نیکوتین چند روز در بدن می ماند؟

به گزارش افق بسطام، مجله پزشکی دکتر سلام/هنگامی که افراد از محصولات دخانیات استفاده می کنند مقداری نیکوتین پس از ترک سیگار در بدن آنها باقی می ماند. انجام آزمایشات پزشکی نیکوتین را در ادرار، خون، بزاق، مو و ناخن افراد نشان می دهد. نیکوتین ماده اعتیاد آور در تنباکو، سیگار، ویپ یا سیگارهای الکترونیکی است. هنگامی که فردی سیگار می کشد بدن وی تا 90 درصد نیکوتین را جذب می کند. آثار نیکوتین مدت ها پس از آنکه افراد دیگر اثرات آن را احساس نکنند ادامه خواهد یافت. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله بررسی می کنیم بدن برای حذف نیکوتین چه مدت زمان لازم دارد و آیا می توان سریع تر نیکوتین را از بدن خود خارج کرد یا خیر.

نیکوتین چند روز در بدن می ماند؟

چه مدت نیکوتین در بدن باقی می ماند؟

2 ساعت پس از مصرف نیکوتین حدود نیمی از آن از بدن خارج می شود به این معنا که نیمه عمر نیکوتین حدود 2 ساعت است. این نیمه عمر کوتاه به این معنی است که اثرات فوری نیکوتین به سرعت از بین می رود، بنابراین افراد خیلی زود احساس می کنند به دوز دیگری نیاز دارند. هنگامی که نیکوتین وارد بدن می شود به بیش از 20 ماده مختلف از جمله کوتینین، آنابازین و نورنیکوتین تجزیه می شود، در نهایت افراد این مواد را از طریق ادرار دفع می کنند. پزشکان می توانند از آزمایشات نیکوتین برای اندازه گیری سطح آن و مواد جانبی آن در افراد استفاده کنند: ادرار، خون، بزاق، مو و ناخن.

بر اساس اعلام انجمن شیمی بالینی آمریکا، بیش از 2 هفته طول می کشد تا خون فرد به همان سطح کوتینین فردی از دخانیات استفاده نمی کند، برسد. چند هفته دیگر طول می کشد تا سطح آن در ادرار بسیار کم شود. آثار نیکوتین ممکن است برای مدت طولانی تری در مو باقی بماند اگرچه به ندرت از افراد خواسته می شود آزمایش مو انجام دهند مگر اینکه در تحقیقی شرکت کرده باشند.

هرچه فردی به دفعات بیشتری سیگار بکشد خروج نیکوتین از بدن بیشتر می شود. مدت زمانی که برای پاک کردن نیکوتین از بدن لازم است بین افراد مختلف متفاوت است:

نیکوتین در بزرگسالان بالای 65 سال برای مدت طولانی تری در بدن باقی می ماند.

زنان تمایل دارند که نیکوتین را سریع تر از مردان پردازش کنند به ویژه اگر قرص های ضد بارداری مصرف می کنند.

بدن برای از بین بردن نیکوتین در افرادی که بیشتر سیگار می کشند مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

شدت و زمان علائم ترک جسمی بسته به میزان سیگاری بودن فرد متفاوت خواهد بود. یک مقاله از سال 2010 نشان می دهد افرادی که روزانه 5 نخ یا کمتر سیگار می کشند ممکن است علائم جسمی شدید نداشته باشند زیرا وابستگی بدن آنها به نیکوتین کمتر است. با این حال، آنها هنوز هم ممکن است اعتیاد به سیگار کشیدن داشته باشند. علائم ترک نیکوتین چند روز تا چند هفته پس از استعمال سیگار در بدترین حالت است. هفته نخست به طور معمول سخت ترین زمان است و علائم طی هفته های بعدی به تدریج کاهش می یابد. اثرات جسمی و روانی ترک نیکوتین شامل موارد زیر است:

اضطراب یا استرس

تحریک پذیری

مشکل خواب

افسردگی

بی قراری

مشکل در تمرکز

افزایش اشتها

با از بین رفتن علائم جسمی و خروج تمام نیکوتین از بدن فرد ممکن است هنوز تمایل روانی به سیگار کشیدن وجود داشته باشد. اغلب به این دلیل است که آنها به سیگار کشیدن عادت کرده اند. میل به مصرف نیکوتین شرایط را بدتر می کند.

سیگار کشیدن در مقابل ویپ

آزمایش های نیکوتین هنگام استفاده افراد از سیگار الکترونیکی یا ویپ نیز وجود نیکوتین را در بدن تشخیص می دهد. ویپ یک اختراع نسبتا جدید است، بنابراین تحقیقات کمی در مورد تاثیرات کوتاه و بلند مدت آن اجرا شده است. محققان هنوز نمی دانند بدن نیکوتین ناشی از سیگار یا ویپ را متفاوت پردازش می کند یا خیر. تحقیقات فعلی نتایج متفاوتی را نشان می دهد، برخی مطالعات می گویند ویپ نسبت به سیگار نیکوتین کمتری را تولید می کند در حالی که برخی دیگر اذعان می دارند سطح کوتینین و نیکوتین در افرادی که از ویپ استفاده می کنند، بیشتر است، همچنین سخت است که بگویید افراد چه مقدار نیکوتین را از ویپ استنشاق می کنند. دلیل این امر این است که محتویات ویپ حاوی مقادیر مختلف نیکوتین هستند. محققان در حال مطالعه عوامل زیر هستند که ممکن است میزان مصرف نیکوتین هنگام استفاده از ویپ یا سیگار الکترونیکی را مشخص کند:

مقدار نیکوتین در محتویات ویپ.

بازدهی که دستگاه های ویپ با نیکوتین ارائه می دهند.

تفاوت در نحوه استفاده مردم از ویپ از جمله تعداد و مدت استنشاق.

روش های آزمایش نیکوتین

آزمایش افراد از نظر نیکوتین گاهی به دلایل مربوط به بیمه یا شغل فرد انجام می شود. آزمایشات نیکوتین میزان تماس فرد با نیکوتین را اندازه گیری می کند و اگر در معرض آن قرار گرفته باشد وجود آن را نشان می دهد. این آزمایشات به دنبال ردیابی از نیکوتین و سایر مواد مرتبط مانند کوتینین است. کوتینین معیار قابل اطمینان تری در مصرف دخانیات است زیرا مدت زمان بیشتری در بدن می ماند. نیمه عمر نیکوتین 2 ساعت است در حالی که نیمه عمر کوتینین تقریبا 16 ساعت است. با آزمایش می توان از نقاط مختلف بدن زیر برای نمونه های بافتی استفاده کرد:

ادرار

بزاق

خون

مو

ناخن

آیا می توان اثر نیکوتین را از بدن پاک کرد؟

بهترین روش برای قبولی در آزمایش نیکوتین پرهیز از مصرف نیکوتین از 10 روز قبل از انجام آزمایش است زیرا آزمایش خون می تواند به مدت 10 روز کوتینین را نشان دهد. هیچ راه مطمئنی برای دفع سریع بدن نیکوتین وجود ندارد، اما افراد می توانند با پیروی از یک سبک زندگی سالم به عملکرد موثر بدن کمک کنند. روش های زیر به پاکسازی نیکوتین از بدن کمک می کنند:

برای دفع مواد زائد از کلیه و کبد مقدار زیادی آب بنوشید.

ورزش کنید تا خون به حرکت در بیاید، با تقویت گردش خون مواد زائد از طریق عرق دفع می شود.

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از آنتی اکسیدان بخورید تا با کمک به بدن خود را ترمیم کند.

برخی از محصولات تجاری و داروهای گیاهی ادعا می کنند سرعت پاک کردن نیکوتین از بدن را تسریع می کنند، اما تولیدکنندگان به طور معمول این محصولات را از نظر علمی آزمایش نکرده اند.

مواد غذایی مفید برای دفع نیکوتین از بدن

کیوی. نیکوتین منجر به از بین رفتن برخی ویتامین ها و مواد معدنی از بدن می شود. کیوی سرشار از ویتامین A ، C و E است و خوردن این ماده به شما کمک می کند ویتامین های از دست رفته را بازیابید، همچنین در درمان افسردگی ناشی از تولید اینوزیتول مفید است. بازیابی ویتامین های از دست رفته در بدن به از بین بردن نیکوتین از بدن کمک می کند.

اسفناج و کلم بروکلی. اسفناج، سالم ترین سبزی به عنوان ضدنیکوتین شگفت آور عمل می کند. این سبزی سرشار از اسید فولیک و ویتامین است که باعث می شود شما از طعم و مزه تنباکو متنفر شوید. از این رو به فرد در ترک سیگار نیز کمک می کند. کلم بروکلی با همه خوبی هایی که دارد یک منبع قدرتمند ویتامین B5 و C است که به محافظت از ریه ها در برابر نیکوتین کمک می کند.

پرتقال. پرتقال بزرگ ترین منبع ویتامین C محسوب می شود و یک انتخاب خوب برای افراد معتاد به نیکوتین است زیرا آنها بیشتر از ویتامین C در بدن خود محروم هستند. پرتقال به وفور از این ماده برخوردار است و به افزایش میزان متابولیسم کمک می کند، همچنین پرتقال در استرس زدایی ذهن نیز نقش دارد.

انار. از آنجا که نیکوتین به فرایند گردش خون آسیب می رساند انار نیز در مقابله با آن نقش زیادی دارد. این امر با کمک به گردش خون در بدن شمار سلول های خونی را که با مصرف منظم نیکوتین تحت تاثیر قرار می گیرد، کنترل می کند، همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است.

آب هویج. نیکوتین به پوست آسیب می رساند و هویج به پاکسازی پوست کمک می کند. همچنین آب هویج حاوی ویتامین هایA ، B ، C و K است که ویتامین های بیشتری را برای بدن تامین می کند. هویج را می توان به صورت خام یا به صورت آب میوه مصرف کرد که از درون پوست شما را روشن می کند و درخششی سالم به آن می بخشد.

اعتیاد به نیکوتین موضوعی است که باید به آن توجه شود زیرا بیشتر مردم متوجه نمی شوند به آن اعتیاد دارند. این عادت منجر به بروز خطرات سلامتی طولانی مدت می شود که شما می توانید با تزریق این میوه ها و سبزی های ساده به رژیم غذایی همراه با عزم و اراده قوی از پس آنها برآیید.

چشم انداز

میزان ترک نیکوتین تحت تاثیر قرار می گیرد:

فرد چه مقدار نیکوتین و هر چند وقت یکبار استفاده کرده است

چه مدت شخصی از محصولات دخانیات استفاده کرده است

سن و سلامتی کلی فرد

هنوز مشخص نیست آیا افرادی که ویپ استفاده می کنند در مقایسه با افراد سیگاری با سرعت بیشتری نیکوتین را از بدن دفع می کنند یا خیر. ترک نیکوتین سخت است، اما ارزش چالش دارد. انجمن ریه آمریکا گزارش می دهد در سال 2015، 52.8 میلیون سیگاری سابق وجود داشت به این معنی که این افراد دیگر سیگار نمی کشند. از این رو، هر روز افراد بیشتری از مزایای زندگی بدون نیکوتین بهره مند می شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1372

به "نیکوتین چند روز در بدن می ماند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیکوتین چند روز در بدن می ماند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید