوانده در دادگاه چیست؟

به گزارش خبرنگار، هر دعوای حقوقی اصولاً دو طرف خواهان و خوانده دارد که دعوا در واقع از سوی خواهان در مراجع قضائی مطرح می شود و خوانده باید در زمان تعیین از حق خود دفاع کند.

دو طرف دعوا چه خواهان چه خوانده باید در جلسه دادگاه حضور داشته باشند یا برای خود وکیلی را معرفی کنند، اما اگر این اتفاق رخ ندهد و آن ها در جلسه دادگاه حضور نداشته باشند، ممکن است مشکلاتی پیش آید و بار حقوقی داشته باشد.

پوریا قهرمانی وکیل پایه یک دادگستری در گفت وگو با خبرنگار ، درباره حضور نداشتن خواهان در دادگاه بیان کرد: اگر خواهان در جلسه دادگاه حضور پیدا نکند یا لایحه خود را به دادگاه نفرستد و وکیل او هم در جلسه نباشد و خواننده نسبت به ادله دعوا ایرادی بگیرد و قاضی نتواند خود کشف حقیقت را انجام دهد، ممکن است دعوای خواهان رد شود.

حکم حاضر نشدن خوانده در دادگاه چیست؟

این وکیل دادگستری ادامه داد: اگر قاضی رأسا با ورود به ماهیت و اوضاع و احوال خاص هر پرونده بتواند به اقناع قضایی دست پیدا کند، در فرض عدم حضور خواهان در جلسه رسیدگی، قاضی بدون نیاز به حضور خواهان انشای رأی می کند.

او با اشاره به عدم حضور خوانده دعوا در جلسه دادگاه گفت: دادگاه معمولا دعوای خواهان را مقرون به صحت تشخیص داده و خوانده دعوا محکوم خواهد شد.

قهرمان شرح داد: به دلیل آن که خوانده برای دفاع از خود در جلسه دادگاه حضور پیدا نکرده است، لذا دعوای خواهان مورد قبول واقع می شود و قاضی برای او محکومیت صادر می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 282

به "تبعات غیبت خواهان و خوانده در دادگاه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعات غیبت خواهان و خوانده در دادگاه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید