تجدید چاپ آیین جلال در گردشگری حلال، بعضی مخالف گردشگری هستند

به گزارش افق بسطام، به گزارش خبرنگاران، در مقدمه کتاب آیین جلال در گردشگری حلال به قلم محمدعلی زم آمده است: در کشور ما به عنوان یک استثناء نادر در دنیا، مخالفت های جدی و پرشوری! در خصوص گردشگری وجود دارد. تحلیل کلی سخنان مخالفان، نشانگر آن است که آنها نگران فساد هستند. به عقیده مخالفان، گردشگری مترادف است با عیاشی، لاابالی گری و بی اخلاقی. مخالفان با تصویر و اخباری که از تایلند و سواحل ترکیه و نظایر آن دارند، دلواپس آن هستند که کشور به چنین دام هولناکی سقوط کند. در حالی که به غیر از گردشگری فحشامحور، می توان سه نوع گردشگری کلان مانند گردشگری طبیعت، تاریخ و فرهنگ و گردشگری مبتنی بر انسان ساخت ها داشته باشیم. گردشگران علاقه مند به این حوزه ها در دنیا، مطلقاً دنبال عیاشی و فساد نیستند. آنها به خوبی با قوانین جامعه ما آشنا هستند. مخالفت ناموجه با گردشگران در حدی است که ما نتوانسته ایم حتی برای رونق گردشگری داخلی و داشتن تفریحات مشروع آن، برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم.

تجدید چاپ آیین جلال در گردشگری حلال، بعضی مخالف گردشگری هستند

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ارزان قیمت هستید با ما همراه شوید

زم در بخش دیگری از این کتاب می نویسد: ورود ذهنی من به پدیده ای به نام توریسم به نخستین سال های طلبگی ام بازمی شود. در محافل حوزوی و انقلابی آن موقع به عنوان طلبه ای کم سن و سال که نوعاً در آنها مخاطب بودم، همیشه سخن از آرمانی به نام حکومت دنیای اسلام بود و بعضی از آیات عظام و بزرگان روحانی و اندیشمندان دانشگاهی در پرده و آشکار از تشکیل چنین حکومتی آن هم با الگویی انقلابی به عنوان پیش زمینه ظهور یگانه منجی عالم، نام می بردند. این دوران مصادف بود با چند سالی پس از هجوم بیگانگان به ایران (بخصوص آمریکایی ها به بهانه نظارت بر اجرای اصل 4 ترومن) کمتر روزی بود که در هر روزن و برزن (حتی در شهر مقدس قم) شاهد گشت و گذار چند نفر غیرایرانی که دوربین به دوش و چتر آفتابی به دست به هر گوشه و کنار سرک می کشیدند، نباشم. احساسات توده مردم نسبت به این میهمانان ناخوانده، عموماً کنجکاوی همراه با احترام و ملاطفت بود و به جز مواردی نادر که میان یکی از ایشان و یکی از طلبه ها چند نگاه یا جمله خشمگین رد و بدل می شد، جو عمومی به نفع حضور آنها بود.

دنیاگردی در گروی دنیا بینی

زم در این کتاب به دنیاگردی در گروی دنیا بینی هم پرداخته است. از نگاه او به همان اندازه که دنیا بینی بستر دنیاگردی است؛ دنیاگردی نیز می تواند مقدمه تغییر و اصلاح دنیا بینی باشد. در فصل دوم این کتاب، اسلام، دین دنیاگردی مورد آنالیز قرار گرفته است. دنیاگردی غیرمسلمانان در سرزمین مسلمانان از منظر عقل و نقل، عنوان فصل سوم از این کتاب است.

معاون اجتماعی و فرهنگی مناطق آزاد در فصل چهارم کتاب خود نوشته است که من اقتدار فرهنگی را جایگزین قدرت نظامی می دانم. به عقیده من تا ملتی از شرایط حاکم بر روزگار خود شناخت عمیق، علمی و جامع نداشته باشد، قادر به تشخیص حفظ منابع ملی و توسعه مصالح وطنی خود نخواهد شد.

وی در فصل پنجم گریزی به سفرنامه های منتشر شده از ایران نیز زده و در فصل ششم با عنوان رونق گردشگری سلامت و گردشگری حلال در ایران، دور اما دست یافتنی نوشت. به نظر می رسد خواب غفلت ما چنان عمیق شده که تنها با فریاد ناجی آخر زمان از آن سر برخواهیم داشت.

او نوشته است: تنها به وسیله توسعه گردشگری حلال و تن دادن به تحقق اقتضائات آن است که می توانیم جان حقیر و رانده شده به سوی اسفل السافلین را به مقصد احسن بازگردانیم و آیین و آیینه گردشگری حلال مان را سزاوار نام دنیا جان و لایق دیدار با جان دنیا سازیم. ما فقط در ساخت گردشگری حلال می توانیم از مزیت های شناخته شده گردشگری های مرسوم و موسوم دنیای همچون توریسم سلامت، ورزشی، زیارت، تاریخی و ... به نفع اقتدار ملی خود و باز شدن راه تفاهم و تعاملات سازنده فرهنگی و دنیای کردن خود بهره مند شویم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 469

به "تجدید چاپ آیین جلال در گردشگری حلال، بعضی مخالف گردشگری هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجدید چاپ آیین جلال در گردشگری حلال، بعضی مخالف گردشگری هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید