پر فشاری سیستولی

به گزارش افق بسطام، با این که پر فشاری سیستولی (ISH) در بچه ها یا بزرگ سالان وجود دارد، علائم آن مشترک هستند و به شکل سر درد و تپش قلب اتفاق می افتند. مقاله زیر را بخوانید تا عوامل و درمان ISH را بدانید.

پر فشاری سیستولی

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون

با این که پر فشاری سیستولی (ISH) در بچه ها یا بزرگ سالان وجود دارد، علائم آن مشترک هستند و به شکل سر درد و تپش قلب اتفاق می افتند. مقاله زیر را بخوانید تا عوامل و درمان ISH را بدانید.

عمل پمپاژ قلب یک مقدار فشار خاصی به خون وارد می نماید، که به دیواره رگهای خونی وارد می گردد و به اسم فشار خون شناخته می گردد. در طول این عمل پمپاژ، قلب منقبض می گردد و می تپد. واضح است که زمانی که قلب می تپد فشار خون ماکزیمم است و زمانی که در حالت ریلکس است (در استراحت) فشار خون در مینیمم است.

ماکزیمم فشار خون در طول انقباض قلب به دست می آید، که فشار خون سیستولی گفته می گردد. زمانی که قلب نمی تپد و در حالت ریلکس است، فشار خون گرفته شده کمترین مقدار است و فشار خون دیاستولی گفته می گردد. برای یک شخص سالم دستگاه فشار خون 120 میلی متر جیوه و 80 میلی متر جیوه را نشان می دهد.

پرفشاری سیستولی (ISH)

در ISH، فشارخون سیستولی به طورغیر عادی افزایش می یابد ولی به طور شگفت آوری فشار خون دیاستولی در محدوده نرمال است (80 تا 90 میلی متر جیوه). مطالعه نشان می دهد یک افزایش بر جسته در فشار خون سیستولی، بیشتر از 140 mmHg است اما فشارخون دیاستولی از محدوده نرمال خودش منحرف نمی گردد.

آیا ISH مضر است؟

یک دهه پیش، ISH بی ضرر درنظر گرفته می شد و اغلب نا دیده گرفته می شد، با وجود این، امروزه دکترها بر این عقیده راسخ هستند که این شرایط نمی تواند بی اهمیت در نظر گرفته گردد، چون می تواند منجر به نگرانی در خصوص سلامتی گردد که تأثیر بگذارد بر کلیه ها، قلب و حتی ممکن است منجر به سکته گردد.

علایم

به طور کلی حملات ISH در بزرگ سالان پیرتر در سن 50 سالگی است و شخص اغلب در خصوص اپیزودهای مکرر سر درد شکایت می نماید. قلب ممکن است هم چنین صداهای غیر عادی فراوری کند که همان تپش قلب نیستند. تکرر ادرار و در بعضی موارد ناهنجاریهای شدید بینایی در بیماران ISH مشاهده شده است.

عوامل

ISH به اسم نا هنجاریهای سنی دسته بندی می گردد و معمولاً بچه ها را تحت تأثیر قرار نمی دهد. با افزایش سن، ممکن است بعضی از تغییرات غیر طبیعی در الگوی گردش خون و عمل کرد قلب به وجود آید، که ممکن منجر به ISH گردد. هم چنین، افرادی تشخیص داده شده مبتلا به دیابت و یا کسانی که اضافه وزن دارند ممکن است از این بیماری رنج ببرند. این بیماری هم چنین می تواند هنگامی رخ دهد که سرخ رگ ها به طور قابل توجهی قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و سفت می شوند. در این صورت، قلب مجبور است خون را با نیروی بیشتری برای اطمینان از گردش خون مناسب برای اندام های مختلف فشار دهد (پمپاژ کند). نیروی اضافی اعمال شده به وسیله قلب در نهایت منجر به آن می گردد که به اسم فشار خون سیستولیک شناخته گردد.

درمان

داروها ممکن است برای کاهش ISH تجویز شوند. به غیر از داروها، ایجاد تغییرات در شیوه زندگی که سطوح فشار خون سالم را تضمین کند، لازم است. طب زمانی کار خواهد نمود که فرد در سبک زندگی بی حرکت قرار بگیرد. باقی ماندن در وزن سالم برای مدیریت این شرایط به طور مؤثر لازم است. ورزش روزانه نه تنها به کنترل وزن یاری می نماید، بلکه ISH را هم کاهش می دهد. فعالیت هایی فیزیکی مانند پیاده روی سریع، آهسته دویدن، و دوچرخه سواری به مدت 30 دقیقه این اطمینان را حاصل می نماید که شرایط سخت نگردد و با روال روزانه تداخل نکند.

وقتی زمان کنترل ISH با رژیم غذایی می رسد، اجتناب از مواد غذایی شور لازم است. پزشکان به طور خاص توصیه می نمایند به پیروی از یک رژیم غذایی کم نمک. بیماران هم توصیه می شوند به افزایش مصرف غذاهای غنی از پتاسیم و کلسیم چون این مواد معدنی هم می تواند به طور مؤثردر کنترل این شرایط یاری کند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفا برای آموزش به خواننده است، و جایگزینی برای توصیه های یک متخصص پزشکی در نظر گرفته نمی گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1649

به "پر فشاری سیستولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پر فشاری سیستولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید