خواص نوشابه برای اسهال ، تاثیر نوشابه برای اسهال بزرگسالان و بچه ها

به گزارش افق بسطام، آیا نوشابه برای اسهال خوب است؟ شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که در زمان اسهال داشتن، نوشیدنی های نوشابه های گازدار مثل سودا، کوکا، اسپرایت و حتی دلستر، چه تاثیری بر درمان یا تشدید این اختلال سلامتی دارد. ممکن است بعضی دوستان یا نزدیکانتان توصیه نمایند که وقتی اسهال دارید نوشابه بخورید ولی آیا واقعا نوشابه برای اسهال خوب است؟ این مقاله از در را به آنالیز این موضوع اختصاص خواهیم داد.

خواص نوشابه برای اسهال ، تاثیر نوشابه برای اسهال بزرگسالان و بچه ها

چرا می گویند نوشابه برای اسهال خوب است؟

این که واقعا نوشابه برای خوب است یا خیر، بحث دیگری است ولی علت اینکه بعضی افراد مخصوصا افراد مسن نوشیدن کولا یا نوشابه را به عنوان راهی برای درمان اسهال توصیه می نمایند، به این علت است که این نوشابه به خاطر شیرین بودن، باعث می شود قند بدن تامین شود و آب از دست رفته بدن را برگرداند.

بر اساس بعضی از نسخه های تجویزی، نوشیدنی گازدار معروف، کوکاکولا می تواند به جایگزینی سریع بعضی از مواد مغذی از دست رفته مورد احتیاج بدن یاری کند، به این معنی که می تواند گزینه خوبی برای مواجهه با مسائل روده باشد. بعلاوه قند موجود در کولا می تواند به پر کردن ذخایر گلوکز یاری کند.

البته توصیه می شود که نوشیدنی های گازدار مثل کوکاکولا، پپسی یا سایر مارک های کوکاکولا را با آب آشامیدنی ترکیب کنید تا مطمئن شوید که به علت اسهال دچار کم آبی نمی شوید. در حالت کلی معمولا باور عمومی بر این است که با خوردن نوشابه بدن به حالت تعادل برمی شود. اما آیا واقعا چنین اتفاقی با خوردن نوشابه در زمان اسهال می افتد؟

نوشابه و تاثیر آن بر درمان اسهال

علیرغم مزایای بالقوه مصرف کوکاکولا در هنگام اسهال، از قلم نیاندازید که حتی اگر نوشیدن نوشابه سیاه، کمی احساس بهتری در شما ایجاد کند، علائم اسهال را متوقف نخواهد کرد. اگر اسهال ادامه داشت و فکر می کنید ممکن است دچار کم آبی بدن شده باشید، توصیه می شود در پی مشاوره پزشکی باشید.

در واقعیت بدن بعد از اسهال، دچار کم آبی می شود و قند و نمک خون هم کاهش پیدا می نماید. هر چند نوشابه می تواند قند بدن را تامین کند و حتی این مقدار قند معمولا بیش از مقدار احتیاج بدن است، اما نوشابه نمی تواند نمک خون را بالا ببرد. به همین دلیل تعادل الکترولیت بدن از بین می رود.

در نتیجه هر چند بعضی افراد نوشیدن نوشابه کوکا یا نوشابه سیاه را به عنوان راه درمان اسهال توصیه می نمایند ولی بر اساس تحقیقات تازه، نوشیدن نوشابه در دوران اسهال، به خاطر محتوای قند و کافئین بالا می تواند به تشدید اسهال منجر شود و شرایط را مخصوصا در بچه ها، وخیم تر کند.

بیشتر بخوانید: برترین خوراکی ها و نوشیدنی ها برای پیشگیری از اسهال

تاثیر کافئین نوشابه بر اسهال

کافئین یکی از مواد اصلی نوشابه یا کوکالا است که مصرف آن در دوران ابتلا به اسهال، باعث تشدید آن می شود. بر اساس تحقیقات به عمل آمده در زمینه اثبات تاثیر نوشابه بر اسهال، مصرف کافئین باعث می شود سرعت از دست دادن آب و نمک بدن افزایش بیشتری پیدا کند.

علاوه بر این کافئین می تواند ناراحتی معده شما را بدتر کند. کربنات موجود در نوشابه ها باعث باد کردن معده و ایجاد نفخ می شود و در عین حال فشار داخلی معده را افزایش می دهد. در نتیجه ترکیب فشار بالاتر معده و اثرات کافئین احتمال را بیشتر می نماید.

در زمان ابتلا به اسهال چه چیزی را جایگزین نوشابه کنیم؟

حتی اگر نوشابه های رژیمی یا نوشابه های بدون قند در دسترس دارید و بابت بدون قند بودن نوشیدنی تان خیالتان راحت است، اما از قلم نیاندازید که کافئین این نوشیدنی، سر جای خودش باقی است. پس به جای نوشیدن نوشابه کوکا سیاه برای اسهال، به سراغ نوشیدنی هایی بروید که سدیم (نمک) و پتاسیم دارند.

در زمان ابتلا به اسهال آب بنوشید

بیماران مبتلا به اسهال، برای جبران مایعات از دست رفته باید آب و مایعات شفاف بنوشند. نوشیدن حداقل 8 تا 10 فنجان مایعات در روز به حفظ سطح مایعات یاری می نماید. اضافه کردن کمی نمک و شکر به آب باعث می شود سطح الکترولیت بدن به تعادل برسد.

بنابراین برای سرعت بخشیدن به روند بهبود می توانید از کمی شکر و نمک افزوده شده به آب هم یاری بگیرید. برای خرید ، و می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

نوشیدنی های فاقد کافئین

اگر در نگه داشتن مایعات مشکل دارید، سعی کنید تکه های کوچک یخ را بمکید و جرعه های کوچک آب بنوشید. بعلاوه می توانید نوشابه های بدون کافئین مانند اسپرایت، سون آپ یا زنجبیل بنوشید.

از قلم نیاندازید که نوشابه های شفاف و بدون کافئین اثر مطلوب تری بر درمان ناراحتی های دستگاه گوارش و معده دارند. بعلاوه عصاره یا آب میوه ها و سبزیجات، به خاطر محتوای بالای فیبر و از آنجایی که سدیم متعادلی دارند، توصیه می شوند.

برای خرید انواع مثل کوکا سیاه، سون آپ، اسپرایت و می توانید از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

آبمیوه های طبیعی و نوشیدنی های ورزشی

آبمیوه های طبیعی و نوشیدنی های مخصوص ورزش، به خاطر به تعادل رساندن الکترولیت بدن، به عنوان جایگزین مناسب برای نوشابه محسوب می شوند. علاوه بر این، اگر نوشابه هایی را پیدا کردید که کافئین ندارند، می توانید با کوکا جایگزین کنید.

نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت، برترین راه برای جلوگیری از کم آبی بدن هستند. برای خرید می توانید از فروشگاه های همیشه تخفیف به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

چای کمرنگ بنوشید

یکی دیگر از نوشیدنی های مناسب برای جایگزینی با نوشابه سیاه برای اسهال، است. چای کمرنگ کافئین بسیار کمی دارد و به برطرف عطش ناشی از اسهال هم یاری می نماید. می توانید انواع را از فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی بخرید.

بعضی فرآورده های شیر

فرآورده های شیری خاصی وجود دارد که در صورت ابتلا به اسهال می توان آنها را مصرف کرد. این فرآورده ها شامل موارد زیر می شوند:

شیر بدون لاکتوز، مانند شیر لاکتید، لاکتیز یا شیر سویا

ماست تهیه شده با شیر کم چرب (ساده، وانیل، کاپوچینو یا با طعم هلو)

پنیر، مانند پنیرهای سفت با شیر کم چرب

دسرهایی مانند پودینگ یا کاستارد که پخته شده یا با شیر کاهش یافته لاکتوز درست می شوند.

با این حال، مطمئن شوید که از محصولات و فرآورده های حاصل از شیر که در زیر به آن ها اشاره شده است، اجتناب می کنید:

شیرهایی مانند شیر سفید معمولی یا شکلاتی

ماست با دانه هایی مانند تمشک یا توت فرنگی یا ماست های تهیه شده با شیر پرچرب

پنیر، مانند پنیر با پنیر پر چرب یا پنیر با دانه، مانند زیره سیاه

دسرهایی مانند شربت، کیک، کلوچه، بستنی، پودینگ معمولی و کاسترد

، ، و و را از از فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی بخرید.

بیشتر بخوانید: فهرست خوراکی های ممنوع برای اسهال

نوشابه و درمان اسهال بچه ها

شاید بچه ها بیش از بزرگسالان به خوردن نوشابه علاقه نشان دهند و به خاطر شیرین و گازدار بودن این نوشیدنی، آن را به داروهای مفید برای درمان اسهال، ترجیح دهند. اما این موضوع که نوشابه برای اسهال مفید نیست، در خصوص بچه ها بیشتر صدق می نماید.

بچه ها علاوه بر مایعات مفید و بدون کافئین، با مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات پیچیده مثل نان، برنج، گندم، غلات، گوشت بدون چربی، ماست، میوه و سبزیجات سریع تر بهبود پیدا نمایند.

هنگامی که به اسهال دچار می شوید یا حتی در طول دوران بهبودی، باید از خوردن بعضی غذاها اجتناب کنید. چون این غذاها می توانند سیستم هاضمه را تحریک نموده و اسهال را تشدید یا طولانی نمایند. غذاهایی که باید هنگام اسهال از آنها اجتناب کنید، شامل موارد زیر می شوند:

قهوه، نوشابه و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین

شیرین نماینده مصنوعی نظیر سوربیتول

شیر و محصولات لبنی (مثل نوشیدنی های پروتئینی بر پایه شیر)

غذاهای سرخ شده، چرب و پر روغن

غذاهای ادویه دار

گوشت گاو

ماهی ساردین

سبزیجات خام

پیاز

ذرت

ریواس

مرکبات

میوه هایی مثل آناناس، گیلاس، انجیر و توت

بعلاوه از نوشیدن نوشیدنی های بسیار گرم یا سرد خودداری کنید چون ممکن است اسهال را تشدید کند و باعث گرفتگی عضلات شود.

، ، ، و انواع و بدون چربی را می توانید به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنی از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی بخرید.

سوالات متداول

آیا نوشابه برای درمان اسهال مفید است؟

هر چند بعضی افراد نوشیدن نوشابه کوکا یا نوشابه سیاه را به عنوان راه درمان اسهال توصیه می نمایند ولی بر اساس تحقیقات تازه، نوشیدن نوشابه در دوران اسهال، به خاطر محتوای قند و کافئین بالا می تواند به تشدید اسهال منجر شود و شرایط را مخصوصا در بچه ها، وخیم تر کند.

کافئین چه تاثیری بر اسهال دارد؟

مصرف کافئین باعث می شود سرعت از دست دادن آب و نمک بدن افزایش بیشتری پیدا کند. علاوه بر این کافئین می تواند ناراحتی معده را بیشتر کند و موجب بروز نفخ، باد شکم و فشار شود.

منابع: medicinenet / megainteresting/ livestrong

منبع: افق کوروش
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 2058

به "خواص نوشابه برای اسهال ، تاثیر نوشابه برای اسهال بزرگسالان و بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص نوشابه برای اسهال ، تاثیر نوشابه برای اسهال بزرگسالان و بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید