رنسانس غیرمنتظره مدرن بازی های ماجراجویی اشاره و کلیک
به گزارش افق بسطام، در دوران طلایی بازی های کلاسیک ماجراجویی اشاره و کلیکی در دهه های هشتاد و نود میلادی، ما بازی هایی داشتیم که اکنون به دهه ها کمدی خود ارجاعی، معماهای نمادین و مدیریت موجودی های رضایت بخش تبدیل شده اند. لوکاس آرتس که اکنون با نام لوکاس فیلم گیمز فعالیت می نماید بازی های به یادماندنی مثل Monkey Island، Maniac Mansion و Day of the Tentacle را منتشر کرد. سری Broken Sword استودیوی Revolution Software از طرف دیگر به موضوعاتی تاریک تر پرداخت و بازی های Myst و Riven استودیوی Cyan جنبه هایی سنگین تر و هوشمندانه تر به ژانر اضافه کردند.

در دهه دو هزار میلادی ما می توانستیم از میان بازی های فراوانی انتخاب کنیم اما وقتی بازیکنان توجهشان به دنیا های باز و اکشن شوترهای اول شخص و بازی های آنلاین چندنفره جلب شد، دوران بازی های پازلی طولانی به خاتمه رسید. اگر یک بازی اشاره و کلیکی در این زمان منتشر شده باشد شکی وجود نداشت که در آن می توانستید رفرنس های تنبلانه به بازی های کلاسیک و فن سرویسی که اغلب از سر اجبار یا تکراری بود را ببینید. به عنوان مثال Myst در طی سال های 2000 و 2010 میلادی تقریباً بر روی تمامی کنسول ها منتشر شد و چند بار بهینه سازی شد اما هرگز نتوانست جوهره اصلی خودش را منتقل کند. بازی نه آن قدر قدیمی بود که رترو به حساب بیاید و نه آن قدر نو بود که جالب قلمداد گردد. این به معنای آن نیست که ما در این سال ها بازی های خوبی نداشتیم. استودیوی Wadjet Eye Games از سال 2011 تابه حال مرتباً بازی های باکیفیت بالایی برای طرفداران ژانر اشاره و کلیکی منتشر نموده است. بازی هایی مثل Syberia، Dropsy و Kentucky Route Zero در این بازه نیز همین رویکرد را دنبال کردند. با وجودی که این بازی ها کاملاً متفاوت از یکدیگر بودند، خصوصیات مجذوب نماینده و عجیبشان برای کسانی که دلتنگ روزهای گذشته بودند و در پی تجربه ای متعهدانه بودند مثل یک مرهم بود.
در سال 2013، استودیوی Revolution Software پیروز شد با حمایت مالی کافی بازیکنان بازی Broken Sword 5 را بسازد؛ ضربه ای آرام بر در نوستالژی که به زودی به ضربه ای محکم تبدیل شد. در عرض چند سال، این یادآوری درباره ژانری که اکنون بالاخره رترو به حساب می آمد باعث خلق بازی های نو واقعاً جالبی شد که با آگاهی کامل به بازی های پیش از خود اشاره داشته و برای طرف داران این بازی ها سرنخ هایی پشت سر می گذاشتند و درعین حال لزوم نوآوری را نیز فراموش نمی کردند. بازی های The Darkside Detective، Paradigm و Thimbleweed Park نمونه های عالی از سال 2017 هستند. بازی های کاریزماتیک به نوبهٔ خودشان اما پر از ارجاعات به گذشته و دورانی که بازی های اشاره و کلیکی در عرصه بازی های ویدئویی فرمانروایی می کردند.
خواندنی ها
100 بازی ماجراجویی برتر تاریخ؛ پیوند بی نقصی از داستان، چالش و معما!
آن دسته از افرادی که مثل ما بازی های اشاره و کلیکی را دوست داشتند همواره حضور خواهند داشت اما در چند سال گذشته بازیکنان نوتر و جوان تری به جمع علاقه مندان به این بازی ها پیوسته اند که نشان می دهد این ژانر فقط برای پدران شما و دوستانشان نیست. این بازی ها می توانند مجذوب نماینده، ترسناک، مرموز، مدرن و… باشند. آنها می توانند عناصر کلیدی دیگر ژانرها را به وام گرفته و خودنمایی نمایند. آنها به اندازهٔ هر بازی دیگری بر روی شما اثر احساسی و روانی خواهند گذاشت. وقتی بازیکده الیسیوم در سال 2019 منتشر شد به عنوان یک بازی نقش آفرینی معرفی گردید اما این بازی همان بخشی از فکر من را قلقلک می داد که در پی یک تجربهٔ درست وحسابی اشاره و کلیکی بود. من از آیتم ها برای حل پازل ها استفاده می کردم، با مردم صحبت می کردم تا یاد بگیرم چطور باید پیشروی کنم، هرجا دلم می خواست کلیک می کردم و در طول راه این دنیای بیشتر استاتیک را نظاره می کردم. من زیاد به این بازی اشاره می کنم اما برای اشاره کردنم علت خوبی دارم. بازیکده الیسیوم دو مورد را به نسل نو ثابت کرد: اول اینکه بازی های پر از نوشته، فکری و هوشمندانه طرف داران زیادی دارند و دوم اینکه استودیوهای مستقل برترین محل برای ساخت این بازی ها هستند. بازی های اشاره و کلیکی هارد درایو شما را سنگین نمی نمایند یا از کارت گرافیکی تان استفاده حداکثری نمی نمایند و نیازی به یک تیم بزرگ یا بودجهٔ تریپل ای برای ساخت ندارند. این بازی ها معمولاً ابعاد کوچک دارند اما از نظر داستانی و تأثیرگذاری بزرگ هستند. باتوجه به ماهیتشان آنها قیمت بهتر و دسترسی پذیری بهتری برای سازندگان و مصرف نمایندگان دارند و به شکل روانی بر روی هر نوع دستگاهی اجرا می شوند.
در سال های پس از پیروزیت بازیکده الیسیوم شاهد زنده شدن مجدد این ژانر به شکلی بودیم که هیچ کس انتظارش را نداشت. به ناگهان سازندگان از اشاره به بازی های قدیمی تر که زمانی به نظر می رسید بخشی ضروری و جدایی ناپذیر باشند دست کشیدند و در عوض به آغاز به پیداکردن راه های نو برای ارائه نحوه مدیریت منابع، سبک های هنری و داستان های تازه کردند. این بار خبری از منتشرکردن یک بازمانده از دورانی قدیمی و رترو نبود. این دهه 2020 بود، جایی که بازی های اشاره و کلیکی می توانستند هرچه دلشان می خواست باشند.
این تغییر نسبتاً سریع رخ داد. بازی Hypnospace Outlaw در سال 2019 با شبیه سازی حس دسکتاپ های دهه نود میلادی سرشار از حس نوستالژی بود اما نه برای دوران لوکاس آرتز. از طرف دیگر Paradise Killer ژانر را دگرگون نموده و بیشتر بر روی کارآگاهی بودن متمرکز بود تا حل پازل. گیم پلی کاملاً متفاوت از بازی های اشاره و کلیکی بود که تا پیش از آن منتشر شده بودند. در این بازی خبری از پیش زمینه های رنگ شده تخت برای حرکت، شخصیت های پیکسلی و صداگذاری نه چندان خوب نبود. در بازی هیچ اشاره ای به Monkey Island یا پازل بز منفور نشده بود. Paradise Killer دارای یک طراحی تازه، هیجان انگیز و ماندگار بود که نشان داد این ژانر تا چه حد می تواند مبتکرانه عمل کند. بازی Whos Lila منتشر شده در سال 2022 یک بازی ترسناک در سبک اشاره و کلیک است که شما با کنترل حالت های چهرهٔ آن را بازی می کنید و بازی Phoenix Springs منتشر شده در سال 2024 منوی منابع را به شکل کاملاً نوی در قالب یک نقشه فکری ارائه می نماید و اجازه می دهد از سرنخ های ضمنی به نتیجه برسید. در بازی The Case of the Golden Idol منتشر شده در سال 2022 شما بر روی آیتم ها زوم می کنید تا بتوانید به خوبی به آنها نگاه نموده و با منطق غیرمستقیم ببینید دقایقی پیش چه اتفاقی در آنجا افتاده است. Pentiment که بعلاوه در سال 2022 منتشر شد به شما اصلاً منوی منابع نمی دهد اما به شما اجازه می دهد به دنیا به وسیله نظرات و اعمالتان شکل دهید. هیچ یک از این بازی ها، بازی های سنتی اشاره و کلیکی نیستند اما با افتخار خودشان را متعلق به این ژانر می دانند. اینها بازی هایی هستند که اکنون می توانیم انتظارشان را داشته باشیم. این آینده ژانر است و بی شک بزرگ تر و بهتر نیز می گردد.
بازی های مدرن اشاره و کلیکی تا حدی بازگشت مجدد خود را به شکوفایی گیمینگ cozy مدیون هستند، موضوعی که به تنهایی خود ارزش آنالیز و مطالعه را دارد. بازی هایی مثل Stardew Valley و Animal Crossing به ما یاد دادند فضیلت هایی مثل صبوری و تامل می توانند تجربهٔ یک بازی ویدئویی را غنی تر نمایند. بازی هایی مثل A Little To The Left، The Room و اخیراً Thank Goodness Youre Here نسل نوی از گیمرها را با کانسپت پازلی که باید مدتی آن را کنار گذاشته و دوباره با راه حلی نو به سراغش برگردید آشنا کردند. در کنار آن، دوری از نوستالژی تکراری باعث شده بازی های اشاره و کلیکی سنتی بیشتری به رونق برسند. بازی های پویا، جالب و خلاقانه حال می توانند به عنوان دروازه ای به سوی بازی های قدیمی تر و سنتی تر عمل نمایند. حالا وقتی بازی ای منتشر می گردد که به بازی های کلاسیک دهه هشتاد و نود میلادی رفرنس می دهد بیشتر حسی شبیه به یک هدیه نادر دارد نه یک کاری خسته نماینده. بازی های The Excavation of Hobs Barrow، Tails Noir، NORCO و The Procession to Calvary همه نمونه های فوق العاده از این هستند که چطور یک اینترفیس سرراست اشاره و کلیکی می تواند مورد استقبال مخاطبان مدرن قرار بگیرد وقتی نویسندگی و کارگردانی آن هنوز هم مرزها را جابه جا کند.
خواندنی ها
بازی Pentiment همشهری کین بازی های قرون وسطایی است
این به ساخت ریمسترها، ریمیک ها و ربیوت های شگفت انگیزی از بازی های قدیمی تر و فرنچایزهایی منجر شده است که اکنون مخاطبان نو و تشنه ای به خود می بینند که آماده اند بازی ای را تجربه نمایند که داستان و گشت وگذار را در اولویت قرار می دهد. بازی Return to Monkey Island منتشر شده در سال 2022 اولین بازی ساخته شده در سری بعد از گذشت بیست و یک سال است و بازی های Broken Sword: Shadow of the Templars، Sam and Max: The Devils Playhouse و Riven همگی در طی دو سال گذشته بازسازی شده و مورد استقبال و تحسین بازیکنان قرار گرفته اند. یک بازی نو Broken Sword قرار است در سال 2025 منتشر گردد و بازی بسیار مورد انتظار Blue Prince هم همین طور. علاوه بر این صدها بازی کوچک تری که بی شک مایه خوشحالی و رضایت ما به شکل های مختلف خواهند شد نیز به زودی به جمع بازی های اشاره و کلیکی می پیوندند.
بازی های اشاره و کلیکی آمده اند که بمانند و مرزها و خصوصیاتشان در حال توسعه و توسعه است. دو سال گذشته و از ظاهر قضیه چند سال آینده، دوری غنی و پر رونقی برای این ژانر خواهد بود زیرا به نظر می رسد که گیرایی اسرار و کیفیت جاودانه گیم پلی این بازی ها دوباره قلب و روح ما را به تسخیر خود درآورده است.
منبع: PCGamesN
منبع: دیجیکالا مگ