صادرات گاز آذربایجان به اروپا شروع شد

به گزارش افق بسطام، آذربایجان صادرات گاز به اروپا را شروع کرد؛ این پروژه در راستای تلاشها برای کاهش وابستگی اروپا به واردات انرژی روسیه، مورد حمایت کمیسیون اروپا واقع شده است. روسیه 34 درصد از بازار گاز اروپا را در کنترل دارد و میخواهد صادرات گاز به اروپا شامل ترکیه را از 171 تا 172 میلیارد متر مکعب در سال 2020 به 183 میلیارد متر مکعب در سال 2021 افزایش دهد. مصرف سالانه گاز اروپا حدود 500 میلیارد متر مکعب است و عمدتا برای فراوری نیرو مورد استفاده قرار می گیرد.

صادرات گاز آذربایجان به اروپا شروع شد

با ما سفر کنید و با ارزانترین تور اروپا 1400 از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

خط لوله ترانس آدریاتیک بخشی از کریدور گاز جنوبی به ارزش 40 میلیارد دلار است که 3500 کیلومتر از جمهوری آذربایجان تا اروپا گسترده شده و گاز را از میدان گازی بزرگ شاه دنیز 2 در دریای خزر منتقل می نماید.

جمهوری آذربایجان میخواهد 10 میلیارد متر مکعب در سال به بازار اروپایی گاز صادر کند که هشت میلیارد متر مکعب برای ایتالیا و دو میلیارد متر مکعب برای یونان و بلغارستان خواهد بود. این کشور پیش از این به ترکیه صادرات داشته است.

وزارت انرژی جمهوری آذربایجان در بیانیه ای اظهار داشت: کریدور گاز جنوبی سیستم امنیت انرژی جهانی را تحکیم خواهد نمود. این خط لوله منطقه خزر را به اروپا متصل نموده است.

روناگ عبدالله یف، رییس شرکت انرژی دولتی سوکار جمهوری آذربایجان، شروع فروش گاز به اروپا را یک روز تاریخی توصیف کرد.

تحلیلگران می گویند گاز آذربایجان بعید است موقعیت برتر روسیه در بازار اروپا را تغییر دهد با این حال تهدیدی برای سهم روسیه در بازار گاز این منطقه ایجاد می نماید.

روسیه همچنان به دنبال تکمیل ساخت خط لوله گازی نورد استریم 2 به آلمان است. این پروژه یک سال پیش به دلیل تحریمهای آمریکا متوقف شد. روسیه ساخت این پروژه را در دسامبر ازسرگرفت هر چند که آهنگ ساخت آن به کندی پیش می رود.

شرکتهای بریتیش پترولیوم، سوکار و Snam از جمله سهامداران خط لوله ترانس آدریاتیک هستند و هر یک 20 درصد در آن سهم دارند.

بر اساس گزارش رویترز، فراوری گاز نخستین فاز میدان شاه دنیز در سال 2006 شروع شد و بیش از 10 میلیارد متر مکعب در سال گاز به جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه می رساند. فراوری فاز دوم در سال 2018 شروع شد و 16 میلیارد متر مکعب به ظرفیت فراوری گاز اضافه نمود و مجموع ظرفیت فراوری این میدان را به 26 میلیارد متر مکعب رساند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1239

به "صادرات گاز آذربایجان به اروپا شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات گاز آذربایجان به اروپا شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید