توافق تاریخی اروپا با احیای اقتصاد کرونازده

به گزارش افق بسطام، طولانی ترین نشست 20 سال اخیر سران اروپا که در چهار روز بیش از 90 ساعت زمان برد، برای تصویب طرح احیای اقتصاد زمین خورده قاره سبز در پساکرونا، بامداد دیروز با اصلاحاتی به نتیجه مطلوب رسید و مصوبه نهایی برای انجام فرآیند تکمیلی به مجلس اروپا فرستاده شد.

توافق تاریخی اروپا با احیای اقتصاد کرونازده

با ما سفر کنید و با تور ترکیبی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش فرانس پرس، این مصوبه که لحظه تاریخی اروپا را رقم زد، گرچه تزریق یک تریلیون و 824 میلیارد یورویی را در بازه زمانی 7 سال تأیید خواهد نمود، اما با چانه زنی های گروه منتسب به مقتصدان شاقتصادی برای اعطای بسته خیرخواهانه در سایه اتحاد فرانسه و آلمان، تهدید مکرون به خروج از طرح و احتمال وتوی مجارستان با شروط خاص و ویژه انجام شد.

براساس این مصوبه بیشترین یاری ها به کشورهای آسیب دیده در شیوع کرونا تخصیص می یابد. این بودجه در اختیار بانک مرکزی اروپا قرار خواهد گرفت تا درباره نحوه توزیع بودجه 390 میلیارد یورویی بلاعوض و 360 میلیارد یورو وام کم بهره به کشورهای هدف معین تکلیف گردد. در این میان کشورهایی مانند ایتالیا که مرکز شیوع کرونا در اروپا شناخته شد، بنا به گفته جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا 28 درصد بودجه تخصیص داده شده را دریافت خواهد نمود. به عبارت دیگر این کشور 80 میلیارد یورو بلاعوض و 127 میلیارد یورو وام می گیرد. برآورد فرانسه نیز دریافت یارانه 40 میلیارد یورویی خواهد بود. دیگر کشوری که بیشترین سود را از این طرح می برد، لهستان است که در مجموع 10 میلیارد یورو بودجه بلاعوض و وام کم بهره دریافت خواهد نمود. بنا بر مفاد این طرح، این بودجه تا سال 2026 تزریق شده و باید تا سال 2058 تسویه گردد. 30 درصد این بودجه صرف معضلات آب و هوایی خواهد شد تا وعده اتحادیه برای پاکسازی محیط زیست تا سال 2050 نیز محقق گردد.

پیروزی مکرون و مرکل

به باور ناظران شبکه خبری الجزیره آنچه مسلم است، تصویب این طرح پیروزی عظیمی برای مکرون و مرکل به شمار می رود که از ماه مه روی این طرح کار می نمایند. می توان گفت این طرح به حدی برای امانوئل مکرون حائز اهمیت بود که در واپسین ساعات نشست در حرکتی غیرقابل پیش بینی در برابر سرسختی ناباورانه مقتصدان شاقتصادی، از کوره دررفته و با کوبیدن مشتی بر میز، آنها را خودخواه خوانده و خواهان بازنگری در شرایط شد. واکنشی که با تذکر او به صدراعظم اتریش برای ترک کردن سالن همراه شد و به گفته شاهدان، می توانست در صورت برخورد متقابل اتریش به تنشی سیاسی منجر گردد. شاید همین اهمیت نیز سبب شعف بی حد او از تصویب این طرح باشد: تبعات این توافق تاریخی خواهد بود. ما توانستیم امکان پرداخت وام دسته جمعی را فراهم کنیم که این اتفاق طرح احیا را در سایه یک انسجام و اتحاد محقق می نماید. 27 کشور دور یک میز نشسته و بودجه مشترک را تصویب کردند. آیا جایی از دنیا را سراغ دارید که چنین قابلیتی داشته باشد؟ همچنین می خواهم به همه آنهایی که اتحاد آلمان و فرانسه را زیر سؤال بردند، بگویم تا زمانی که ما در کنار یکدیگر هستیم، هیچ کس جلودار ما نخواهد بود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیگر حامی سرسخت این طرح نیز گفت: اروپا نشان داد همه در مواجهه با عظیم ترین بحران تاریخ اتحادیه اروپا برابر هستیم. اما این به اصطلاح پیروزی آلمان و فرانسه در 5 روز نشست نفسگیر با موضعگیری های جهت دار مقتصدان شاقتصادی به آسانی به دست نیامد. همان طور که سران کشورهای جنوبی مانند پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا تزریق چند 10 میلیارد یورو در مدت 6 سال آینده به بدنه اقتصادی کشورش را مهم ترین عامل نجات عنوان می نماید، اما مقتصدان شاقتصادی به رهبری هلند آن را اتحاد انتقالی یا انتقال دائمی سرمایه از شمال به جنوب دانسته و سرسختانه با آن مخالف بودند. به همین دلیل نیز شروطی گذاشتند که برای رم و مادرید قابل هضم نبود.

از سوی دیگر پافشاری آلمان و فرانسه برای تصویب این طرح، برای اتحادیه از ابعادی بسیار گران تمام شد. به طوری که فشار مقامات لهستان و مجارستان برای بسته شدن پرونده های حقوق بشری و آزادی بیان علیه این دو کشور سبب شد تا سران اتحادیه احیای اقتصادی را ارجح دانسته و چشم شان را بر بی قانونی ها ببندند.

به باور ناظران دیپلماتیک، دولت های اروپایی برای رسیدن به این توافق مجبور به کنار گذاشتن خصومت ها شدند. تحلیلگران نیویورک تایمز معتقدند، اتحادیه اروپا در این چند روز یک تئاتر عجیب پیش روی دنیا اجرا کرد. تئاتری که با یک مانور بهداشتی و جشن تولد مرکل و گپ و گفت های صمیمانه شروع شد و با کشمکش های پیش بینی نشده به درازا کشید و در نهایت با خروش فرانسه و پذیرش شرط های سخت و سنگین، در اتاقی کوچک تر از تالار بروکسل و در اوج خستگی شرکت نمایندگان به نتیجه رسید.

اهمیت طرح احیا برای اروپا

اجرای طرح احیای اروپا، وام جمعی را در سطح اتحادیه ترویج خواهد داد. تحلیلگر بانک برنبرگ معتقد است: تصویب این طرح بیش از رقم بودجه، تبعات اعتمادسازی در اروپا را در آینده ای نزدیک به دنیا نشان می دهد. اتحادیه و حوزه اروپا به سمت همبستگی اقتصادی نمی رود بلکه این توافق همکاری های پولی مستحکم تر را نشان می دهد که می تواند در بحران های آینده کارگشا باشد.،ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 949

به "توافق تاریخی اروپا با احیای اقتصاد کرونازده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق تاریخی اروپا با احیای اقتصاد کرونازده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید