صلاحیت حرفه ای پنج نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی رد شد

به گزارش افق بسطام، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه صلاحیت حرفه ای پنج نفر از اعضای هیات علمی به دلایلی رد شد، گفت: تعداد 40 ساعت حضور در دانشگاه مطابق قانون لازم الاجراست.

صلاحیت حرفه ای پنج نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی رد شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، سعدالله نصیری قیداری در نشست ملاقات و پرسش و پاسخ اعضاء هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به سوالی که درباره دلایل عدم تبدیل شرایط محمد فاضلی پرسیده شده بود، گفت: از دلایلی که این جلسه برگزار گردیده، پاسخ به سوالات درباره عدم تمدید قرارداد محمد فاضلی است که در فکر اعضای هیات علمی و آحاد جامعه ایجاد شده و من در شفاف سازی درباره آن ابایی ندارم.

وی اضافه کرد: آخرین جلسه تبدیل شرایط اعضاء هیات علمی پیمانی شهریورماه 1400 برگزار گردید و صلاحیت حرفه ای پنج نفر از همکاران به دلایلی رد شد. هیات اجرایی هم وقت زیادی بر روی آنالیز صلاحیت فاضلی گذاشت؛ اما به این نتیجه نرسید که ایشان تبدیل شرایط گردد. کمیته های مربوطه در دانشگاه یک جلسه خود را به این موضوع اختصاص داده اند. ضمناً با تشکل های دانشجویی جلسه گذاشته و به نامه انجمن جامعه شناسی نیز پاسخ داده شد.

نصیری قیداری اظهار داشت: در قانون استخدام اعضاء هیات علمی هیچ ابهامی وجود ندارد و دانشکده مربوطه و کارشناسان صلاحیت عمومی و صلاحیت علمی که حکم خود را از هیات اجرایی جذب می گیرند، در زمینه جذب اعضاء هیات علمی که به وسیله فراخوان یا انتقالی از دانشگاهی دیگر می آیند، تصمیم می گیرند. در نهایت بعد از تائید صلاحیت، وزارت علوم با آنالیز های لازم حکم می دهد که شخص می تواند به صورت پیمانی در دانشگاه جذب گردد یا خیر.

وی ادامه داد: در مرحله بعد در آغاز کار به استاد پیمانی سه سال وقت می دهیم تا بر اساس برنامه ای که اعلام می نماید به رسمی آزمایشی تبدیل شرایط گردد. اگر نتوانست نظر موافق را برای این کار کسب کند، یک یا دو سال دیگر به ایشان فرصت می دهیم و اگر باز هم در این امر پیروز نشدند، باید از هیات امنا وقت بیشتری برای عضو هیات علمی پیمانی درخواست کنیم و این مشروط بر این است که بتوانیم از ایشان در برابر هیات امنا دفاع کنیم که شخص در حال رفع کردن مسائل موجود است یا مسائلی داشته که نتوانسته رضایت دانشگاه را جذب کند.

نصیری قیداری اضافه کرد: در نهایت اگر عضو پیمانی در مدت 8 سال نتوانست با رای جمع، موافقت لازم را برای تبدیل شرایط کسب کند، دیگر هیات امنا به ایشان فرصت نمی دهد و این به معنای اخراج نیست؛ بلکه در اصل قرارداد ایشان تمدید نمی گردد. پس از آن ما راه های اعتراض به وزارت علوم را هم به استاد مذکور معرفی می کنیم که قدم اول اعتراض به وزارت علوم است. پس از اعتراض به وزارت علوم، وزارت دو نفر را به هیات اجرایی جذب دانشگاه می فرستد تا با دو نفر اعضاء جا به جا شوند و در این مورد تصمیم گیری نمایند. اگر شکسته شدن رای هیات اجرایی جذب در جلسه تجدید نظر هم رای نیاورد، عضو هیات علمی می تواند بنا بر ماده 21 به وزارت علوم اعتراض کند و اگر وزارت علوم بعد از آنالیز های لازم رای بدهد که استاد برگردد، ما آن را می پذیریم. اگر این مراحل نتیجه نداد، ایشان می تواند به هیات عالی جذب و در نهایت به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی درباره الزامات تبدیل شرایط اعضاء هیات علمی پیمانی به رسمی آزمایشی، گفت: عضو هیات علمی برای تبدیل شرایط باید مقالاتی داشته باشد. ضمناً درخواست ما این است که بدون اطلاع، در خارج از دانشگاه پست نداشته باشند تا در دانشگاه حضور کافی داشته باشند؛ چرا که ما بنا به مصوبات شورای عالی استان تهران باید اساتید را ملزم به حضور در دانشگاه کنیم.

وی تاکید نمود: فاضلی بار ها تذکر گرفته اند که در دانشگاه حضور داشته باشند؛ ضمناً ایشان مقاله بین المللی قابل قبول نداشتند. ما نظر مکتوب مدیر گروه را هم داریم که گفته اند ایشان اصلاً در دانشگاه نیستند که بتوانند راجع به ایشان نظر بدهند.

وی اظهار داشت: 40 ساعت حضور در دانشگاه مطابق قانون لازم الاجرا است و نمی گردد نیروی پیمانی در دو سال 2 ماه هم در دانشگاه نباشد؛ ضمناً نمی توان قانوناً نام هیات علمی که کار خود را انجام نمی دهد و کتاب و مقاله نمی نویسد و کار اجرایی و فرهنگی و علمی انجام نمی دهد را عضو هیات علمی گذاشت.

چندی پیش در پی درج مطالبی در مورد اتمام همکاری فاضلی با دانشگاه شهید بهشتی این دانشگاه طی اطلاعیه ای خاطرنشان کرد: براساس آئین نامه های جذب و ضوابط جاری تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، عضو هیئت علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی تعیین، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم کند. در صورتی که عضو، در سرانجام دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب نکند، قرارداد همکاری او با دانشگاه تمدید نخواهد شد. موضوع قرارداد پیمانی محمد فاضلی پس از طی مراحل اداری در جلسه هیئت اجرایی جذب دانشگاه مورخ 15 شهریور 1400 مطرح شد و به دلیل عدم انجام تکالیف مقرر در مواد 21، 22 و 114 آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی، پرونده وی مورد تایید هیئت قرار نگرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1872

به "صلاحیت حرفه ای پنج نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی رد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صلاحیت حرفه ای پنج نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی رد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید