چالش اشتغال غیربومیان در حوزه گلخانه ها و دامداری ها رفع شود

به گزارش افق بسطام، رئیس اتاق یزد ضمن ارائه آمارهای اقتصادی بر اساس شاخص های کشوری و استانی گفت: در طرح پایش محیط کسب وکار که با مشارکت 4686 بنگاه اقتصادی کوچک و بزرگ برگزار شده، سه مؤلفه غیرقابل پیش بینی بودن قیمت ها و مواد اولیه و بی ثباتی مقررات ناظر بر کسب وکار صنعتی و تولیدی و کشاورزی است.

چالش اشتغال غیربومیان در حوزه گلخانه ها و دامداری ها رفع شود

محمدرضا قمی، در چهل و چهارمین نشست شورای گفت وگوی استان یزد، اضافه نمود: از این سه مؤلفه، سیستان بلوچستان، کرمان و تهران ازنظر شاخص ها شرایط بسیار بدتری نسبت به سایرین داشتند و دراین بین بهترین محیط کسب وکار بر اساس این مؤلفه ها استان های آذربایجان غربی، زنجان و مرکزی است.

او شاخص محیط کسب وکار در یزد در بازه زمانی بهار سال 99 را 5.66. گفت و گفت: این شاخص نشان دهنده شرایط مثبت یزد نسبت به کل کشور دارد. البته ضمن اینکه در زمستان 98 شاخص استان 5.65 بوده که درمجموع، عملکرد مدیران و سیاست گذاران محدوده استان نسبت به شاخص کل کشور مثبت و شرایط یزد در این خصوص مناسب است.

رئیس اتاق یزد با بیان اینکه در ارزیابی ها کشاورزی نسبت به بخش های صنعت و خدمات شرایط بدتری دارد، گفت: کشاورزی نامناسب تر از دیگر بخش هاست و این جلسه به بحث کشاورزی اختصاص داده شده تا بتواند هم راستا با صنعت و خدمات جلو بیاید.

قمی اضافه نمود: شاخص موجودی مواد اولیه و لوازم خریداری شده یزد عدد 35.22 را نشان می دهد که بدترین زیرشاخص در روزهای گذشته است و بیشتر فعالان به شدت با کمبود مواد اولیه و لوازم موردنیاز روبرو هستند.

او در ادامه با بیان اینکه عدد شاخص کل صنعت 55.25 را نشان می دهد گفت: درمجموع فعالیت های صنعتی در تیرماه فرایند افزایشی نسبت به خردادماه داشته است و این یعنی تولید بیشتر بوده و کمبود مواد اولیه هم نشان دهنده فرایند صعودی تولیدات است.

رئیس اتاق یزد با بیان اینکه تقاضا نیز بر اساس شاخص ها کاهش یافته خواستار توجه جدی به این حوزه شد.

از اشتغال غیربومی حمایت نمی کنیم

استاندار یزد با بیان اینکه ارائه آمارهای کارشناسی با توجه به شاخص های اقتصادی اقدام مؤثری است، شرح داد: رویکرد ارائه آمار بر مبنای شاخص ها در جلسات شورای گفت وگو می تواند منجر به شناسایی مسائل و کمک به تسریع در حل آنها شود.

محمدعلی طالبی، سیاست استان را مبنی بر حمایت از اشتغال دامداری و گلخانه ها و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت های استان در حوزه منابع به خصوص آب گفت و گفت: این در حالی است که در بحث اشتغال این دو بخش به خصوص گلخانه ها بنا بر برخی از آمارها 70 تا 80 درصد از اشتغال این حوزه مربوط به اتباع بیگانه و غیربومی هاست.

استاندار یزد با گلایه از این شرایط در یزد و ضرورت رفع این مسئله اظهار کرد: شرایط در زمینه اشتغال افراد غیربومی شرایط خوبی نیست به طوری که چالش های اجتماعی ایجاد شده ناشی از این شرایط قابل کتمان نبوده و پتانسیل ایجاد چالش هایی را در حوزه امنیتی دارد.

او ادامه داد: چرا باید از بخشی حمایت کنیم که اشتغال آن برای استان نیست؟ چرا باید زمین و آب دولتی برای بخشی باشد که اشتغال آن برای ما نیست؟ تسهیلات را به چه منظوری باید به این حوزه اختصاص داد زمانی که علاوه بر ما، تبعات این چالش ها در وهله اول زمینه ساز ایجاد مشکل برای خود شما می شود؟

استاندار یزد با بیان اینکه بی توجهی به اشتغال اتباع و غیربومیان در حوزه گلخانه ها و دامداری ها می تواند منجر به ایجاد شرایط بد اجتماعی شود، گفت: این مسئله می تواند اعتراضات مردمی و اقداماتی از سوی مردم را به دنبال داشته باشد پس در کنار دولت، اتحادیه های دامداران و گلخانه داران نیز باید این مسئله را چالش بدانند و نسبت به رفع آن بکوشند.

او به مسائل و مسائل ایستگاه های جمع آوری شیر اشاره کرد و خواستار رفع هر چه سریع تر مسائل این بخش به خصوص به واسطه دامپزشکی استان در بازه کمتر از یک ماه شد.

طالبی به کشوری بودن مشکل نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: البته مسئولان در سطح کشور دستوراتی به منظور پیگیری و رفع آن صادر کرده اند اما ما نیز موظف به پیگیری استانی این مشکل هستیم.

او اضافه نمود: رفع مسائلی مانند حمل ونقل نهاده های دامی و ارائه تسهیلات و مسائل گلخانه ها، لازم است که فعالان این حوزه ها وارد عمل شوند از طرفی می توانند شرکتی را در این حوزه مانند نمونه های دیگر در بخش های مختلف استان راه اندازی کنند.

این مسئول با بیان اینکه تصورات اشتباهی در زمینه مسئول بودن دولت در قبال بازاریابی و صادرات شکل گرفته است، گفت: باید فعالان صنعت کشاورزی استان با افراد مربوطه شرکت هایی را ایجاد کنند و این مسائل را به پایان برسانند.

او به ضرورت ایجاد ساختارهایی برای تسهیل مسئله صادرات اشاره و شرح داد: این ساختار می تواند مسائل فنی صادرات و تولیدکنندگان بخش صادرات و کشاورزی را پیگیری و فعالان را به پایانه های صادراتی وصل کند که البته دراین باره پیشگامان اعلام آمادگی کرده و خوب است که سایر پیشنهاد ها نیز در قابل مصوبات ابلاغ شود.

کشاورزی در بخش صدور مجوزها چالاک شود

مسعود عظیمی، معاون امور اقتصادی استاندار یزد با اشاره به ضرورت ایجاد شهرک های گلخانه ای در کمک به رفع بخشی از دغدغه های تأمین آب و مدیریتی، گفت: باید مجتمع های دامداری و گلخانه ها کنار هم باشند.

او در مورد مسائل نهاده های دامداران نیز شرحاتی را ارائه کرد و گفت: بخش خصوصی زراعت، گلخانه و دامداری ها باید کنار هم قرار بگیرند تا مسائلشان را حل وفصل کنند.

این مسئول به مسائل بخش کشاورزی و کند بودن در صدور مجوزهای سرمایه گذاری اشاره و شرح داد: مقرر شده است تا این بخش فرایند صدور مجوزها را کوچک و چالاک شود مشروط بر اینکه این مه خواسته و مطالبه سازمان جهاد کشاورزی هم باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 996

به "چالش اشتغال غیربومیان در حوزه گلخانه ها و دامداری ها رفع شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش اشتغال غیربومیان در حوزه گلخانه ها و دامداری ها رفع شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید