سرنوشت کنکور 99 در هاله ای از ابهام، آیا کنکور سراسری برگزار می شود؟!

به گزارش افق بسطام، تعطیلی مدارس و مشخص نبودن پایان سال تحصیلی زمان برگزاری کنکور 99 را با هاله ای از ابهام روبرو کرده است.

سرنوشت کنکور 99 در هاله ای از ابهام، آیا کنکور سراسری برگزار می شود؟!

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، شیوع ویروس کرونا باعث شده مدارس و دانشگاه ها تعطیل شوند و تعطیلی ادامه مدارس زمان خاتمه سال تحصیلی را با ابهام روبرو کرده است این ابهام زمان برگزاری کنکور را نیز با مشکل روبرو کرده است چراکه حدود نیمی از داوطلبان کنکور سال آخر هستند و قبل از پذیرفته شدن در کنکور باید تحصیل خود را به اتمام برسانند.

همین امر سبب شده تا سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اظهارنظری اعلام کند که تنها مبحثی که در جلسات پیش از عید و پس از آن به صورت مجازی و حضوری میان مسئولان و کنندگان صورت گرفت و بحث سلامتی دانش آموزان بوده است. این مساله به قدری مهم است که کنکور هم باید تحت شعاع سلامتی دانش آموزان قرار گیرد.

موسسات کنکوری و افزایش تب کنکور

حمایت میرزاده موسسات کنکوری را مسبب افزایش تب کنکور در کشور دانست و اینکه این موسسات باعث شده اند کنکور برای عده ای از سلامتی دانش آموزان مهمتر باشد. وی افزود: آنهایی که کنکور را به این مرحله رساندند که در عرض چند ساعت تلاش 12 سال تحصیل را ارزیابی کنند، بدانند که باید شیوه کنکور تغییر کند. این شیوه درستی نیست که بخواهیم هزاران نفر را در یک سالن جمع کنیم و سپس میزان علم خبرنگارانن را بسنجیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی زمان برگزاری کنکور را به سال تحصیلی مدارس گره زد و گفت: با توجه به وجود کرونا در کشور، تا زمانی که آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه ها را مشخص نکردیم، طبیعتا راجع به تاریخ دقیق کنکور هم نمی توان چیزی گفت. با این شرایط در تاریخ مشخص شده، امکان برگزاری کنکور نیست و این آزمون باید به تعویق بیافتد.

زمان مناسب حذف کنکور

وی خواستار حذف کنکور براساس قانون شد و افزود: باید قانون کنکور که مصوبه مجلس است به درستی اجرا شود، اما موسسات کنکور آنقدر فضا را آلوده کرده اند که نگذاشتند قانون مجلس به درستی اجرا شود. البته سازمان سنجش نیز باید اهتمام لازم را داشته باشد. طبق قانون مجلس؛ بهتر است کنکور بر اساس سوابق تحصیلی دانش آموز باشد نه دو ساعت تست زدن. به این خاطر در آن قانون گفته شده که حداقل 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها باید بر اساس سوابق تحصیلی باشد، بنابراین خلاء قانونی برای کنکور وجود ندارد.

میرزاده گفت: اگر به هر دلیلی شرایط برای برگزاری کنکور فراهم نشد، در خصوص کنکور قانون وجود دارد و می توان بر اساس سوابق تحصیلی اختیارات لازم را به همه دانشگاه ها داد، بسیاری از کشورها پیشرفته دنیا به همین شیوه دانشجو می پذیرند؛ یعنی دانشجو سوابق خود را ارائه می دهد و بعد پذیرش می گیرد. آنچه که الان اهمیت دارد سلامت فرزندان این کشور است و تا زمانی که سلامت خبرنگارانن تضمین نشده کنکور یا هر گونه آزمونی که بخواهد تجمعی در آن ایجاد شود، قطعا از سوی ستاد ملی کرونا مورد تایید نخواهد بود.

وی همچنین در واکنش به اینکه این مساله می تواند پذیرش در رشته های تراز بالا را دچار چالش کند، گفت: هر دانشگاه برترمی تواند برای خودش یک شاخص هایی را تعریف کند. باید به دانشگاه ها اختیاراتی بدهیم و هر دانشگاهی بر اساس ظرفیتش دانشجو بپذیرد. نکته مهم تر این است که دانشگاه ها قبل از اینکه دانشجو پذیرش کنند باید نیاز جامعه را در نظر داشته باشند.

از آنجائیکه ماجراهای کنکور برای بسیاری مهم است و این آزمون بیش از یک میلیون شرکت کننده دارد، وزیر علوم را ناگزیر که پاسخ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را بدهد. منصور غلامی در پاسخ به اینکه آیا امکان برگزار نشدن این آزمون وجود دارد یا خیر، گفت: کنکور در تابستان برگزار می شود، اظهارنظر هنوز زود است.

حتما کنکور برگزار می شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عدم برگزاری کنکور دانشگاه ها زیر ساخت لازم برای جذب دانشجو را در رشته های تراز را بالا دارند، اطمینان داد که راهی جز برگزاری کنکور وجود ندارد و جایگزین مورد قبول مشخص نشده است.

وی در ادامه با اشاره به جذب دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی گفت: در شرایط عادی هم بخش قابل توجهی از رشته های دانشگاهی از طریق بررسی سوابق تحصیلی صورت می گیرد و در سال جاری نیز این امکان وجود دارد.

غلامی تاکید کرد: باید تلاش شود که با اطلاع رسانی کارشناسی شده، تعداد بیشتری از داوطلبان ورود به دانشگاه، متقاضی ورود از طریق سوابق تحصیلی خود باشند.

وی افزود: امیدواریم تا زمان برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها مشکل ناشی از شیوع بیماری کرونا برطرف شود.

خاتمه امتحانات پایه دوازدهم و کنکور

البته در این میان وزارت آموزش و پروش نیز در موضوع کنکور ذینفع است و به گفته علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش؛ کنکور باید دو هفته تا 20 روز بعد از خاتمه امتحانات پایه دوازدهم، برگزار شود.

وی افزود: کنکور بعد از خاتمه امتحانات پایه دوازدهم دانش آموزان برگزار می شود و برای همین کنکور تابعی از بازگشایی مدارس است و حدس می زنیم خردادماه ایام امتحانات باشد و با توجه به شرایط پیش آمده، به نظر می آید امتحانات تا بخشی از تیرماه ادامه پیدا کند.

به نظر می رسد حتی اگر کنکور 99 برگزار شود با جابه جایی روبرو شود و هنوز نمی توان درباره اجرا و عدم اجرای آن نظر داد. براساس برنامه زمانی پیش بینی شده قرار بود 12 و 13 تیرماه برگزار شود که احتمالا با اتفاقات جدید این زمان تغییر خواهد کرد.

خاتمهی پیام/4040/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 764

به "سرنوشت کنکور 99 در هاله ای از ابهام، آیا کنکور سراسری برگزار می شود؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت کنکور 99 در هاله ای از ابهام، آیا کنکور سراسری برگزار می شود؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید