کوشش دولت در حوزه صنایع دستی برای بهره وری بالا و اشتغال با حداقل سرمایه است

به گزارش افق بسطام، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کوشش دولت در حوزه صنایع دستی برای بهره وری بالا و اشتغال با حداقل سرمایه است.

کوشش دولت در حوزه صنایع دستی برای بهره وری بالا و اشتغال با حداقل سرمایه است

مریم جلالی در سومین روز از نمایشگاه دستاوردها و اقدامات دولت سیزدهم با عنوان روایت وحدت گفت: اگر رویکرد و سویه فرهنگی و اقتصاد را که جهان بر روی آن کار می نماید و ارزش آفرین و هویت ساز است در نظر بگیریم می توانیم بگوییم که معیشت هویت پایه داریم.

وی اضافه نمود: صنایع دستی و هنرهای سنتی، اقتصاد هویت بنیان ما است و ادبیات توسعه ای ما از حوزه اقتصاد فرهنگ جداست و ما همه در دوره ای اقتصاد فرهنگ دور هم جمع شدیم و باید بیشتر به آن توجه کنیم.

جلالی توضیح داد: اقتصاددانان ما مولفه های مالی را بیشتر محصول محور می بینند در صورتی که جهان کوشش می نماید کمبود ظرفیتهای محیط زیستی، گرانی نیروی کار متخصص و ارزش آفرینی ارزی که بین تبادلات بین المللی انجام می گردد را با بهره گیری از صنایع خلاق و صنایع فرهنگی جبران کند.

وی ادامه داد: باتوجه به گنجینه بزرگ فرهنگی که در اختیار داریم و چاه های نفت کشف نشده ای که در روستاها و اقلیم های این کشور وجود دارد و صنایع دستی و هنرهای سنتی به عنوان هوش و استعداد تاریخی است، به راحتی می توانیم در حوزه اقتصاد نقش آفرینی کنیم به شرط اینکه براساس پایه های سرمایه گذاری یکبار دیگر بر روی موضوع صنایع فرهنگی تمرکز کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید نمود: ما باید بر زنجیره ارزش تمرکز کنیم اشتغال یک حلقه از زنجیره ارزش است اگر اشتغال ایجاد کنیم اما بازار فروش نداشته باشد، یا اشتغال ما فراوری کیفی نداشته باشد یا اینکه محصولات شاخص های بین المللی لازم را دارا نباشد، این اشتغال پایدار نخواهد بود.

وی ادامه داد: زمانی اشتغال پایدار خواهیم داشت که کل زنجیره ارزش از لحظه آموزش، خلق ایده تا فراوری محصول و تشکل هایی که حمایت می نمایند را در برگیرد.

جلالی اعلام کرد: در حوزه صنایع دستی با کمترین مقدار سرمایه گذاری می توانیم بالاترین بهره وری و اشتغال را داشته باشیم، چون خانواده محور است، اما نگاه تک بعدی و مقطعی به این حوزه آسیب می زند. بر این اساس باید برنامه ریزی کلان داشته باشیم تا تمام مولفه های زنجیره ارزش را با هم ارتقا دهیم.

منبع: همگردی
انتشار: 6 شهریور 1402 بروزرسانی: 6 شهریور 1402 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 2105

به "کوشش دولت در حوزه صنایع دستی برای بهره وری بالا و اشتغال با حداقل سرمایه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش دولت در حوزه صنایع دستی برای بهره وری بالا و اشتغال با حداقل سرمایه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید