تغییر فعالیت های احساسی مغز با تزریق بوتاکس

به گزارش افق بسطام، تزریق سم بوتولینوم که بیشتر به عنوان بوتاکس شناخته می گردد، به علت خواص نوروتوکسیک آن در ایجاد فلج عضلانی در دوزهای بسیار کم برای از بین بردن چین و چروک استفاده می گردد. اما براساس یک مطالعه تازه، این اثرات به همین جا ختم نمی گردد و این تزریق ها در ناحیه سر می توانند پردازش فعالیت های مغز مرتبط با احساسات را نیز کاهش دهند.

تغییر فعالیت های احساسی مغز با تزریق بوتاکس

سم بوتولینوم چیست؟

سم بوتولینوم یک پروتئین عصبی سمی است که به وسیله باکتری کلستریدیوم بوتولینوم فراوری می گردد و منجر به یک بیماری فلج نماینده جدی تحت عنوان بوتولیسم است. این سم یکی از قوی ترین سموم شناخته شده تا به امروز است که با مهار مولکول استیل کولین به عنوان یکی از مهم ترین انتقال دهنده های عصبی در انتهای عصب حرکتی باعث فلج می گردد. هشت نوع مختلف از این سم وجود دارد که سم نوع A فعال ترین آنهاست. این سم دقیقا همان ماده ای است که در دو زهای بسیار کم برای اهداف درمانی و زیبایی استفاده می گردد.

تزریق بوتاکس در ماهیچه های واقع در زیر چین و چروک های صورت باعث آرامش آنها و در نتیجه صاف شدن پوست آن قسمت می گردد. این تزریق نه تنها نشانه های پیری که در عین حال بخش بزرگی از حالت های احساسی چهره در ارتباطات غیرکلامی را نیز از بین می برد.

تعامل دو طرفه میان حالات چهره و پردازش احساس مغز

بر طبق فرضیه بازخورد چهره احساسات ما تا حد زیادی تحت تأثیر حالات چهره است و تیمی از دانشگاه کالیفرنیا این موضوع را با حضور ده زن سالم 33 تا 40 ساله که هرگز تزریق بوتاکس نداشتند، آنالیز کردند. آنها با نشان دادن چهره های عصبی و شاد به این زنان قبل و بعد از تزریق بوتاکس، تاثیر تماشای این چهره ها را بر فرآیندهای احساسی مغز آن ها مورد مطالعه قرار دادند.

فرضیه بازخورد چهره بیان می دارد که ماهیچه های صورت با منطقه ها احساسی مغز، به ویژه بخش آمیگدال مغز، تعاملی دوطرفه دارند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که تزریق بوتاکس به عضلات گلابلار در بین ابروها که برای ازبین بردن خطوط اخم چهره به کار می رود، می تواند علائم اختلال افسردگی را بهبود بخشد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا

مطالعات قبلی نشان داده اند که تزریق بوتاکس به عضلات گلابلار در بین ابروها که برای ازبین بردن خطوط اخم چهره به کار می رود، می تواند علائم اختلال افسردگی را بهبود بخشد. این پدیده در مطالعات نو با فرضیه بازخورد چهره که این تعامل را دوطرفه می داند قابل شرح است، چرا که فلج ماهیچه های کلیدی در بیان احساسات منفی، حلقه بازخوردی این احساسات را قطع می نماید.

در واقع ما به طور معمول با تماشا چهره های شاد یا عصبانی تمایل داریم که به طور ناخودآگاه از آن ها تقلید کنیم تا این احساسات را بهتر تشخیص دهیم. در واقع، ماهیچه های صورت ما اخم یا لبخند طرف مقابلمان را تقلید می نمایند و سپس با ارسال سیگنال هایی به مغز این احساسات را تفسیر می نماید. اما این مطالعه نشان می دهد که بوتاکس با مسدود کردن حرکات ماهیچه ای، این مسیر ارتباطی بین صورت و مغز را مختل می نماید و در نتیجه ما دیگر احساسات دیگران را به همان شکل احساس نمی کنیم.

منبع: فوت و فن / parsi.euronews.com
انتشار: 6 فروردین 1402 بروزرسانی: 6 فروردین 1402 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 2045

به "تغییر فعالیت های احساسی مغز با تزریق بوتاکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر فعالیت های احساسی مغز با تزریق بوتاکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید