ورم معده رابانفخ اشتباه نگیریم

به گزارش افق بسطام، اتخاذ رژیم غذایی سالم، رعایت بهداشت غذایی، فعالیت فیزیکی مناسب و پرهیز از پرخوری و خوردن مواد مختلف باهم و استفاده از سبزیجات و میوه به مقدار کافی، پیشنهاداتی برای پیشگیری از سوء هاضمه است

ورم معده رابانفخ اشتباه نگیریم

ورم معده رابانفخ اشتباه نگیریم

تشخیص ورم معده و روده با پزشک است

امروزه با توجه به تغییر رژیم غذایی و توسعه زندگی ماشینی، مسائل گوارشی شیوع گسترده ای یافته است و از جمله مسائل گوارشی نفخ و احساس پری در معده و روده است که گاهی با ورم معده و روده اشتباه گرفته می گردد. این بیماری ممکن است در کوتاه مدت بروز کند یا در طولانی مدت علایم آن آشکار گردد.

تشخیص این بیماری برعهده پزشک معالج است تا با نمونه برداری و دیگر روش های تشخیصی التهاب معده و روده را شناسایی کند. از جمله عوامل بروز این بیماری ترشح بیش از حد اسید معده، کشیدن سیگار، مصرف غذاهای داغ و پر ادویه و استفاده از داروهای مسکن است.

با توجه به اهمیت درمان بیماری های دستگاه گوارش و اطلاع رسانی بیشتر به خوانندگان، با یکی از متخصصان این رشته پزشکی گفت وگویی نموده ایم که در ادامه می آید.دکتر محمدجواد احسانی اردکانی، فوق تخصص گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که معمولا ورم معده همراه با احساس تورم، پری و سنگینی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش است، می افزاید: در زبان عامیانه به این حالت ورم معده می گویند که در پزشکی به سوء هاضمه تعبیر می گردد.

ورم معده علت های مختلفی دارد؛ این اختلال که باعث ایجاد درد می گردد، گاه با زخم معده یا دوازدهه (اثنی عشر) و یا بیماری های دیگری همراه است. معمولا به هنگام تخلیه سریع معده یا ورود موادغذایی به آن ویا به علت حساس بودن اعصاب معده، به وجود می آید.

باید گفت علت زخم معده یا دوازدهه، وجود میکروب هلیکوباکتریاپیلوری یا مصرف قرص های مسکن است که با درمان های مناسب برطرف می گردد و علایم ورم بیمار بهبود می یابد. در مواردی ورم همراه با زخم نیست که از آن به سوء هاضمه غیرزخمی تعبیر می گردد که این عارضه شایع تر است.

از جمله علل بروز این عارضه اختلال حرکتی دستگاه گوارش یا حساس شدن گیرنده های حسی معده به هنگام کشش و اتساع معده پس از صرف غذاست.وی می افزاید: درمان این نوع اختلال کمی مشکل است.به افراد مبتلا به این بیماری رژیم های غذایی خاصی توصیه می گردد که براساس پاسخ گویی به درمان، مدت اتخاذ رژیم غذایی و درمان های غیراختصاصی تغییر می نماید.

ورم روده

این فوق تخصص گوارش با تاکید بر این که تشخیص ورم معده و روده بر عهده پزشک متخصص است، اضافه کرد: برای شناسایی باید نمونه برداری و آسیب شناسی بافت معده و روده انجام گردد که در صورت مشاهده التهاب در معده و روده، این بیماری تایید می گردد.وی درباره مشخصات بیماری ورم روده اضافه کرد: احساس تورم، نفخ و سنگینی در قسمت تحتانی که با تشخیص التهاب بافت روده همراه باشد، از علایم ورم روده است و تنها احساس درد و سنگینی دستگاه گوارش که به وسیله بیمار گزارش می گردد، برای تشخیص بیماری کافی نیست.

این فوق تخصص گوارش با بیان این که اگر بیماری زمینه ای وجود داشته باشد ممکن است سوء هاضمه عوارض خطرناکی داشته باشد، می افزاید: بعلاوه اگر زخم معده یا دوازدهه درمان نگردد عوارضی از قبیل خون ریزی به همراه دارد. در مواردی هم که ورم غیرزخمی است، اگر چه عوارض خطرناکی ندارد اما بیمار در طول زندگی خود همیشه احساس ناراحتی معده خواهد نمود.وی با اشاره به این که گاهی علایم روده تحریک پذیر هم همراه با تورم و احساس سنگینی در قسمت تحتانی شکم است که با دفع، شرایط بیمار بهتر می گردد اضافه کرد: در هر صورت تشخیص التهاب بر عهده پزشک معالج است و صرفا به وسیله علایم نمی توان به بیماری پی برد.

مصرف لبنیات در برخی موارد باعث ورم معده می گردد

برخی افراد به علت کمبود آنزیم لاکتاز پس از مصرف لبنیات دچار تورم و نفخ می شوند. در واقع این افراد آنزیمی را که قند شیر را بشکند، ندارند و شیر در روده باریک جذب نمی گردد و پس از واردشدن به روده بزرگ به وسیله باکتری های موجود در روده تخمیر می گردد و گاز فراوری می نماید.

این افراد پس از مصرف شیر یا فرآورده های شیری مانند بستنی، خامه و ... دچار نفخ شکم می شوند. به این افراد توصیه می گردد از شیر کم لاکتوز و یا ماست، دوغ که قند آن تخمیر شده است استفاده نمایند. البته می توان از قرص های جایگزین آنزیم لاکتوز قبل از مصرف لبنیات، استفاده کرد.

و رم معده وروده بر جذب و هضم غذا تاثیری ندارد

همان طور که گفتیم برخی افراد تنها احساس نفخ می نمایند که با ورم معده و روده اشتباه گرفته می گردد، در این موارد نفخ و ورم بر جذب و هضم غذا تاثیری ندارد و فقط باید با رعایت نکات تغذیه ای از بروز نفخ پیشگیری کرد. در موارد نادری فرد بیماری زمینه ای دارد که باعث می گردد جذب و هضم موادغذایی به خوبی انجام نگردد.این افراد با مصرف برخی از موادغذایی دچار احساس نفخ و سنگینی شکم می شوند.

اما اگر فردی بیماری زمینه ای و علایم خاصی نداشته باشد سوء هاضمه در وی به شکل نفخ و احساس پری شکم ظاهر می گردد که بر جذب و هضم غذا تاثیری ندارد.

احتیاج به جراحی

وی بااشاره به این که در موارد خاص بیمار احتیاج به جراحی پیدا می نماید، می افزاید: اگر بیمار زخمی دارد که با درمان های طبی بهبود نیافته است و یا اختلالات گوارشی وی به انسداد روده یا بیماری دیگری منجر گردد که با دارو برطرف نگردد، احتیاج به جراحی پیدا می نماید. در غیر این صورت مسائل بیمار با درمان های طبی برطرف می گردد و احتیاج به جراحی پیدا نمی نماید.

پیشگیری

وی برای پیشگیری از سوء هاضمه این پیشنهادها را ارائه می دهد: اتخاذ رژیم غذایی سالم، رعایت بهداشت غذایی، فعالیت فیزیکی مناسب و پرهیز از پرخوری و خوردن مواد مختلف باهم و استفاده از سبزیجات و میوه به مقدار کافی.

پرهیز غذایی

اردکانی می افزاید: مصرف میوه و سبزیجات تازه برای دستگاه گوارش مفید است و مسئله ای ایجاد نمی نماید. موادغذایی باعث زخم معده یا روده نمی گردد بلکه نفخ و پری شکم، باعث رنج بیمار می گردد.برترین رژیم را خود بیمار تشخیص می دهد. در صورتی که با مصرف میوه یا موادغذایی مسئله ای ایجاد گردد می توان برای مدت کوتاهی مقدار مصرف آن را کم کرد و به تدریج افزایش داد.

علایم حاد

اگرچه افراد زیادی سال های سال با علایم سوء هاضمه زندگی می نمایند اما اگر عوارض پیش رونده باشد باید این بیماری را جدی گرفت. اگر بیمار دچار کاهش وزن گردد، بی اشتها باشد یا احساس کند غذا در قسمتی از مری یا معده گیر نموده است یا بیمار دچار کم خونی گردد، سابقه فامیلی بیماری های گوارشی را داشته باشد یا خون ریزی معده داشته باشد وسن او هم بالای 45سال باشد، باید سوء هاضمه را جدی بگیرد.

منبع : روزنامه خراسان شماره انتشار 18064

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :sukhteh

منبع: راسخون
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1636

به "ورم معده رابانفخ اشتباه نگیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورم معده رابانفخ اشتباه نگیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید