انتقاد روزنامه دولت از جریان انقلابی: چرا با اصغر فرهادی سطحی مخالفت می کنید؟

به گزارش افق بسطام، روزنامه دولتی ایران نوشت: برای اثبات این گزاره که روشنفکران پاسخ دقیق و روشنی به مسائل جامعه نمی دهند و هرازچندگاهی در خوانش اتفاقات همین جامعه سوژه های تکراری و غیردقیق را دستمایه تحلیل های خود قرار می دهند، شاهد مثال های فراوانی وجود دارد.

انتقاد روزنامه دولت از جریان انقلابی: چرا با اصغر فرهادی سطحی مخالفت می کنید؟

سؤال اینجاست پس چرا روزبه روز این بیگانگی روشنفکران با مسائل جامعه عمیق تر می گردد و حتی در لایه سیاست هم مدام خودش را بازتولید می نماید تا جایی که نسخه شفابخش را حکمرانی دولتی برای دو دوره می داند که خاطرات تدابیرش همانند بوی عفونت حاصل از یک زخم کهنه، سال ها باید روان و مشام جامعه را آزار دهد؟

بخشی از پاسخ این سؤال را باید در نقطه ای جست وجو کرد که از قضا طیف انقلابی برای درگیری با جریان روشنفکری برای خود تعریف نموده است؛ نقطه ای که اگر درست انتخاب نگردد نه تنها به کم کردن شکاف ها در جامعه امروز ایران منجر نخواهد شد، بلکه با نیرویی فزاینده در خدمت چند پاره کردن آن قرار خواهد گرفت.

متأسفانه وقایع پیش و پس از سال 88 باعث شد صرفاً صبغه سیاسی این درگیری پررنگ گردد و زمانی که چنین اتفاقی بیفتد بالطبع همه چیز در میزانسن یک دعوای ایدئولوژیک و سیاست زده تحلیل خواهد شد و طرفین چنین منازعه ای را به لبه های یک قیچی برای عمیق تر کردن این شکاف بدل خواهند کرد.

عمیق شدن چنین شکافی کجا خودش را نشان خواهد داد؟ یک قلمش می گردد سلب کردن توان سیاستگذاری فرهنگی برای بیش از یک دهه. مصداقش هم می گردد همین که چندین دفعه فیلم های فرهادی را به عنوان نماینده اش راهی اسکار کند، ولی همزمان در سطحی سیاست زده و ایدئولوژیک به جدال لفظی و روبنایی با او بپردازد.

میزانسن هر منازعه ای با روشنفکران را باید از این منظر تحلیل کرد که در خدمت طرح پرسش های دقیق از روشنفکران برای مسائل واقعی جامعه است یا فاصله گرفتن بیشتر آن ها از مسائل اساسی و حیاتی امروز آن؟ این میزانسن در خدمت رجل سیاسی در قدرت است یا خرد جمعی جامعه ایرانی؟ وقت و توان را پای حل مسائل اساسی می کشاند یا در دعوای سیاسی بی پایان هدر می دهد؟

طیف های متکثر جامعه را به هم نزدیک تر می نماید یا با دور کردن از همدیگر، آن ها را با واقعیت های موجود به لجاجت می اندازد؟

مسلماً مسأله مورد سؤال قرار دادن یا حتی نقد نکردن فرهادی نیست، بلکه کوشش برای نقد کردن او در ساحت تئوریک و اندیشه ای است و نه سیاست زده و ایدئولوژیک. ایران اسلامی در جهت شدن آنچه قرن ها برای آن کوشش شده است امروز بیش از هر زمانی به ترمیم شکاف ها و نزدیک تر کردن دیدگاه های مختلف احتیاج دارد و این با سرعت بخشیدن در جهت به رسمیت شناختن اندیشه ها و طرح پرسش های عمیق در ساحت فکری و اندیشه ای میسر خواهد بود.

هرچقدر فضای مواجهه با روشنفکران، غیرایدئولوژیک تر گردد، اتمسفر بهتری برای حرکت به سمت این شدن میسر خواهد شد و از قضا روشنفکران بیشتر مورد این سؤال اساسی واقع خواهند شد که چگونه می توان با آرامش بیشتری این جهت را طی کرد نه اینکه همزمان با اینکه مدام مشغول حمله به ساختار باشند، انتظار بهتر شدن اوضاع را نیز داشته باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1736

به "انتقاد روزنامه دولت از جریان انقلابی: چرا با اصغر فرهادی سطحی مخالفت می کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد روزنامه دولت از جریان انقلابی: چرا با اصغر فرهادی سطحی مخالفت می کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید