هشدار پلیس درباره رمز ارزها

به گزارش افق بسطام، تهران (پانا) - رئیس پلیس امنیت مالی ناجا با هشدار درخصوص فعالیت در بازار رمز ارزها گفت فعالیت در بازار رمز ارزها عملیات پیچیده و کاملا تخصصی است و بیم آن می رود که دارایی های شهروندان در معرض مخاطرات قرار گیرد.

هشدار پلیس درباره رمز ارزها

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار محمدرضا مقیمی اضافه نمود: رمز ارزها با عناوین و نمادهای مختلفی توسط بعضی از کشورها ایجاد شده و فرآیند اینگونه ارزها به گونه ای است که تا به امروز برای هیچ یک از آن ها پشتوانه ای مثل پول های ملی، طلا و غیره تعیین نشده و صرفاً اعتباری در حافظه رایانه هاست.

وی اظهار کرد: فعالیت در بازار رمز ارزها عملیات پیچیده و کاملاٌ تخصصی است و به خاطر اینکه بیشتر سرمایه گذاران بدون دانش و آگاهی کافی در این زمینه فعالیت می نمایند بیم آن می رود که دارایی های شهروندان در معرض مخاطرات بازار رمزارزها قرار گیرد.

رئیس پلیس امنیت مالی ناجا توضیح داد: چون مبدا فعالیت رمزارزها در فضای حقیقی و قلمرو حاکمیت و قضائی جمهوری اسلامی ایران نیست و از طرفی فعالیت این عرصه در بستر فضای مجازی و اینترنت هست موضوع ابزار مبادله (پول) در اختیار حاکمان کمپانی های فراملی این فناوری قرار می گیرد و این کار را از لحاظ پیگیری های انتظامی و قضائی با مشکل روبرو می نماید.

سردار مقیمی به سرمایه گذاران در این صنعت بیگانه هشدار داد و عنوان نمود: از آنجایی که کشور ایران تحت تحریم ها واقع شده است و هرگونه مبادلات با اشخاص با هویت ایرانی ممنوع بوده، از این رو فعالان با افتتاح حساب در صرافی های خارجی بایستی با هویت غیر ایرانی اقدام به ایجاد حساب نمایند که در صورت شناسایی هویت فعال شده موجب مسدود شدن حساب اشخاص شده و ضرر و زیان برای افراد سرمایه گذار را به دنبال دارد.

رئیس پلیس امنیت مالی ناجا همچنین توضیح داد: از آنجایی که ارزهای دیجیتال فاقد هرگونه پشتوانه دولتی و بانکی بوده لذا سرمایه گذاری در این خصوص با مخاطراتی همچون بلوکه شدن دارایی ها و انواع کلاهبرداری روبرو است.

وی عنوان نمود: اشخاصی که تحت عنوان صرافی مجازی فعالیت می نمایند فاقد مجوز بوده و اقدامات آنان در سرفصل جرایم اخلال در نظام مالی، فرار مالیاتی و پولشویی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

سردار مقیمی به فعالان توصیه کرد که از ورود به این حوزه تا قانون گذاری شفاف از سوی دستگاه های متولی خودداری نموده و از هرگونه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی اجتناب نمایند.

وی اظهار داشت: برابر بند یک تصویب نامه شماره 58144 هیئت وزیران تمامی ریسک های فعالیت در حوزه های صنعت ارز دیجیتال به عهده اشخاص فعال است و مشمول حمایت و ضمانت دولتی و بانکی نخواهد بود.

رئیس پلیس امنیت مالی ناجا همچنین گفت: برابر دستورالعمل شماره 5007 وزارت صمت تمامی اشخاصی که در حوزه استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده یا ماینینگ رمز ارزها فعالیت می نمایند باید برابر ضوابط دستورالعمل اقدام به اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری نمایند تا فعالیت آنان قانونمند تلقی گردد و در صورت کشف هرگونه تجهیزات مربوط به این امر و فعالیت در این حوزه با متخلفان برخورد قانونی می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1492

به "هشدار پلیس درباره رمز ارزها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار پلیس درباره رمز ارزها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید