طرز تهیه مربای پوست پرتقال مجلسی خوشمزه در خانه

به گزارش افق بسطام، یکی از میوه های جذاب و پرطرفدار و البته پر خاصیت در فصل پاییز پرتقال است. این میوه به حدی خاصیت دارد که از آن در تهیه دسر، غذا و درمان سرماخوردگی نیز استفاده می گردد؛ برای مثال خورش پرتقال و یا مربای پوست پرتقال که بسیار معروف و خوشمزه هستند! مربای پوست پرتقال با پوست تازه و یا با پوست خشک شده پرتقال تهیه می گردد. در این مطلب دو روش تهیه این مربای پاییزی خوشمزه را بخوانید.

طرز تهیه مربای پوست پرتقال مجلسی خوشمزه در خانه

طرز تهیه مربای پوست پرتقال خوشمزه

مواد لازم
پوست پرتقال تازه1 کیلوگرم
شکر1.5 کیلوگرم
آب1.5 لیتر
آب لیمو2 قاشق غذا خوری

مراحل طرز تهیه مربای پوست پرتقال رولی

  • پوست پرتقال را به صورت هلالی برش بزنید سپس تمیز کنید (با چاقو مقداری از گوشت سفید پوست پرتقال را جدا کنید تا پوست پرتقال نازک گردد) ، پوست های پرتقال را رول کنید و با خلال چوبی محکم نمایید.
  • سپس رول ها را در قابلمه حاوی آب سرد ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. هنگامی که آب جوش آمد پس از پنج دقیقه آن را آبکش کنید
  • این عمل را سه بار تکرار نمایید سپس رول ها را در قابلمه ریخته و روی آن آب سرد بریزید و بگذارید تا 24ساعت بماند. هر 3 تا 4 ساعت یک بار آن را عوض کنید تا تلخی پوست پرتقال گرفته گردد(توجه داشته باشید که عطر پرتقال به طور کامل از بین نرود).
  • آب و شکر را در قابلمه ای عظیم ریخته روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش آید و شکر حل گردد. رول ها را به آب و شکر بیفزایید و بگذارید تا به آرامی بجوشد و پوست پرتقال شفاف گردد.
  • در خاتمه آبلیمو را اضافه کنید و سپس خلال ها را از رول ها خارج نموده و بگذارید شربت غلیظ گردد. حرارت را خاموش کنید و بگذارید تا مربا سرد گردد. مربا را در ظرف تمیزی بریزید، به طوری که شربت کاملا روی پوست پرتقال را بپوشاند، و آن را در جای خنک نگهداری کنید.

نکته: طرز تهیه مربای پوست پرتقال خلالی یا به شکل گل نیز به همین روش است و تنها تفاوت ظاهری با هم دارند.

طرز تهیه مربای پوست پرتقال و هویج

مواد لازم
هویج خلالی2 لیوان
پوست پرتقال خلالی 2 لیوان
شکر5 لیوان
آب3 تا 4 لیوان
چوب دارچین چند تکه
جوهر لیمو نصف قاشق چایخوری

دستور تهیه مربای پوست پرتقال تازه و هویح

  • هویج ها را پوست گرفته و به صورت خلالی برش می زنیم.
  • سفیدی های پوست پرتقال را به یاری چاقو جدا نموده و فقط بخش نارنجی رنگ را به یاری قیچی و به صورت خلالی برش می زنیم.
  • مقداری آب روی حرارت قرار میدهیم تا به نقطه جوش برسد.
  • پوست پرتقال ها را داخل آب جوش ریخته و بعد از گذشت 3 دقیقه از روی حرارت برداشته و داخل سبد میریزیم و با آب سرد آبکشی میکنیم. این مرحله را3 تا 5 بار انجام میدهیم تا تلخی پوست پرتقال به خوبی گرفته گردد.
  • بعد آب و شکر را روی حرارت قرار میدهیم تا به جوش آید و شکر حل گردد.
  • هویج را به شربت اضافه نموده و 15 دقیقه زمان میدهیم تا هویج کمی بپزد.
  • بعد پوست پرتقال های آبکشی شده را به مربا اضافه می کنیم.
  • بعد از گذشت حدود 1 ساعت مربا آماده است.
  • چوب دارچین و جوهرلیمو را اضافه می کنیم و بعد از 5 دقیقه مربا را از روی حرارت برمیداریم.

    ✔ ضروری است سفیدی های پوست پرتقال را کامل بگیریم و چند بار پوست ها را بجوشانیم و آبش را عوض کنیم، وگرنه طعم مربا به تلخی میزند.

مهم ترین خواص پوست پرتقال چیست؟

  • پوست پرتقال حاوی فلاونوئیدی موسوم به هسپریدین است که به کاهش میزان کلسترول خون و فشار خون یاری می نماید. این پوست همچنین خاصیت ضد التهابی دارد. یعنی اگر بیماری های قلبی در اثر التهاب به وجود آمده باشند از پوست پرتقال برای درمان آنها می توان استفاده کرد. به تازگی نقش هسپریدین در پیشگیری از کرونا نیز به اثبات رسیده است. هسپریدین گیرنده های کرونا را می بندد و از ابتلا به کرونا جلوگیری می نماید!
  • از دیگر مواد موجود در پوست این میوه باید به فلاون (ماده شیمیایی بی رنگ و متبلور) پلیمتوکسیلات اشاره نمود که سبب کاهش میزان کلسترول خون می گردد. این ماده بسیار بهتر از داروهایی عمل می نماید که توسط پزشکان تجویز می گردد.
  • شاید جالب باشد بدانید این پوستی که همواره دور می اندازید و به آن بی توجه هستید یکی از بهترین گزینه ها برای رسیدن به تناسب اندام بشمار می رود. پرتقال به طور کلی کالری بسیار کمی دارد و به همین خاطر بسیار خوب است که آن را به رژیم غذایی لاغری خود آن را اضافه کنید. همچنین این میوه مملو از فیبر خوراکی است که می تواند میزان اشتهای فرد را کنترل کند.
  • پوست پرتقال حاوی ویتامین C است که در سوزاندن چربی نقش مهمی ایفا می نماید.
  • موادی همچون لیمونین، دیکانال و سیترال موجود در پوست پرتقال برای تقویت بینایی و سلامت چشم ها بسیار مفید است. همچنین خاصیت ضد التهابی دارد که با عفونت مبارزه نموده و به تقویت بینایی می پردازد.

سخن آخر

امیدواریم این مربای خوشمزه پاییزی را در منزل تهیه کنید و از خواص آن بی بهره نمانید. اگر به تهیه مرباهای خانگی علاقه دارید، طرز تهیه مربای به که یکی دیگر از مرباهای پاییزی است را نیز در خبرنگاران بخوانید.

از قلم نیاندازید که شما می توانید نظرات و سوالات خود را در پایین همین صفحه با کارشناسان ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1451

به "طرز تهیه مربای پوست پرتقال مجلسی خوشمزه در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای پوست پرتقال مجلسی خوشمزه در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید