واردات اتوبوس و مینی بوس در دستور کار نیست

به گزارش افق بسطام، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واردات هر دستگاه اتوبوس آماده، دست کم به یکصد هزار دلار ارز احتیاج دارد، تاکیدکرد: واردات اتوبوس و مینی بوس در دستور کار نیست و با ظرفیت موجود داخلی سازی و صرفه جویی ارزی از همین محل، فراوری داخل، جوابگوی احتیاجها است.

واردات اتوبوس و مینی بوس در دستور کار نیست

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، مهدی صادقی نیارکی گفت: برنامه سال جاری وزارت صنعت فراوری 30 هزار دستگاه خودروی تجاری اعم از کامیون، کامیونت، کشنده و اتوبوس است.

به گفته این مقام مسوول، پارسال کمتر از دو هزار دستگاه خودروی تجاری از سوی کارخانجات داخلی فراوری شد، این در حالی است که فقط ظرفیت فراوری اتوبوس 19 هزار دستگاه در سال است.

وی با اشاره به اعلام برنامه های وزارت صنعت در فراوری اتوبوس و مینی بوس به وزارت کشور و کمیسیون زیربنایی دولت، تاکیدکرد: امکان تامین کل احتیاج داخلی به صورت حداکثری و با ساخت داخل بالا وجود دارد.

صادقی نیارکی ادامه داد: این محصولات تقاضامحور است، یعنی باید شهرداری ها یا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تقاضایی در این بخش تعریف نمایند.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد فراوری و تحویل 250 دستگاه اتوبوس ومینی بوس باهدف تجهیز ناوگان حمل ونقل عمومی بین ایران خودرو و شهرداری تهران در هفته جاری، ابراز امیدواری کرد که تامین اقتصادی این قراردادها به ویژه پیش پرداخت های مقرر شده، انجام گردد تا جهش فراوری را در این بخش ببینیم.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص میزان ساخت داخل خودروهای تجاری داخلی، گفت: اکنون 63 درصد اتوبوس های دیزلی ساخت داخل شده، اما در اتوبوس های برقی به دلیل تامین موتور وگیربکس آنها از خارج، درصد داخلی سازی کمتر است.

وی اعلام کرد: ارز مورد احتیاج واردات مواد اولیه و تجهیزات فراوری این خودروهای تجاری نیز در کانال مربوطه و با تعامل بین وزارتخانه و شرکت های خودروساز با بانک مرکزی پیگیری می گردد.

پیشتر پیروز حناچی شهردار تهران گفته بود: کمبود اتوبوس در تهران حدود سه هزار دستگاه است.

وی از آمادگی شهرداری تهران برای انجام همکاری بیشتر با ایران خودرو در تامین تاکسی، مینی بوس و حتی ماشین های سنگین و زمینه سازی برای فراوری اتوبوس های برقی اطلاع داد.

به گزارش ایرنا، آنالیز آمارهای منتشره وزرات صنعت، معدن و تجارت حاکی از افت 8.2 درصدی فراوری مینی بوس و میدل باس در در دو ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال است به طوری که در این مدت تنها 89 دستگاه از آنها فراوری شد، اما فراوری اتوبوس با رشد 200 درصدی به 147 دستگاه رسید.

در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری همچنین 674 دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور فراوری شد که در مقایسه با دو ماهه پارسال رشد 14.2 درصدی نشان می دهد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 931

به "واردات اتوبوس و مینی بوس در دستور کار نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات اتوبوس و مینی بوس در دستور کار نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید