خبرنگاران نشریه استاندارد: اروپا نباید اشتباهات آمریکا را تکرار کند

به گزارش افق بسطام، تهران- خبرنگاران- نشریه استاندارد اتریش با انتشار گزارشی از ضعف ها و اشتباهات تاریخی ایالت متحده به اروپایی ها توصیه کرد برای دچار نشدن به شرایط کنونی آمریکایی ها، نباید این اشتباهات را تکرار کند.

خبرنگاران نشریه استاندارد: اروپا نباید اشتباهات آمریکا را تکرار کند

با ما سفر کنید و با تور قیمت پایین اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران، در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نگرانی از بروز خشونت در پی اعلام نتایج آن، کارشناسان به برآورد در مورد علل دچار شدن جامعه ایالات متحده به این شرایط می پردازند. در همین رابطه نشریه اشتاندارد اتریش در تحلیلی نوشت: تحولات اجتماعی و سیاسی در ایالات متحده آمریکا سرعت زیادی گرفته است. در این میان برای اروپاییان دقت در وقایع آن سوی اقیانوس اطلس به منظور درس دریافت و تکرار نکردن آنها، می تواند مفید باشد.

بر این اساس هر چند اختلافات سیاسی در اروپا نیز دیده می گردد، اما در بیشتر کشورهای اروپایی لحنی مانند آن چه که در مبارزات انتخاباتی ایالات متحده وجود دارد، غیر قابل تصور است. اروپایی ها باید برای تبدیل نشدن به یک ایالت متحده دیگر، از تکرار اشتباهاتی که در این کشور اتفاق افتاده، خودداری نمایند. این اشتباهات عبارتند از:

1 - نابرابری ها نباید انقدر عظیم گردد

در حالی که مبارزات انتخاباتی آمریکا به ایستگاه انتهای می رسد، دو محقق برجسته گابریل زوکمان و امانوئل سائز از دانشگاه برکلی ، تحلیلی از توسعه نابرابری در ایالات متحده منتشر کردند. نتیجه این که: شکاف در آمریکا به سرعت در حال رشد است. تقریباً 20 درصد از کل درآمد ایالات متحده به ثروتمندترین درصد جمعیت می رسد. این در حالی است که این میزان در انتها دهه 1970 به نصف جمعیت می رسید.

توماس پیکتی اقتصاددان فرانسوی ، تحلیل می نماید که توزیع نابرابر در اروپا نیز افزایش یافته است ، اما سرعت آن با ایالات متحده آمریکا قابل مقایسه نیست. در آمریکا شکاف ثروت گسترش یافته و بخشهایی از طبقه متوسط عقب مانده اند. در طیف متوسط آمریکا دونالد ترامپ در انتخابات 2016 قدرتمند بود. از طرف دیگر ، خانوارهای فقیر و بسیار ثروتمند به سمت کلینتون گرایش داشتند.

2 - اینگونه سیستم بهداشتی را خراب نکنید

در اروپا مراقبت های بهداشت دنیای ، بودجه همبستگی و بهداشت عمومی وجود دارد. از سوی دیگر ، ایالات متحده یکی از آخرین کشورهای ثروتمندی است که دسترسی عمومی به سیستم بهداشتی ارائه نمی دهد. در آنجا شرکتهای بیمه خصوصی و رقیب دولت، مسئول این سیستم هستند.

مدل ایالات متحده گرانترین مدل در دنیا است به طوری که هزینه سرانه برای سلامتی 10 هزار دلار در سال است ، این رقم در اتریش حدود 5200 دلار است. این هزینه های بالاتر به نتایج بهتری منجر نمی گردد. سازمان کشورهای صنعتی OECD عملکرد کشورها در مراقبت های پزشکی را آنالیز نموده و ایالات متحده صندلی قابل قبولی در بین کشورهای غربی ندارد، هنوز یک نفر از هر 10 آمریکایی بیمه نیست، رقمی که در هیچ کشور غربی دیده نمی گردد.

3 - جلوگیری از ایجاد یک شکاف سیاسی عمیق

اختلافات سیاسی در اروپا نیز بروز می نماید. اما در بیشتر کشورهای اروپایی اتفاقی که این روزها در آمریکا در حال رخ دادن است، دیده نمی گردد. ترامپ حریف خود جو بایدن را یک فرد احمق ، یک بازنده می خواند ، وی سوال می نماید که آیا بایدن از نظر ذهنی سالم است. اینها لغزش و اشتباهات ساده نیستند.

راینهارد هاینیش دانشمند علوم سیاسی و کارشناس آمریکایی ، از یک قطب بندی بی سابقه در سیستم سیاسی و در میان رای دهندگان آمریکایی سخن می گوید. از آنجا که رأی بیشتریت در ایالات متحده اعمال می گردد ، احزاب مجبور نیستند به اندازه اروپا در پی سازش باشند. اما در سیستم کنترل و توازن ایالات متحده ، رئیس جمهوری و مجلس می توانند در برابر یکدیگر بایستند. به گفته هاینیش این موضوع به خصومت بیشتر انجامیده و فضای سیاسی مسموم را تشدید می نماید.

4 - شهروندان جبهه خود را در مقابل رادیکالها از دست ندهند

بخشهایی از طبقه متوسط که از موقعیت اجتماعی خود هراس دارند، همیشه پذیرای شعارهای راستگرایانه هستند. یکی از پیامدهای این امر این است که در حزب جمهوری خواه گرایش راست ملی گرایانه فزونی پیدا نموده است. هاینیش، دانشمند علوم سیاسی می گوید مانند این است که در اتریش احزاب راستگرای ÖVP و FPÖ ادغام شوند و حزب آزادی پس از آن مسئولیت مسائل داخلی را به عهده گیرد.

این کارشناس می گوید ، اصولاً ملی گرایان راستگرا در ایالات متحده آمریکا قویتر از اروپا نیستند. اما سیستم دو حزبی و رأی بیشتریت در ایالات متحده به این معنی است که جریان های راست می توانند به وسیله حزب جمهوری خواه به طور قابل توجهی قدرت و نفوذ بیشتری در این ایالت کسب نمایند. این امر به اختلافات سیاسی در کشور دامن می زند.

5 - ناکارآمدی سیستم انتخاباتی

در ایالات متحده ، حوزه های رای گیری زودتر باز شده اند تا رای گیری زودهنگام انجام گردد. مردم برای مدت طولانی در صف ایستاده اند ، در جورجیا خانواده ای برای رای دادن یازده ساعت انتظار کشیده است. اولین بار نیست که در سیستم رای گیری آمریکا مشکل وجود دارد.

در این سیستم زمانهای طولانی انتظار به خصوص در مناطق فقیرنشین و سیاهپوست دیده می گردد. این مسئله مورد انتقاد سازمانهای غیردولتی و مردم نهاد بوده اما ترتیب اثری به این انتقادها داده نشده است. یک مطالعه توسط دانشگاه کالیفرنیا نشان داده است که بر اساس 10میلیون داده تلفن همراه ، آفریقایی-آمریکایی ها برای رای دادن باید به طور متوسط یک سوم بیشتر از سفیدپوستان در سال 2016 صبر می کردند. این سیستم از کمبود بودجه در مناطق فقیرنشین و مناطق حاشیه ای رنج می برد.

6 - اصلاح سیستم درآمدها و هزینه ها

برای بعضی ، ایالات متحده بهشت است. دولت تمایلی ندارد که به جیب شهروندان خود دسترسی پیدا کند. در اتریش 42.2 درصد از فراوری مالی از محل درآمد مالیاتی بوده و این میزان در آلمان حدود 40 درصد است. در حالی که این رقم در ایالات متحده فقط 24.3 درصد است.

اما سوی دیگر سکه این است که مناطق مرکزی این کشور به طور مزمن از بودجه کافی برخوردار نیستند. دولت ایالات متحده به طور مداوم برای هزینه های خود استقراض می نماید. طبق اعلام انجمن مهندسین ایالات متحده 15000 سد در کشور آسیب دیده و در معرض خطر قرار گرفته است. در بیشتر مناطق کشور بیشتر لوله های آب بیش از 100 سال قدمت دارند ، فرودگاه ها و ایستگاه های مترو تا حدود زیادی قدیمی شده اند ، همچنین 50 هزار پل احتیاج به بازسازی دارند و برای حل این مسائل دولت باید 4.5 تریلیون دلار سرمایه گذاری کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1119

به "خبرنگاران نشریه استاندارد: اروپا نباید اشتباهات آمریکا را تکرار کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نشریه استاندارد: اروپا نباید اشتباهات آمریکا را تکرار کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید