چین و آمریکا 75 درصد بازار تسلیحات دنیا را در دست دارند

به گزارش افق بسطام، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، موسسه تحقیق درباره صلح استکهلم، سیپری در گزارشی خاطرنشان کرد: شرکت های چینی و آمریکایی در سال 2019 سلطه اصلی را بر بازار تسلیحات دنیا داشته و بیش از 75 درصد فروش اسلحه را انجام داده اند.

چین و آمریکا 75 درصد بازار تسلیحات دنیا را در دست دارند

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

بر اساس این گزارش، از 25 شرکت عظیم فعال در بازار تسلیحاتی دنیا در سال 2019، 12 شرکت آمریکایی بودند که 61 درصد فروش تسلیحات و ادوات نظامی را انجام دادند، حال آن که سهم شرکت های چینی در این زمینه 15.7 درصد بوده است.

سیپری می گوید که چهار شرکت چینی برای نخستین بار وارد این فهرست شده اند. فروش تسلیحات توسط این 25 شرکت تسلیحاتی عظیم دنیا با هشت و نیم درصد رشد به 361 میلیارد دلار رسیده است.

دو شرکت روسی آلماز آنتی با قرار دریافت در رده پانزدهم و یونایتد شیپ بیلدینگ در رده بیست و پنجم، وارد لیست 25 شرکت عظیم تسلیحاتی دنیا شده اند.

سیپری می گوید که فروش این شرکت ها در سال 2019 نسبت به سال پیش از آن کاهش نشان می دهد ولی چهار درصد کل فروش تسلیحات دنیا را به خود اختصاص داده اند.

فروش تسلیحات توسط سومین شرکت روسی یعنی یونایتد ایرکرافت، حدود 1.3 میلیارد دلار افت کرد و به همین دلیل از فهرست 25 شرکت برتر تسلیحاتی دنیا در سال 2019 خارج شده است.

پنج شرکت برتر فهرست سپیری جملگی شرکت های آمریکایی هستند که عبارتند از: لاکهید مارتین، بوئینگ، نورثروپ گرومان، ریتئون و جنرال داینامیکز.

شرکت های چینی آویک، سی ای تی سی و نورینکو در رده های ششم، هشتم و نهم قرار دارند. بر اساس این گزارش، شرکت بریتانیایی بی آ ای در رده هفتم است.

به گفته سیپری، ایالات متحده آمریکا دهه هاست که بر بازار تسلیحاتی دنیا سلطه دارد ولی شرکت های چینی در سال 2019 توانستند فروش خود را پنج درصد افزایش دهند.

بر اساس این گزارش، یک شرکت خاورمیانه ای برای نخستین بار توانسته است که وارد فهرست 25 کمپانی برتر تسلیحاتی گردد. این شرکت ای دی جی ای نام داشته و متعلق به امارات متحده عربی است که وارد این فهرست شده است. این شرکت در سال 2019 از ادغام 25 موسسه دفاعی شکل گرفت.

موسسه تحقیق درباره صلح استکهلم سال 1966 و با مصوبه مجلس سوئد راه اندازی شد و از آن موقع هزینه ها نظامی و فروش تسلیحات در دنیا را رصد می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1186

به "چین و آمریکا 75 درصد بازار تسلیحات دنیا را در دست دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین و آمریکا 75 درصد بازار تسلیحات دنیا را در دست دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید