اتحادیه اروپا: آمریکا می تواند خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گردد

به گزارش افق بسطام، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفته آمریکا به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد می تواند خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران گردد.

اتحادیه اروپا: آمریکا می تواند خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گردد

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش فارس، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که آمریکا عضو برجام نیست اما به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد می تواند خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران گردد.

بورل در مصاحبه ای روز پنجشنبه با رادیو آزاد اروپا، با اشاره به خروج دولت دونالد ترامپ از برجام توضیح داد آمریکا دیگر عضو این توافق چندجانبه هسته ای نیست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره کوشش های اخیر دولت آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران گفت: از بیانیه رئیس جمهور ترامپ و یادداشت ریاست جمهوری آمریکا در ماه مه گذشته تعیین است که آنها اعلام نموده اند به مشارکت خود در برجام انتها می دهند.

وی در ادامه گفت: می خواهم این را هم یادآوری کنم که آمریکا از آن موقع به بعد در هیچکدام از جلسات برگزارشده در چارچوب این توافق شرکت ننموده است. بنابراین، کاملاً روشن است که آمریکا دیگر جزو اعضای مشارکت کننده در این توافق نیست.

ممنوعیت های مربوط به فروش سلاح به ایران به موجب مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از روز 18 اکتبر 2020 برداشته خواهد شد. دولت ترامپ گفته از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد برای جلوگیری از اتمام این تحریم و تمدید آن استفاده خواهد نمود.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه ای با فاکس نیوز گفت: اجازه نمی دهیم این اتفاق بیفتد. حتی اگر نتوانیم کسی را همراه کنیم، تمامی احتمال ها را آنالیز خواهیم کرد تا ببینیم چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم.

جوزپ بورل گفت ایالات متحده همانند هر یک از دیگر اعضای سازمان ملل متحد حق دارد خواهان تحریم تسلیحاتی گردد.

او با شاره به اینکه در متن قطعنامه 2231 تصریح شده که تحریم های تسلیحاتی علیه ایران 5 سال بعد از روز اجرای توافق (18 اکتبر 2015) برداشته خواهد شد گفت هر کدام از اعضای شوری امنیت می توانند به این شورا مراجعه نموده و خواهان رویه دیگری شوند. او در ادامه گفت: بعد از آن باید ببینیم شورای امنیت چه تصمیمی خواهد گرفت.

دولت آمریکا در روزهای گذشته قطعنامه ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع نموده که خواهان تمدید این تحریم ها علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت 9 عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است.

دولت آمریکا تنها می تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه کوشش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم ها مخالفت خواهند کرد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) تاکید نمود که علی رغم فشارها و کوشش های آمریکا، تحریم های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل قابل تمدید نیست.

ریابکوف در گفت وگو با شبکه ریانووستی عاملی که مانع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران می گردد را قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بیان کرد.

وی در این باره شرح داد: درباره تمدید رژیم ویژه (تحریم) ارائه تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی ایران و همچنین فروش تسلیحات توسط ایران، [باید بگویم] که این پرونده در زمان قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بسته شد. این رژیم ویژه، بعد از دوره 5 ساله در اکتبر 2020 منقضی می گردد و هیچ انحرافی از این تصمیم وجود ندارد.

این مقام روس همچنین به شرایط توافق هسته ای ایران نیز اشاره نموده و گفت آمریکا پیش از اینکه درباره بندهای قطعنامه 2231 برای توسل به اهداف سیاسی خود صحبت کند، اول باید به اجرای کامل برجام بازگردد.

منبع: فرارو
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ofoghebastam.ir شناسه مطلب: 819

به "اتحادیه اروپا: آمریکا می تواند خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه اروپا: آمریکا می تواند خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید