کرونا رشد تجارت الکترونیک را رقم زد

به گزارش افق بسطام، کووید19 زندگی میلیاردها نفر را در سراسر دنیا تحت الشعاع قرار داد و هرچند بسیاری از کسب و کارها با مسائل جدی روبرو شدند و حتی بعضی به مرز ورشکستگی رسیدند اما این سکه برای بعضی بخش ها از جمله تجارت الکترونیک (E-Commerce)روی دیگری داشت. مردم دنیا از خرید آنلاین استقبال قابل توجهی داشتند و همین موضوع باعث شد تا بازار تجارت الکترونیک از همواره پررونق تر باشد.

کرونا رشد تجارت الکترونیک را رقم زد

ازسوی دیگر با شیوع کرونا نوع جدیدی از تجارت الکترونیک برای کاربران آغوش باز کرد و آن هم تجارت الکترونیک به شیوه دیداری(Visual) با استفاده از فناوری های واقعیت مجازی(VR) و واقعیت افزوده(AR) است.

روح تازه در کالبد تجارت الکترونیک

2020 سالی است که راستا تجارت دیجیتال، پزشکی از راه دور(telemedicine) و همچنین دورکاری و آموزش از راه دور را برای همواره تغییر داد. تجارت الکترونیک در 3ماه گذشته، راستای 10ساله را پیموده است چراکه پلتفرم های آنلاین دنیا در بازه زمانی بین ژانویه و مارس 2020 رشد 6درصدی ترافیک را تجربه کردند. در ماه مارس از این وب سایت های فروش آنلاین، 14.34میلیارد بار بازدید شد که این رقم از 12.81میلیارد بازدید ماه ژانویه 2020 بسیار بالاتر است. دلیل این رشد نیز تنها شیوع کووید19 است که حداقل نیمی از مردم دنیا را مجبور به قرنطینه اجباری و خانه نشینی کرد.

البته بخش عمده رشد تجارت الکترونیک، به فناوری های نوین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بازمی گردد و حتی بعضی معتقدند کرونا ویروس عملاً روحی تازه در کالبد این فناوری ها دمیده و می تواند آینده آن را تغییر دهد. اگر تا دیروز از این فناوری ها بیشتر در حوزه بازی و گیم استفاده می شد در دوران کرونا و قرنطینه دنیای، نگاه ها تغییر نموده و عملاً حالا از این فناوری به طور گسترده برای خرید آنلاین، آموزش پزشکی، حفظ محیط زیست و... استفاده می گردد. لازم به ذکر است تکنولوژی AR از سال 2016 با بازی پوکمن گو

(Pokemon Go) بسیار مورد توجه کاربران بویژه گیمرها نهاده شد و طوفانی برپا کرد ولی امروزه مردم دنیا تجربه ای متفاوت از این فناوری دارند.

تجربه خرید با فناوری های نوین

تجارت الکترونیک به شیوه دیداری چیست و چگونه عمل می نماید؟ این نوع تجارت الکترونیک درواقع ترکیبی از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی(VR) و نمایش اشکال سه بعدی(3D) کالاها یا خدماتی است که بر این بستر دیجیتال ارائه می گردد. عملاً کاربر می تواند کالای مورد نظر خود را به صورت سه بعدی ببیند و احساس کند که واقعاً درون فروشگاه ایستاده و درحال مشاهده محصولات است. در دوران کرونا این نوع تجارت الکترونیک، کاربران را بیش از گذشته به وادی خرید آنلاین کشید چراکه مردم با یاری آن، تجربه های خوبی کسب نموده و از مزایای تجارت دیجیتال استفاده کردند. تکنولوژی هایVR و AR به فروشندگان یاری کرد تا در ایام قرنطینه ولع کاربران را برای خرید بیشتر نمایند. همچنین قابلیت های دیداری(visualization) و پرو مجازی لباس(virtual try-ons) هم به اپلیکیشن های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اضافه شد تا کاربر اطلاعات بیشتری از اجناس و کالاهای مورد نظر خود پیدا کند و از فروشگاه های مجازی خرید آنلاین قابل قبول و کم دردسری داشته باشد. به این ترتیب خریدار بدون اینکه از خانه خارج گردد، به صورت مجازی مبلمان را در خانه خود می بیند، لباس مورد نظرش را می تواند به تن خود ببیند که مجموع این شرایط، خرید را جذاب تر می نماید.

هرچند پیش از این برای استفاده از فناوری های واقعیت افزوده و مجازی حتماً باید از عینک هایی خاص استفاده می شد اما حالا دیگر بسیاری از گوشی ها از این تکنولوژی ها پشتیبانی می نمایند که این موضوع نیز برای خرید آنلاین مزیتی عظیم محسوب می گردد. شیوع کرونا فراوری و عرضه هدست ها و عینک های ویژه این امر را با مسائلی جدی روبرو کرد به همین دلیل هم پشتیبانی گوشی ها از این فناوری ها یک دستاورد عظیم به حساب می آید. WebAR هم یکی دیگر از راهکارهای نوین است که به برندها اجازه می دهد تا واقعیت افزوده را به طور مستقیم روی وب سایت های خود ارائه دهند و به این ترتیب کاربران بدون احتیاج به دانلود اپلیکیشن ها، از این قابلیت برای خرید آنلاین استفاده نمایند.

بازار میلیارد دلاری واقعیت افزوده و مجازی

مؤسسه International Data Corp قبل از شیوع کرونا و در ماه دسامبر پیش بینی نموده بود که فروشندگان در سال 2020 تا 1.5میلیارد دلار برای توسعه تکنولوژی هایVR و AR هزینه خواهند کرد که البته این پیش بینی به حقیقت پیوست. این موضوع نشان می دهد حتی اگر کرونا هم پیش نیامده بود دنیا به سمت استفاده از این ابزارها حرکت می کرد اما حالا کرونا همچون اهرم فشار عمل نموده و این فناوری، ره صدساله را یک شبه طی نموده است.پیش بینی کمپانی Digi-Capital نیز از درآمد و ارزش کمپانی های AR،VR این است که ارزش بازار این فناوری ها تا سال 2024 به رقم 65 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم پیش بینی با توجه به این موضوع عنوان شده که احتمال می رود ویروس کرونا حداقل تا دوسال دیگر میهمان مردم دنیا باشد و البته بعضی نیز اعتقاد دارند ویروس کووید 19 همچون سرماخوردگی برای همواره با بشر همراه خواهد بود.

گزارش تحقیقی Coresight نیز نشان می دهد که بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا خاتمه سال 2020 ارزشی 18.8 میلیارد دلاری خواهد داشت. طبق این گزارش، فروشندگان در دوران کرونا هزینه های زیادی برای این دو فناوری انجام داده اند و تخمین زده می گردد در سال 2020 میزان هزینه فروشندگان برای این تکنولوژی ها در سراسر دنیا به 7میلیارد دلار برسد.همچنین پیش بینی می گردد سرویس های مختلف هم از این تکنولوژی ها استفاده خواهند کرد.پیش بینی می گردد که این سرویس ها تا خاتمه سال 2020 در این بخش، رقمی معادل 4.4 میلیارد دلار هزینه نمایند. از کمپانی هایی که در این حوزه سرمایه گذاری نموده اند می توان به اپل اشاره نمود. اپل ابزار واقعیت افزوده Quick Look خود را که در سال 2018 رونمایی شده بود آپدیت کرد تا از شرایط کرونا بیشترین بهره را بگیرد. بعضی برندها ازجمله اورآل و مک هم این تکنولوژی ها را در اختیار فروشندگان قرار داده اند تا با ارائه ابزارهای مجازی، خریداران لوازم آرایشی قبل از خرید از کیفیت کالا مطمئن شوند و بدون حضور در فروشگاه ها محصولات متناسب با پوست خود را خریداری نمایند.

تجربه پیروز برندها

آمارهای گزارش Vertebrae نشان می دهد برندهایی که در دوران کرونا از این قابلیت استفاده نموده اند بیشترین تجربه فروش آنلاین خود را تا به امروز تجربه نموده اند و این رقم برای برندهای مختلف نسبت به دوران قبل از کرونا از 10 تا 200درصد افزایش داشته است. (Vertebrae شریک واقعیت افزوده(AR) فیس بوک است و با برندهایی همچون Coach، تویوتا، آدیداس و... کار می نماید). یکی دیگر از مواردی که در خرید آنلاین با یاری این فناوری ها چشمگیر بود، کاهش قابل توجه میزان مرجوعی کالاها نسبت به قبل است. کاهش 25درصدی مرجوعی کالا در خرید آنلاین پیروزیتی عظیم محسوب می گردد که قطعاً در نتیجه حضور فناوری هایی همچون واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کسب شده است. همچنین این گزارش نشان می دهد میزان مدت زمانی که کاربر برای انتخاب کالای مورد نظر و خرید آن اختصاص داده هم نسبت به گذشته به نصف رسیده است. این بدان معناست که کاربر با آنالیز دقیق کالا، شک و تردید کمتری نسبت به خرید های آنلاین قبلی خود داشته است. فناوری های ARو VR همچنین بر بازگشت سرمایه(ROI) برندها تأثیر مثبتی داشته اند ودر شرایط کرونا که بسیاری از کسب و کارها با مسائل فراوانی دست به گریبان بودند یک پیروزیت محسوب می گردد و نمی توان نسبت به این موضوع بی توجه بود.

هرچند کرونا برای فروشندگان روزگار سختی را رقم زد ولی تکنولوژی ثابت کرد که می تواند کاری کند تا این کسب و کارها حتی در این شرایط در بهترین حالت ممکن خود قرار بگیرند. طبق گزارش Vertebrae، در دوران کرونا که بسیاری از فروشندگان چندین ماه تعطیلی را تجربه کردند، فروشندگانی که از تکنولوژیAR استفاده کردند با افزایش 20درصدی علاقه کاربران به خرید آنلاین روبرو شدند. از نگاه محققان، شاید مهم ترین درس تجاری سال 2020 این باشد که هر تجارت و کسب و کاری حالا دیگر باید به دنیای دیجیتال بپیوندد چرا که کرونا ویروس بر همه ابعاد زندگی بشر تأثیر گذاشته و تجربه جدید خرید آنلاین هم یکی از این موارد است. با خانه نشینی بیشتر مردم خرید آنلاین از اهمیت بیشتری برخوردار شد و ازآنجا که با یاری فناوری های مختلف ازجمله واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تجربه ای لذتبخش برای آنها رقم زد محتمل است که این نوع خرید همچنان بعد از دوران کرونا هم ادامه یابد.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 872

به "کرونا رشد تجارت الکترونیک را رقم زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا رشد تجارت الکترونیک را رقم زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید