سیاست فشار حداکثری ترامپ در برابر ایران مؤثر نبود

به گزارش افق بسطام، به گزارش خبرنگاران، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه ای شرح داد: سیاست فشار حداکثری ترامپ در برابر ایران مؤثر نبود.

سیاست فشار حداکثری ترامپ در برابر ایران مؤثر نبود

وزیر خارجه آلمان امروز سه شنبه در کنفرانسی که توسط روزنامه زیت برگزار گشت، در سخنانی اعلام نمود: ما پیش از این شاهد بودیم که تمدید پیمان استارت نو میان آمریکا و روسیه در مدت زمان کوتاهی امکان پذیر شد، پیمانی که در صورت عدم تمدید، 5 فوریه منقضی می شد. این پیمان یکی از ستون های اصلی معماری خلع سلاح جهانی به شمار می رود.

به ادعای وزیر امور خارجه آلمان، تمدید پیمان استارت نو امید را القا می کند و لذا احساس می شود که رویکرد آمریکا این است که در مورد مسائلی که با آن موافق نیست؛ مانند موضوع اوکراین، پرونده الکسی ناوالنی، نقش روسیه در سوریه و لیبی و امثالهم فعالانه کار کرده و در فرایند مصاحبه به راه حل دست خواهد یافت.

هایکو ماس در ادامه اضافه کرد: در دوران دونالد ترامپ، آمریکا سیاست فشار حداکثری را اعمال کرد؛ اما این (سیاست) حداقل در مورد ایران موثر نبود.

این در حالیست که شبکه تلویزیونی الجزیره ساعاتی پیش در گزارشی اعلام نمود که اتحادیه اروپا می گوید با طرف های شرکت کننده در توافق هسته ای و دولت جدید در آمریکا برای بازگشت توافق به جهت صحیح خود در حال رایزنی است.

در بیانیه صادره از سوی اتحادیه اروپا در این خصوص آمده است: رفع تحریم های یکجانبه علیه ایران را با طرف آمریکایی بررسی می کنیم.

در حالیکه دولت جدید آمریکا پیشتر در ادعایی عوام فریبانه مدعی شده بود که در صورت بازگشت تهران به فعالیت های هسته ای پیشین خود، حاضر است به توافق سال 2015 بازشود؛ جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که این واشنگتن بود که با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت از برجام خارج شد و لذا این کشور باید ابتدا به جبران اقدامات خصمانه خود بپردازد.

مواضع خصمانه دولت آمریکا علیه تهران

این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 8 ماه مارس سال 2018 میلادی (18 اردیبهشت سال 1397) به بهانه های واهی و به صورت یکجانبه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و از توافق هسته ای کشورهای 1+5 با ایران خارج شد.

واشنگتن سپس تهدید کرد که تحریم های خود علیه تهران که بر اساس توافق مذکور در زمان دولت قبلی این کشور تعلیق شده بود را بازمی گرداند.

واکنش ایران به انفعال اروپا و نقض عهدِ آمریکا

گفتنی است که یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت، ایران نیز بر اساس مادتین 26 و 36 مصرح در این توافق بین المللی به دلیل انفعال اروپا و نقض عهدِ آمریکا؛ برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 1301

به "سیاست فشار حداکثری ترامپ در برابر ایران مؤثر نبود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست فشار حداکثری ترامپ در برابر ایران مؤثر نبود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید