خبرنگاران صالحی: رسانه های مکتوب نیازمند پیوند با رسانه های دیجیتال هستند

به گزارش افق بسطام، تهران - خبرنگاران- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به مناسبت روز خبرنگار از روزنامه جام جم بازدید می کرد، گفت: آنچه می تواند رسانه های کاغذی را نجات بدهد این است که حس نمایند در دوره جدیدی قرار دارند و با رسانه های دیجیتال گره بخورند.

خبرنگاران صالحی: رسانه های مکتوب نیازمند پیوند با رسانه های دیجیتال هستند

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی بعداظهر امروز با حضور در روزنامه جام جم بیستمین سالگرد تاسیس این روزنامه و روز خبرنگار را به اهالی این رسانه مکتوب تبریک گفت.

صالحی تاکید نمود: حتما رسانه های دیجیتال باید با رسانه های مکتوب گره بخورند و در این پیوند نقطه های مزیت رسانه های کاغذی باید مورد توجه رسانه های دیجیتال قرار بگیرد و آن ها نیز به یاری خواننده رسانه مکتوب بیایند، بنابراین این شبکه باید شکل بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این بازدید با طرح این سوال که در ابتدای شکل گیری جام جم ابهاماتی مبنی بر پیروز شدن این رسانه مطرح بود، گفت: نوع کار و مجموعه ای که قدیمی ترها در آن حضور دارند می دانند که مسیری را که روزنامه جام جم در طول این 20سال طی نموده پاسخ این سوال را داده است.

وی ادامه داد: خیلی وقت ها در زندگی فردی و مدیریتی انسان همین سوال به ذهن می رسد، اما فراموش نکنیم گاهی سوال ها عظیم است اما اگر پاسخ های عظیم تری برای سوال پیدا کنیم از پس آن برمی آییم، در شروع کار جام جم به نظر می رسید صدا و سیما یک ریسک عظیمی را انجام می دهد و شاید نتواند از پس این کار بربیاید و این ایده به یک شکست عظیم تبدیل گردد. ولی اتفاقات این 20سال جام جم پاسخ تمام تردیدها را داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید نمود: 20سال زمان کمی نیست، گاهی یک اتفاق با یک نوع پمپاژ پول و سرمایه و هرچیز دیگری از منابع انسانی به شکل یک موج و حباب بالا می آید ولی اینکه بخواهد تدوام پیدا کند کار راحتی نیست، اینکه جام جم در این 20سال با وجود همه فراز و نشیب ها سرحال و بانشاط و موثر باقی مانده است نشان می دهد که این رسانه برای سوال عظیم خود یک پاسخ عظیم پیدا نموده است.

صالحی یادآور شد: بنده به عنوان مخاطب 20ساله جام جم به نظرم این روزنامه روش هایی را پیاده کرد که توانسته در این زمان طولانی پیروز باشد. یکی از بخش های قابل توجهی که در رسانه بخش سختی به شمار می رود این است که چگونه می توان وزین و محترم بود به این معنا که از زردنگاری و حاشیه به دور بود اما مقبولیت، تیراژ و گیشه را داشت.

وی اضافه نمود: روزنامه جام جم در این 20سال هم وزین و محترم و هم با مقبولیت و گستره مخاطب بالا داشته و این پاسخ همان سوالی است که چگونه جام جم می تواند پیروز باشد. بنابراین یک اتفاق می تواند رخ دهد در حالی که مدیوم آن تصویر را نداشته اما در جامعه خودش این ترکیب سازی و صندلی را داشته باشد. بیست سال زمان کمی نیست اما در عین حال عمر جوانانه است و نقطه جوانی جام جم هم در همین 20سال است و حتما شاهد روزهای بهتری برای این روزنامه خواهیم بود مخصوصا که نفس روح الله رجایی جان تازه ای به جام جم داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص شرایط سخت کاغذ برای روزنامه ها و شرایط خاص این رسانه ها نیز گفت: به نظر می رسد جام جم کمی سریع تر از زمان به سمت جلو حرکت کرد و باید این فرایند را ادامه دهد، زمانی که جام جم آنلاین راه افتاد خیلی از مجموعه ها شاید تصویرشان این نبود که آینده این رسانه به کدام سمت می رود زیرا هنوز تصویر هم صرفا فضای سایت بود و دسترسی به اینترنت ممکن نبود، چشم اندازه آینده فضای رسانه های غیرمکتوب مبهم بود، ولی جام جم به این فضا ورود پیدا کرد و به عنوان یک روزنامه کاغذی کار خود را کنار نگذاشت و توانست جام جم آنلاین را به عنوان مکمل قرار دهد.

صالحی بیان نمود: به نظر می رسد در ایران و سایر دنیا حتما رسانه های مکتوب باید بمانند همانگونه که کتاب همچنان به قوت خود باقی است، اما اگر رسانه های مکتوب مکمل های خود را پیدا ننمایند و به صورت شبکه ای آنها را به هم وصل ننمایند شکل حمایت های گلخانه ای آنها را نگه نمی دارد.

وی اعلام کرد: ممکن است در کوتاه مدت برای ایجاد همین شبکه های ارتباطی یاری هایی لازم باشد اما آنچه می تواند رسانه های کاغذی را نجات بدهد این است که حس نمایند در دوره جدیدی قرار دارند، حتما رسانه های دیجیتال باید با رسانه های مکتوب گره بخورند و در این پیوند نقطه های مزیت رسانه های کاغذی باید مورد توجه رسانه های دیجیتال قرار بگیرد و آنها نیز به یاری خواننده رسانه مکتوب بیایند، بنابراین این شبکه باید شکل بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: آنچه می تواند به این شبکه شکل بدهد ایده های پشت صحنه این اتفاق است، در حال حاضر در جام جم دیلی این موضوع اتفاق افتاده است، باید دید در این فضا چه ایده هایی می تواند به یاری جام جم مکتوب بیاید، یعنی شاخه های سه گانه امروز این روزنامه که متشکل از سایت، شبکه های اجتماعی و بخش مکتوب است چگونه می تواند به هم متصل بشوند که حافظ رسانه کاغذی باشند.

صالحی در خاتمه گفت: به نظر می رسد ایده های محتوایی این اتفاق است که می تواند رسانه های مکتوب را حفظ کند و هر رسانه ای که بتواند شبکه های موازی خود را شکل بدهد می تواند امنیت دائمی تری داشته باشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 972

به "خبرنگاران صالحی: رسانه های مکتوب نیازمند پیوند با رسانه های دیجیتال هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صالحی: رسانه های مکتوب نیازمند پیوند با رسانه های دیجیتال هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید