حمایت شورای امنیت از انتخاب مجدد آنتونیو گوترش به عنوان دبیر کل

به گزارش افق بسطام، شورای امنیت سازمان ملل به اعضای مجمع عمومی این نهاد توصیه نموده که از انتخاب مجدد آنتونیو گوترش دبیر کل کنونی سازمان ملل حمایت نمایند.

حمایت شورای امنیت از انتخاب مجدد آنتونیو گوترش به عنوان دبیر کل

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد سه شنبه از دبیر کلی مجدد آنتونیو گوترش برای یک دوره پنج ساله دیگر حمایت کردند.

به نوشته خبرگزاری رویترز اعضای شورای امنیت از آنتونیو گوترش برای تصدی این سمت برای بار دوم حمایت کردند. به گفته سفیر استونی در سازمان ملل متحد، اعضای شورای امنیت به 193 عضو مجمع عومی سازمان ملل متحد توصیه کردند تا از انتخاب گوترش برای یک دوره پنج ساله دوم حمایت نمایند.

این دیپلمات استونیایی گفت که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 18 ژوئن احتمالا برای این موضوع جلسه برگزار می نماید.

دوره پنج ساله گوترش 31 دسامبر به خاتمه می رسد. آنتونیو گوترش یک سیاست مدار پرتغالی به عنوان نهمین دبیرکل سازمان ملل متحد مشغول به کار است. وی از سال 1995 تا 2002 نخست وزیر پرتغال و از 2005 تا 2015 در رأس کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان بوده است. گوترش در یکم ژانویه 2017، از سوی نمایندگان این مجمع به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد برگزیده شد.

مطابق روالی که وجود دارد، دبیر کل سازمان ملل از میان کشورهای عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس) انتخاب نخواهد شد. تا به امروز نامزد دیگری برای تصدی دبیرکلی سازمان ملل اعلام آمادگی ننموده است.

گوترش در دوره نخست تصدی خود با شیوع بیماری کرونا روبرو شد و بارها از نظام توزیع واکسن کرونا انتقاد کرد. دبیر کل سازمان ملل که پیش از این نیز از رویکرد کشورهای ثروتمند در فراوری، خرید و توزیع واکسن نقدها شدیدی مطرح نموده بود و گفته بود: بنابر این ملی گرایی و انحصارگرایی در واکسن اشتباه است. برای من واضح است که فراوری جهانی واکسن باید دوبرابر میزان فعلی گردد و برای این هدف ما احتیاج به همکاری کشورهای مختلف داریم که ظرفیت فراوری واکسن را داشته باشند.

وی در قبال موضوعاتی چون تنش زدایی بین یونان و ترکیه گام هایی را برداشته که تا حدی موثر بوده و طرفین جلساتی را با هم برگزار نموده اند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1517

به "حمایت شورای امنیت از انتخاب مجدد آنتونیو گوترش به عنوان دبیر کل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت شورای امنیت از انتخاب مجدد آنتونیو گوترش به عنوان دبیر کل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید