سامان دهی خانه فتح الله اف و عرصه ارک علیشاه تبریز

به گزارش افق بسطام، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از سامان دهی عرصه تاریخی ارک علیشاه و خانه فتح الله اف تبریز اطلاع داد.

سامان دهی خانه فتح الله اف و عرصه ارک علیشاه تبریز

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه سامان دهی عرصه تاریخی و باستانی آرک علیشاه تبریز در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است، ادامه داد: با توجه به گودبرداری های انجام گرفته در تابستان 95 در عرصه ارک علیشاه و وجود آثار و شواهد تاریخی و لایه های باستانی، اقدامات اجرایی و کاوش های اولیه علمی و باستان شناسی در این مکان شروع شد.

آبدار با اشاره به اینکه محل گودبرداری در بخش جنوبی خانه تاریخی فتح الله اف و شمال غربی عرصه آرک علیشاه قرار گرفته بود، بر ضرورت ساماندهی و حفظ محوطه و عرصه قانونی این خانه تاریخی تاکید نمود و گفت: مرمت و ساماندهی عرصه جنوبی این خانه که با بخش شمال غربی عرصه آرک علیشاه همپوشانی دارد طبق اصول و ضوابط میراث فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفته است.

او ادامه داد: در حال حاضر مرمت نما و جداره جنوبی خانه تاریخی فتح الله اف شروع و طبق برنامه ریزی های این اداره کل ادامه خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اضافه نمود: عملیات ساماندهی عرصه ارک علیشاه طی 4 فاز عملیاتی خواهد شد که در فاز نخست این پروژه آماده سازی و پاک سازی زوائد بصری محوطه، در فاز دوم حفظ و نگه داری فنی آثار مکشوفه و در فاز سوم این پروژه شاهد مرمت، احیا حیاط خانه مذکور و محوطه تاریخی آرک با استفاده از مصالح متناسب خواهیم بود.

او در ادامه احیای حیاط و تکمیل مرمت بخش شمال غربی عرصه آرک علیشاه را مرحله خاتمهی پروژه ساماندهی عرصه ارک علیشاه بیان کرد و گفت: پس از اتمام مراحل اولیه و بخش جنوبی حیاط خانه فتح الله اف، محدوده ارک علیشاه برای بازدید گردشگران به طور کامل مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

آبدار در خاتمه گفت: این اداره کل در راستای صیانت و افزایش پایداری بنای تاریخی آرک که نماد مقاومت مردم آذربایجان است، دو برنامه کوتاه و بلندمدت زیر نظر کارشناسان خبره و شورای فنی استان تدوین و در برنامه اجرایی خود قرار داده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 142

به "سامان دهی خانه فتح الله اف و عرصه ارک علیشاه تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامان دهی خانه فتح الله اف و عرصه ارک علیشاه تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید