پلاسکوی نو هنوز تاییدیه ایمنی از آتش نشانی ندارد

به گزارش افق بسطام، معاونت پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه ساختمان پلاسکو تازه که ساخته شده در حال بهره برداری و شروع به کار است، اما متاسفانه هنوز از آتش نشانی تاییدیه دریافت نکرده است، گفت: قطعا پلاسکوی تازه باید با پلاسکوی قدیم متفاوت باشد البته، چون همچنان آتش نشانی نظری در مورد ایمنی ساختمان تازه نداده است نمی توان با صراحت گفت که در اجرا چه اتفاقی افتاده است.

پلاسکوی نو هنوز تاییدیه ایمنی از آتش نشانی ندارد

کامران عبدولی در مصاحبه با ایسنا، درباره شرایط تاییدیه ایمنی ساختمان تازه تاسیس پلاسکو اظهار کرد: ساختمان پلاسکو تازه که ساخته شده در حال بهره برداری و شروع به کار است، اما متاسفانه هنوز از آتش نشانی تاییدیه دریافت نکرده است.

وی گفت: نقشه های ساختمان پلاسکو تازه روز اول به آتش نشانی آمد و درباره آنالیز نقشه های آن در صدور پروانه ضوابط ایمنی و آتش نشانی را برای آن اعمال کردیم و به آن دستورالعمل نیز دادیم.

قرار شد این دستور العمل در فاز های مختلف از سازمان آتش نشانی استعلام گردد و نظرات کارشناسی در طول مدت گرفته گردد که متاسفانه از ما استعلامی در این فاصله صورت نگرفت و برابر بازدیدی که کارشناسان آتش نشانی طی هفته اخیر انجام دادند هیچگونه از سیستم ها هنوز به تایید ما نرسیده است.

معاونت پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: بعلاوه ساختمان تازه با ساختمان قدیم ارتباطی دارد که باید به وسیله مانعی که در برابر حریق مقاومت داشته باشد جداسازی گردد که هنوز برای ما تعیین نیست با چه مکانیزمی قرار است اتفاق بیفتد. حتما باید این مکانیزم برای آتش نشانی تعریف گردد تا در صورت تایید، آن را اجرایی نمایند.

وی گفت: موضوع دیگر سیستم های اعلام و اطفای حریق و سیستم های تهویه است که بار ها درباره آتریوم آن صحبت کردند؛ از نظر آتش نشانی هنوز تایید شده نیست؛ البته گفته می گردد که صورت گرفته، اما از نظر آتش نشانی هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه بعضی موانع و مسائل دیگر درباره دوربندی پلکان ها نیز وجود دارد، گفت: بعلاوه بحث دسترسی از نما نیز هنوز جای بحث دارد.

به ما گفتند مکانیزمی ایجاد کردند که دسترسی از نما برای آتش نشانی حل شده است، اما این نیز هنوز به تایید ما نرسیده و هنوز یکی از چالش های ما است. باید به ما اجازه دهند که بازدید کنیم و نظرات کارشناسی را به آن ها ارائه کنیم.

معاونت پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: نمای این ساختمان به صورت کامل پوشانده شده است. آتش نشانی حین حریق و حادثه احتیاج دارد که بالابرهایش را در مجاورت ساختمان مستقر کند تا در موارد اضطراری از نما به داخل ساختمان نفوذ کند.

این آخرین مرحله ای است که شاید ساختمان پایداری خود را نداشته باشد و حتی نیرو های امدادی نتوانند به وسیله راه های خروج و پلکان ها به داخل نفود نمایند.

در این مرحله برای نجات جان افراد و اطفای حریق حتما باید از نما نفوذ گردد. متاسفانه این هنوز به تایید واحد عملیات نرسیده است. اگر آمادگی خود را اعلام نمایند سازمان آتش نشانی نیروی عملیاتی خود را به همراه بالابر اعزام می نماید تا در مورد دسترسی از نمای آن اعلام نظر کند.

عبدولی گفت: آتش نشانی به صورت خودجوش از ساختمان پلاسکو بازدید کرد و مواردی که به نظر رسید را خبر داد، اما اینکه اشکالات و نواقص اعلام شده برطرف خواهد شد یا خیر؟ تعیین نیست.

طی آخرین بازدید نواقص را اعلام کردیم و گفتیم که باید سریعا سیستم ها را از نظر مباحث محاسباتی و تاسیسات به تاییدیه آتش نشانی برسانند، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی در مورد اینکه چند چالش اصلی در ساختمان پلاسکو قدیمی منجر به حادثه شد و آیا این موارد در ساختمان تازه برطرف شده است یا خیر؟

گفت: قطعا پلاسکوی تازه باید با پلاسکوی قدیم متفاوت باشد؛ البته، چون همچنان آتش نشانی نظری در مورد ایمنی ساختمان تازه نداده است نمی توان با صراحت گفت که در اجرا چه اتفاقی افتاده است؛ اما آنچه که روز اول برابر نقشه ها و دستورالعمل دیدیم باید کامل اجرا گردد چرا که ضوابط و آیین نامه روز را از آن ها خواسته ایم.

وی ادامه داد: پلاسکوی قدیم ساختمانی قدیمی بود که حتی پلکانی برای دسترسی نیرو های آتش نشانی یا فرار نداشت. ساختمان قدیمی برای کاربری اداری تعریف شده بود، اما به مرور زمان به کارگاه و کاربری غیر از آن ظرفیت معماری تغییر داده بود.

این تاب آوری ساختمان را به شدت کاهش داده بود. متاسفانه آن ساختمان حتی یک راه خروج نداشت و راه خروج دوم و پله های اضطراری نیز در نما وجود نداشت.

به هر حال موضوع مهمی که در ساختمان ها وجود دارد و در حریق های مشابه می بینیم، شاید عامل اصلی توسعه حریق از ساختمان ها انتقال حریق به وسیله رایزر ها و سقف های کاذب است.

این موضوع جدی است. پیشنهاد آتش نشانی در مورد ساختمان های موجود مثل پلاسکو، اصلاح سیم کشی ها، حوزه بندی کردن فضا به صورت افقی و عمودی، دوربند کردن راه های خروج و استفاده از سیستم های اعلام و اطفای حریق است.

منبع: فرارو
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1798

به "پلاسکوی نو هنوز تاییدیه ایمنی از آتش نشانی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاسکوی نو هنوز تاییدیه ایمنی از آتش نشانی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید